Kadernota: Voorbereiden op volgende financiële storm

xWP_20160305_10_00_39_Pro.jpgmaandag 10 juli 2023 23:28

In het debat over de kadernota heeft de ChristenUnie zich verzet tegen aanpassing van de afvalstoffenheffing. Deze aanpassing zorgt ervoor dat gezinnen volgend jaar 90 euro duurder uit zijn "Dit is een grote klap voor gezinnen die maar net boven het minimuminkomen zitten en geen recht hebben op vrijstelling", aldus raadslid Frank Visser. Ook vroeg de ChristenUnie aandacht voor het weghalen van drempels in de binnenstad en voor de terugkeer van het mantelzorgcompliment.

Lees hier de bijdrage van raadslid Frank Visser:

Voorzitter, het was een stormachtige week zowel voor de Haarlemse bomen als in de nationale politiek. Gelukkig gaat het er hier vanavond in de raad rustiger aan toe, laten we dat vooral zo houden.

Voorzitter, Haarlem staat er financieel goed voor. We hebben zelfs miljoenen extra te vergeven, al is het dan eenmalig. Maar tegelijkertijd zijn er nog veel opgaven waar we nog geen geld voor hebben. Dus ook bij extra uitgaven moeten we kritisch blijven. Ik hoor vanavond veel mooie initiatieven die daar nog een schepje bovenop doen, en meerdere daarvan hebben wij ook van harte gesteund: voorstellen die zich richten op een socialer en duurzaam Haarlem en voorstellen die de groei van het aantal woningen ondersteunen. Maar als we voorstellen doen voor meer geld uitgeven vraagt dat wel dat we tegelijkertijd ook proberen zuinig te zijn en waar mogelijk zaken efficiënter te maken en de schuld van de stad verder te verlagen. Dat perspectief mist de ChristenUnie nog wel in de Kadernota. Zijn wij wel voldoende voorbereid op de volgende financiële storm is onze vraag?

De opgave voor het onderwijs is groot. Fijn dat hier nu vele miljoenen heen gaan. Maar er zijn dan nog steeds veel schoolgebouwen die dringend aan een opknapbeurt toe zijn. Hoe gaan we dit gat overbruggen?

Veel voorstellen voor de besteding van het geld kan de ChristenUnie steunen. Zo zijn wij blij met alle duurzame investeringen en met het geld voor het project buurtbakens waarmee 7 kerkgebouwen een huis voor de wijk worden terwijl ze tegelijkertijd hun kerkelijke functie behouden.

Ik ben ook blij met de komst van een coördinator toegankelijkheid openbare ruimte. We kunnen veel bereiken met werk-met-werk-maken. Maar de ChristenUnie zou hier het coalitieakkoord nog wat letterlijker willen nemen: ACTIE! In 2018 was het jaar van de toegankelijkheid. Ik heb toen gewezen op de vele drempels die er nog zijn in bijvoorbeeld de binnenstad bij winkelpanden. Deze drempels zijn nog niet helemaal verdwenen. Ook zijn er genoeg plekken waar de oversteekbaarheid van straten kan worden verbeterd door het verlagen van stoepranden. 2 oktober begint de week van de toegankelijkheid. Kunnen we niet een lijst quick wins maken en deze dan gelijk aan te pakken. Daarom de motie “Drempels weg week, toegankelijkheid scheppen” waarin ik het college verzoek nog dit jaar stratenmakers op pad te sturen om in 1 week tijd zoveel mogelijk drempels in Haarlem te slechten, bij voorkeur in de week van de toegankelijkheid. De wethouder wil vast wel meescheppen bij de eerste of de laatste drempel in die week.

