Voorlopige uitslag: ChristenUnie met 1791 stemmen opnieuw in de Haarlemse raad!

20140319_084916donderdag 22 maart 2018 07:22

Na een avond lang wachten werd woensdag vlak voor middernacht de voorlopige uitslag bekend. GroenLinks is de grote winnaar in Haarlem (van 5 naar 8) en D66 de grote verliezer (van 9 naar 5). Ook de SP en Actiepartij verliezen waarschijnlijk een zetel. Andere winnaars waren de lokale partijen Trots Haarlem, Jouw Haarlem en Hart voor Haarlem die ieder een zetel wonnen. VVD en CDA wonnen beiden enkele honderden stemmen maar geen extra zetel en de PvdA bleef gelijk tegen de landelijke trend in. OPHaarlem verloor enkele honderden stemmen maar behoudt 2 zetels. Voor de ChristenUnie bleef het lang spannend. Uiteindelijk hebben we weer een zetel gehaald, met meer stemmen dan in 2014.

In totaal hebben volgens de voorlopige cijfers 1791 mensen op de ChristenUnie gestemd. Dit zijn 145 stemmen meer dan in 2014. Omdat de opkomst ook hoger was is de groei procentueel kleiner. Waar we 4 jaar geleden op de stem nauwkeurig de kiesdeler hadden gehaald heeft de ChristenUnie nu iets meer dan 50 stemmen boven de kiesdeler.

Lijsttrekker Frank Visser: "Ik wil alle mensen bedanken die ons hun vertrouwen hebben gegeven door op ons te stemmen. Ondanks onze groei zijn wij nu de kleinste partij in Haarlem, omdat Trots Haarlem fors heeft gewonnen. Maar met onze Gideonsbende willen we net als de afgelopen vier jaar laten zien dat we met onze ene zetel echt het verschil kunnen maken. Wij gaan door met onze inzet voor een toegankelijker Haarlem voor gehandicapten en goede ondersteuning van mantelzorgers, betere voorzieningen voor fietsers en een sociale en duurzame stad"

Vrijdagochtend wordt de definitieve uitslag bekend. Woensdagavond 28 maart is het afscheid van de oude gemeenteraad en donderdagavond 29 maart wordt de nieuwe raad geinstalleerd.

Wil jij ons werk de komende vier jaar ook steunen? Wordt dan vandaag nog lid! Meld je aan via https://haarlem.christenunie.nl/lidworden En wie weet sta je over vier jaar ook op onze kandidatenlijst!

Archief > 2018 > maart