PGB Jeugdhulp en Vaktherapie

20140827_114928woensdag 14 september 2016 20:52

Hoewel in de commissie samenleving het volledige uitvoeringsbesluit PGB Jeugdhulp besproken zou worden, werd vooral ingezoomd op de afdoening van de motie “Vaktherapeuten, tussen wal en schip” van VVD en SP, welke de ChristenUnie mede ondertekend heeft. Het college stelt dat vaktherapeuten zonder SKJ- of BIG-registratie niet meer in aanmerking komen voor de prestatie behandeling, waar een uurtarief voor staat voor €77. Tenzij deze therapeuten in het bezit zijn van een WO-opleiding. De ChristenUnie is hier verbaasd over, aangezien het bezitten van een WO-opleiding niet eens een voorwaarde is om een SKJ of BIG te krijgen.

In de Jeugdwet is echter besloten dat behandeling wordt toebedeeld aan een SKJ of BIG geregistreerde professional, tenzij het toebedelen van dit werk aan een niet-geregistreerde geen afbreuk doet aan de kwaliteit van de geboden dienstverlening. Hierin wordt niet gerept over het opleidingstype.

Het gevolg is dat een aantal organisaties en zelfstandige professionals niet meer uitkomen met hun uren en ouders een eigen bijdrage moeten betalen, die te hoog kan zijn. Rosa Barth: “Ik citeer uit de motie: ‘De Haarlemse gemeenteraad in vergadering bijeen op donderdag 11 juni 2015 besluit het mogelijk te maken dat íeder kind de zorg kan krijgen die hij/zij nodig heeft door alsnog de niet verzekerde vaktherapie voor houders van de Haarlempas te financieren na verwijzing door het CJG.’ Dit is niet mogelijk, zolang het college een te laag uurtarief en de WO-eis hanteert. Daarom kan de ChristenUnie nog niet akkoord gaan met het afdoen van de motie.” Zo dachten meer partijen erover en dus gaat dit agendapunt als bespreekpunt naar de raad.

Archief > 2016 > september