Voorzitter, in november had ik een motie om een onderzoek te doen naar de haalbaarheid van een respijthuis in Haarlem, een plek waar zorgbehoevenden kunnen logeren zodat hun mantelzorgers even de mogelijkheid hebben om een paar dagen niet te moeten zorgen. De motie heeft het toen niet gehaald maar het college voert hem nu wel uit. Chapeaux! Wat ik wel mis in de rij voorstellen is het mantelzorgcompliment. Nu we eenmalig zoveel geld te besteden hebben had dit kleine bedankje er toch wel afgekund? De ChristenUnie vind dat een veel betere besteding dan de 3x 85.000 euro extra die nu is gereserveerd voor het netwerk sport. 255.000 euro vind ik erg veel geld om daarvan alleen maar “de samenwerking tussen sportorganisaties te stimuleren”. Niemand zit te wachten op  een nieuwe website, nieuwsbrief, nog meer van dat soort informatievoorziening en oh ja ook nog een klankbordgroep. Als het nu nog naar kleedkamers of aanleg van nieuwe sportvelden was gegaan dan had de ChristenUnie dit extra geld volop gesteund maar deze kwart miljoen kan echt beter worden besteed. Daarom mijn amendement Dat verdient een compliment waarin ik voorstel de maatregel “versterken netwerk sport” te vervangen door “eenmalig mantelzorgcompliment”. En is het echt nodig om anderhalve ton te reserveren om sportevenementen naar de stad te halen? De ChristenUnie zou dit geld liever steken in de breedtesport door het ondersteunen van onze sportverenigingen.

Nog een mooi project waar extra geld voor komt is het Zonnewarmtenet in het Ramplaankwartier. Daar ben ik blij mee. Veel inwoners doen mee. Het blijkt echter dat een groot deel van deze groep alleen zonnepanelen op het dak wil als dit gecombineerd mag worden met een dakkapel. Bij andere huizen is zo’n dakkapel zelfs noodzakelijk. De huidige regels staan in het voorgeveldakvlak echter alleen een dakkapel toe van maximaal 50% breed. Dat is echter voor het integreren van zonnepanelen te smal. En een stukje extra woongenot kan ook bijdragen aan het draagvlak voor duurzaamheidsmaatregelen. Daarom dient de ChristenUnie de motie “Zonnig vooruitzicht voor Zonkapel” in samen met Groenlinks, OPHaarlem en D66.

In deze motie vragen wij het college op korte termijn een voorstel voor partiële wijziging van het bestemmingsplan Ramplaankwartier in procedure te brengen. Om dit mogelijk te maken hiervoor in 2023 en 2024 ambtelijke capaciteit vrij te maken. In deze partiële wijziging van het bestemmingsplan de toepassing van bredere dakkapellen in het voordakvlak toe te staan door in de bestemmingsregels artikel 12.2.1.f lid 5 “de dakkapel in het voordakvlak niet breder is dan de helft van de breedte van het dakvlak” te schrappen. Hierbij te bezien of deze verruiming generiek kan worden aangeboden voor de hele wijk of dat er uitzonderingen moeten worden gemaakt voor monumentale en/of waardevolle gebouwen. En tenslotte: vooruitlopend op deze wijziging op basis van de afwijk-ruimte in het bestemmingsplan Ramplaankwartier omgevingsvergunningen te verstrekken voor de Zonkapel waar dit ruimtelijk verantwoord is.

We moeten in Haarlem goed zorgen voor ons erfgoed. Momenteel wordt in de Waarderpolder gebouwd aan bijzonder nieuw Haarlems erfgoed. De imposante blauwe tram die ooit in Haarlem bij Beijnes is gebouwd en jaren door de hele regio heeft rondgereden wordt tot in de kleinste details door vrijwilligers nagebouwd. Echt enorm indrukwekkend om te zien. De stichting die zich bezig houdt met de bouw heeft de mogelijkheid gekregen het pand met de werkplaats aan te schaffen en zo ook de toekomst van het NZH Vervoersmuseum veilig te stellen. Dit biedt ook kansen voor realisatie van een zonnepanelen dak voor een Haarlemse energie coöperatie. De vrijwilligers hebben het grootste deel van het benodigde bedrag opgebracht middels giften. Er is echter nog een klein gat te overbruggen. Samen met het CDA die ik daarom het amendement Onderdak voor de Nieuwe Blauwe Tram in waarin wij het college oproepen gezien de bijzondere cultuurhistorische waarde voor Haarlem een eenmalige subsidie te verstrekken om de aankoop van de tramwerkplaats van de Stichting De Nieuwe Blauwe Tram mogelijk te maken en dit te dekken uit het budget voor cultuurlocaties.

