Initiatiefvoorstel: Kabelgoten voor elektrische auto’s in Haarlem

kabelgoot.jpgzaterdag 15 juli 2023 13:23

Het aantal elektrische auto’s neemt snel toe in Haarlem en dus ook de behoefte om deze op te laden. De ChristenUnie wil dat Haarlemmers de mogelijkheid krijgen hun auto op te laden met de energie van eigen zonnepanelen. Op dit moment is dit niet mogelijk omdat kabels onder, over of boven de stoep niet zijn toegestaan. De partij dient daarom donderdag een initiatiefvoorstel in bij de Gemeenteraad.

Mensen met een eigen oprit kunnen daar hun auto opladen. De meeste Haarlemmers hebben echter geen eigen oprit en zijn daarom aangewezen op publieke laadpalen. Dat is zonde omdat veel mensen ook zonnepanelen hebben die overdag terugleveren aan het netwerk. Als die energie zou worden gebruikt voor het laden van auto’s dan zou het publieke netwerk minder worden belast. Bovendien is het voor de gebruikers goedkoper. Raadslid Frank Visser: “Het voorkomt ook dat de hele stad vol moet worden gezet met openbare laadpalen. Dit zorgt voor verrommeling van de openbare ruimte en op veel smalle stoepen is hier ook geen plek voor”.

De ChristenUnie heeft daarom alternatieven onderzocht. Het ingraven van kabels is geen optie omdat dit problemen geeft met het onderhoud van nutsvoorzieningen. Kabels over de stoep afgedekt met kabelmatten zijn een eenvoudige en goedkope oplossing. Meerdere gemeenten staan dit toe, maar Haarlem niet. Nadeel van deze oplossing is dat het de toegankelijkheid van de stoep beperkt. Daarom stelt de ChristenUnie een alternatief voor: het onder voorwaarden mogelijk maken van de aanleg van kabelgoten. De partij verwijst daarbij naar de gemeente Leidschendam-Voorburg die dit al mogelijk heeft gemaakt voor haar inwoners. Frank Visser: “Als bewoner betaal je dan wel de kosten voor de aanleg van de kabelgoot maar vervolgens kun je veilig je auto opladen”. Ook kabelarmen zouden volgens de fractie moeten worden toegestaan. Deze zorgen ervoor dat kabels door de lucht worden geleid zodat voetgangers er veilig onderdoor kunnen lopen.

De ChristenUnie heeft in het initiatiefvoorstel twee video’s opgenomen van de voorgestelde oplossingen. Frank Visser: “In de nota staat een uitgebreide uitwerking van alle aandachtspunten bij het laden vanuit de eigen energieaansluiting. Er komt juridisch best veel bij kijken. Maar zonder al deze argumenten zeggen deze video’s al genoeg: het is praktisch en uitvoerbaar”

Na de zomer zal de Gemeenteraad spreken over het initiatiefvoorstel. Visser: “Ik hoop dat een meerderheid zich zal aansluiten bij ons idee om elke Haarlemmer de mogelijkheid te bieden de auto op te laden met energie uit de eigen meterkast. Wat betreft de ChristenUnie wordt dit de kabelgoot en de kabelarm, maar als een meerderheid van de Raad kiest voor kabels over de stoep met kabelmatten dan moeten we daarvoor gaan.”

TitelBestandsgrootteMIME-type
20230720 Initiatiefvoorstel ChristenUnie Laden met de eigen kabel.pdf1,6 MBapplication/pdfdownload