Betere informatie bij bezwaarschriften

20181222 Bezwaarschrift.jpgzaterdag 22 december 2018 18:07

Burgers worden er nog niet altijd op gewezen dat ze digitaal bezwaar kunnen maken. De ChristenUnie heeft daarom vragen gesteld aan het college.

Een voorbeeld is het bestuursdwangbesluit voor het verwijderen van fietsen op het station dat mensen krijgen als ze hun verkeerd gestalde fiets ophalen bij het fietsdepot. Hierin wordt alleen gemeld dat bezwaar maken bij de gemeente per post kan. Bezwaar maken kan echter ook via de website van de gemeente met je Digid (zie: https://www.haarlem.nl/bezwaar-tegen-gemeentelijk-besluit/). Naar aanleiding van de vragen van de ChristenUnie zal dit worden aangepast. Ook zal het verkorte besluit dat op de fiets wordt aangebracht worden aangepast. Hier stond namelijk niet eens op dat bezwaar kon worden gemaakt.

Ook heeft de ChristenUnie geconstateerd dat op het papieren bestuursdwangbesluit niets staat over een ontvangstbevestiging en over een beslissingstermijn, informatie die wel bij de online versie wordt gemeld. De gemeente is van mening dat dit niet hoeft omdat een indiener van een bezwaarschrift altijd een ontvangstbevestiging krijgt waarin ook wordt meegedeeld wat de beslissingstermijn is. De ChristenUnie vindt dat de burger goed geïnformeerd moet worden gedurende de hele procedure zowel als je het per post doet als wanneer je digitaal bezwaar maakt.

Zo is de website van de gemeente momenteel erg onduidelijk over de beslissingstermijn. Er staat dat er verschillende termijnen gelden afhankelijk of een commissie over het bezwaarschrift adviseert. Echter: nergens is te vinden in welke situaties een commissie over een bezwaarschrift adviseert. Hierdoor weet de burger dus niet waar hij aan toe is qua beslissingstermijn bij het indienen van een bezwaarschrift. Sterker nog: op de website van de gemeente is niets over deze commissie te vinden. Alleen als je googled op commissie bezwaar en beroep Haarlem dan vind je wat informatie over de samenstelling van de commissie op https://gemeentebestuur.haarlem.nl/informatie-over/adviescommissies-voor-bezwaarschriften/  maar ook dat geeft geen antwoord op deze vraag. Naar aanleiding van deze constatering van de ChristenUnie is toegezegd dat de website op dit p unt aangepast zal worden.

Archief > 2018 > december