Voorzitter dan de fiets, volgende week stellen we een mooie nota fietsbeleid vast. Maar is er wel voldoende geld voor de noodzakelijke aanpak van de infrastructuur. Het begint steeds meer te knellen op onze fietspaden en we hebben meer stallingen nodig. Het plan voor een ondergrondse stalling bij de Nieuwe Groenmarkt is vervallen maar ik heb nog geen alternatief gezien aan de noordzijde van het centrum. De ChristenUnie roept het college op hier werk van te maken. Zou er bijvoorbeeld geen stalling kunnen komen in het pand waar tot voor kort Bristol was gevestigd? De locatie langs de fietsroute en aan het begin van het winkelgebied lijkt in ieder geval ideaal.

Voorzitter dan de participatie: de ChristenUnie snapt dat het college wil kijken naar vernieuwing van het wijkradenstelsel. Maar we moeten het kind niet met het badwater weggooien. Hoe wil het college de huidige wijkraden meekrijgen in het nieuwe stelsel? Nu zien wij namelijk vooral wijkraden die er mee stoppen.

Voorzitter terug naar de financien. Wat de ChristenUnie mist zijn bezuinigingen. Er zullen niet altijd zulke goede tijden zijn. Daarom zou eigenlijk elke wethouder elk jaar moeten kijken waar het op ieder beleidsterrein beter en efficiënter kan. Ik mis een beetje deze mindset. Een voorbeeld is de taakstelling voor accomodatiegebruik culturele instellingen van 110.000 euro per jaar en 80.000 euro mbt de bibliotheek. Het college schrapt deze taakstelling nu maar deze komt keihard terug in 2027. Waarom niet dit soort taakstellingen wel invullen, eerder is hier niet voor niets voor gekozen en het maakt onze begroting gezonder. De ChristenUnie steunt daarom van harte de motie van de VVD om te komen tot een bezuinigingenlijst.

Voorzitter, op 1 punt is de ChristenUnie het fundamenteel oneens met de Kadernota. Dat is het voorstel om de afvalstoffenheffing verder te differentiëren. Het klinkt logisch om vierpersoonshuishoudens meer te laten betalen dan 2 persoonshuishoudens. Hoe groter het gezin, hoe meer afval toch? Maar zo logisch is dat niet. Want er zijn heel wat gezinnen die hun afval veel beter scheiden dan 2 persoonshuishoudens. Het voorstel van het college betekent voor gezinnen bovendien meer dan 20% verhoging van het tarief, ruim 90 euro per jaar (van 426 naar 513). Dit kunnen gezinnen zijn met maar net iets meer dan het minimum inkomen. Dit raakt hen keihard in ruil voor een paar tientjes korting voor tweepersoonshuishoudens. Tweepersoonshuishoudens vaak met een dubbel inkomen en zonder lasten van kinderen. De ChristenUnie vindt dit voorstel niet sociaal

Natuurlijk willen wij net als de coalitie een lagere afvalstoffenheffing. Maar dan moeten we vooral zorgen dat er minder restafval komt. Dat scheelt verbrandingsbelasting en dan kan de totale belasting omlaag in plaats van dat we de lasten alleen maar anders verdelen. We zouden daarom mensen moeten belonen voor het zo goed mogelijk scheiden van het afval. Dit kan met diftar. Ik heb nog steeds geen argumenten gezien van de coalitie waarom dit niet zou kunnen. Het is succesvol in meer dan 100 meer gemeenten. Ik kan dat niet uitleggen, zeker nu we weten dat we de scheidingsdoelstellingen zonder diftar sowieso niet gaan halen.

Voorzitter, eerder is het voorstel voor de afvalstoffenheffing al twee keer via een amendement teruggetrokken omdat de Raad in zag dat dit voorstel niet sociaal was. Ik heb vandaag geen nieuwe argumenten gehoord. Toch is het college opnieuw met het voorstel gekomen. Wat betreft de ChristenUnie stoppen we vandaag eindelijk met deze discussie. We nemen met de Kadernota een besluit over heel veel geld. Dan is het mooi als er zo’n breed mogelijk draagvlak voor is in de raad. Het voorstel van de afvalstoffenheffing is echter controversieel. Daarom roep ik de coalitie op dit voorstel in te trekken zodat de Kadernota op een breed draagvlak kan rekenen. Dat kan simpelweg door het amendement van Jouw Haarlem te steunen waar wij als ChristenUnie ook ons logo op hebben gezet.

Voorzitter, ik zie uit naar de rest van dit debat maar wens het college nu alvast veel wijsheid en zegen bij het verder uitwerken van de begroting en bij het besturen van onze mooie stad.

Hierondere de vier voorstellen van de ChristenUnie. Uiteindelijk hebben we voorgesteld het mantelzorgcompliment te dekken uit de algemene middelen en niet uit het potje voor sport omdat hiervoor meer draagvlak lijkt te zijn in de gemeenteraad. Donderdag gaat het debat verder en wordt over de voorstellen gestemd.

MOTIE Drempels weg week, toegankelijkheid scheppen

Constaterende dat:

• Er in de Kadernota geld wordt vrijgemaakt voor een coördinator toegankelijkheid openbare ruimte maar daarbij vooral gekeken wordt naar werk-met-werk-maken bij grotere projecten;
  • Onder meer in de binnenstad nog veel drempels zijn die de oversteekbaarheid van straten bemoeilijken en de toegankelijkheid van winkels;
  • 2 oktober 2023 weer de jaarlijks week van de toegankelijkheid start;
  • Het coalitieakkoord “actie” centraal stelt;

Verzoekt het college:

Nog dit jaar stratenmakers op pad te sturen om in 1 week tijd zoveel mogelijk drempels in Haarlem te slechten, bij voorkeur in de week van de toegankelijkheid;

MOTIE Zonnig vooruitzicht voor zonkapel

Constaterende dat:

• De energietransitie van woningen een belangrijk onderdeel uitmaakt van de CO2-reductiedoelen voor 2030;
  • Het zonnewarmtenet Ramplaankwartier een veelbelovende, innovatieve oplossing is voor de energietransitie die niet alleen in Haarlem maar ook in heel Nederland navolging zou kunnen krijgen en daarmee belangrijk is voor het behalen van de CO2-reductiedoelen;
  • Extra middelen worden vrijgemaakt voor het zonnewarmtenet in het Ramplaankwartier;
  • Voldoende ruimte nodig is voor PVT-panelen op het dak van een woning om mee te kunnen doen met het project (voor een gemiddelde woning van 110m2 is dit 11m2 PVT-panelen);
  • Het wenselijk is dat het zonnewarmtenet op korte termijn wordt gerealiseerd en dat regelgeving hiervoor, indien dit nodig en wenselijk is, aangepast wordt;

Overwegende dat:

• In het Ramplaankwartier de meeste woningen een zadeldak hebben waarbij aan de achtertuinzijde onvoldoende plek is voor de benodigde PVT omdat daar al een flinke dakkapel zit;
  • Installateurs - terecht - geen PVT willen plaatsen op bestaande dakkapellen vanwege het gewicht;
  • Het vervangen van een dergelijke dakkapel een desinvestering is en daarmee een drempel voor deelname aan het project;
  • Aan de straatzijde vaak wel voldoende ruimte voor PVT is maar in circa 40% van de gevallen aan deze zijde te weinig zon op de dakhelling valt (bijvoorbeeld bij oriëntering op het noorden);
  • Het mogelijk is de PVT panelen in dergelijke gevallen wel goed te oriënteren op de zon door ze te plaatsen bovenop een dakkapel (een zogenaamde “Zonkapel”);
  • Dakkapellen in het voordakvlak volgens het bestemmingsplan Ramplaankwartier echter niet breder mogen zijn dan 50% van de breedte van het dak (bestemmingsplanregels artikel 12.2.1.f lid 5) en dit te smal is voor het plaatsen van (voldoende) PVT-panelen;
  • Het college kan afwijken van deze bouwregel op grond van artikel 12.4 lid 2 en 3, maar dat dit aanvragers vooraf geen zekerheid geeft terwijl er wel kosten moeten worden gemaakt voor het voorbereiden van de vergunningaanvraag (bouwtekening e.d.);
  • De leges voor een vergunningaanvraag om af te wijken van het bestemmingsplan bovendien 276 euro hoger is dan een vergunningaanvraag die valt binnen de voorwaarden van het bestemmingsplan;
  • Het wenselijk is procedures voor afwijking van het bestemmingsplan te vermijden gezien de druk die dit legt op de ambtelijke capaciteit;

Verder overwegende dat

• Een bredere zonkapel extra ruimte oplevert, wat het ruimteverlies door extra installaties (warmtepomp, boilervat en buffervat) kan compenseren en dit bewoners over de streep kan trekken om mee te doen aan het Zonnewarmtenet;
  • Deze extra ruimte in kleinere huizen ook noodzakelijk is voor het wegwerken van de benodigde installaties voor het zonnewarmtenet;
  • Bij de werving van deelnemers aan het project is gebleken dat flink wat bewoners zonnepanelen op het voordakvlak lelijk vinden en daarom graag een Zonkapel willen aangezien deze PVT panelen voor een groot deel uit het zicht laat;
  • Ruimte bieden aan de Zonkapel daarom een belangrijk middel is voor het krijgen van voldoende draagvlak;
  • In december 2023 voldoende bewoners een voorwaardelijk aansluitcontract voor het project Zonnewarmtenet moeten hebben getekend om een krediet van de Bank Nederlandse Gemeenten van maximaal 7 miljoen euro veilig te stellen;
  • Dit krediet, waarvoor de gemeente voornemens is een garantie af te geven, vereist is voor een sluitende businesscase;
  • Daarom op korte termijn helderheid nodig is of de gemeente wil meewerken aan bredere dakkapellen in het voordakvlak;
  • De minimale doorlooptijd voor wijziging van een bestemmingsplan circa 1 jaar is;

Verzoekt het college:

• Op korte termijn een voorstel voor partiële wijziging van het bestemmingsplan Ramplaankwartier in procedure te brengen
  • Om dit mogelijk te maken hiervoor in 2023 en 2024 ambtelijke capaciteit vrij te maken;
  • In deze partiële wijziging van het bestemmingsplan de toepassing van bredere dakkapellen in het voordakvlak toe te staan door in de bestemmingsregels artikel 12.2.1.f lid 5 “de dakkapel in het voordakvlak niet breder is dan de helft van de breedte van het dakvlak” te schrappen;
  • Hierbij te bezien of deze verruiming generiek kan worden aangeboden voor de hele wijk of dat er uitzonderingen moeten worden gemaakt voor monumentale en/of waardevolle gebouwen;
  • Vooruitlopend op deze wijziging op basis van de afwijk-ruimte in het bestemmingsplan Ramplaankwartier omgevingsvergunningen te verstrekken voor de Zonkapel waar dit ruimtelijk verantwoord is;

Frans Smit, OPHaarlem

Janneke Barten, GroenLinks

Dimitry van den Berg, D66

Sander van den Raadt, Trots Haarlem

MOTIE Onderdak voor de Nieuwe Blauwe Tram

Constaterende dat:

• De Stichting De Nieuwe Blauwe Tram in de Waarderpolder momenteel een replica bouwt van de beroemde Blauwe Tram van de voormalige Noord-Zuid-Hollandsche Tramweg Maatschappij (NZH)
  • De stichting een werkplaats en kantoor gevestigd in een huurpand die in eigen beheer is omgebouwd tot tramwerkplaats;
  • De huidige eigenaar het pand wil verkopen en de Stichting het recht van eerste koop heeft;
  • De stichting reeds 273.000 euro eigen middelen heeft op basis van giften en voor 250.000 euro hypotheek kan krijgen;
  • Er nog een gat is van circa 27.000 euro en hiervoor subsidie is aangevraagd bij de gemeente;
  • De Stichting nauw samenwerkt met het NZH Vervoer Museum in de Waarderpolder en dit museum in een deel van het pand van de stichting een tentoonstellingsruimte heeft ingericht;
  • De bouw van de Nieuwe Blauwe Tram reeds gevorderd is en deze tram daadwerkelijk zal gaan rijden (helaas vooralsnog niet in Haarlem omdat wij geen tramsporen meer hebben).
  • Het dak van het pand na aankoop beschikbaar komt voor energie coöperaties in de Waarderpolder;

Overwegende dat:

• De herbouw van replica van de Blauwe Tram van bijzondere waarde is voor het Haarlemse culturele erfgoed omdat het hier niet alleen heeft rondgereden, maar ook is gebouwd door de Haarlemse firma J.J. Beijnes;
  • Aankoop van het pand door de stichting de toekomst veilig stelt voor zowel de werkplaats van de tram als het museum;
  • De stichting plannen heeft om het pand verder te verduurzamen;

Ron Dreijer, CDA

Ruud Kuin, SP

Moussa Aynan, Jouw Haarlem

AMENDEMENT Dat verdient een compliment - BIS

Constaterende dat:

• In 2022 in Haarlem 21% van de mantelzorgers overbelast was wat een forse toename was ten opzichte van 2021 (13%);
  • In 2022 in Haarlem 3478 mantelzorgers waren ingeschreven bij Tandem terwijl dit in 2020 nog 3792 mantelzorgers waren en in 2018 nog ruim 4000 mantelzorgers;
  • Mezzo schat dat in Haarlem een kleine 7000 inwoners langdurige en intensieve zorg verlenen[1];
  • Veel gemeenten een mantelzorgcompliment verstrekken als blijk van waardering en als middel om met meer mantelzorgers in contact te komen;
  • Haarlem in het verleden structureel een mantelzorgcompliment verstrekte, maar nu alleen een slecht bezochte “Dag van de mantelzorger” aanbiedt naast het aanbod van collectieve en individuele ondersteuning en respijtvoorzieningen;
  • In 2022 na een amendement van de Raad een eenmalig het mantelzorgcompliment is uitgevoerd en toen in totaal 3750 mantelzorgers een VVV bon ter waarde van € 50 hebben ontvangen (het totale budget was toen 200.000 euro, het overige bedrag is besteed aan onder andere drukwerk, portokosten en personele inzet);

Overwegende dat:

• Ondersteuning iets vanzelfsprekends zou moeten zijn en dit wat anders is dan een jaarlijkse blijk van waardering;
  • Mantelzorgers dagelijks bijdragen aan een gezonde, sociale en zorgzame stad;
  • Met het eenmalige mantelzorgcompliment in 2022 meer mantelzorgers zijn bereikt dan dat er op dat moment waren ingeschreven bij Tandem;
  • Er incidentele middelen beschikbaar zijn voor de begroting en het daarom mogelijk is om opnieuw een mantelzorgcompliment uit te keren;

Besluit:

De lijst voorstellen en intensiveringen zoals opgenomen in paragraaf 1.3 en Bijlage 4 aan te vullen met de volgende maatregel en dit te dekken uit de algemene middelen.

Mantelzorgcompliment 2024: Kosten voor het eenmalig uitvoeren van het mantelzorgcompliment van 50 uro per persoon (200.000 euro)

Ruud Kuin, SP

Moussa Aynan, Jouw Haarlem