Lijn 300 moet tijdens omleiding ook stoppen in Schalkwijk

DSC02807.JPGvrijdag 06 juli 2018 11:20

De ChristenUnie fractie gaat vragen stellen over de omleiding van lijn 2 en lijn 300. Raadslid Frank Visser: "Net als de omleiding van lijn 2 die drie weken geleden begon is ook de omleiding van lijn 300 erg laat aangekondigd. Het staat zelfs nog niet op de internetpagina met omleidingen van Connexxion. Wel is er een aparte internetpagina die op de borden met actuele vertrektijden wordt aangekondigd."

De ChristenUnie heeft echter vooral vragen over de gekozen routes. "Lijn 2 slaat maanden lang de Slachthuisbuurt over terwijl hij gewoon over de Zomervaart kan. De wethouder zou afgelopen maandag hierover spreken met Connexxion maar we hebben hier nog steeds niets over gehoord."

Lijn 300 gaat twee weken niet langs het Verwulft, het Spaarne Gasthuis en winkelcentrum Schalkwijk vanwege werkzaamheden aan de busbaan. Visser: "Ik vind het onbegrijpelijk dat de bussen niet langs het Verwulft kunnen. De busbaan ligt daar kilometers vandaan. De bussen zouden prima langs het Spaarne kunnen blijven rijden. En waarom moeten reizigers tussen Schalkwijk en Hoofddorp helemaal omreizen via station Haarlem? Laat lijn 300 gewoon tijdelijk ook stoppen bij de halte Reinaldapark! Dan blijft het ziekenhuis tenminste vanuit Houfddorp rechtstreeks bereikbaar en kunnen Schalkwijkers ook rechtstreeks naar het ziekenhuis in Hoofddorp."

  1. Wat zijn de resultaten van het gesprek van de wethouder met Connexxion en de provincie over de omleiding van lijn 2 dat afgelopen maandag is geweest? Gaat lijn 2 op de kortst mogelijke termijn weer via de Slachthuisbuurt rijden langs de route via de Zomervaart?
  2. Klopt het dat lijn 2 prima over de Zomervaart kan rijden en dat de daar aanwezige drempels en klinkers geen verhindering zijn hiervoor aangezien ook elders op de route van lijn 2 klinkers en drempels liggen? Zo nee, wat is er dan zo anders aan de Zomervaart dan deze andere locaties? Zo ja, wie heeft er besloten om toch niet via de Zomervaart te rijden en waarom? Is dit een besluit van Connexxion, een besluit van de gemeente of een besluit van de provincie?
  3. Zijn er in de concessie met Connexxion afspraken over de termijn waarop werkzaamheden moeten worden aangekondigd? Zo nee, bent u bereid met Connexxion en de provincie afspraken te maken dat voortaan omleidingsroutes tenminste 10 dagen van te voren worden aangekondigd?
  4. Waarom rijdt lijn 300 twee weken lang niet via het Verwulft terwijl de feitelijke werkzaamheden aan de busbaan in Schalkwijk zijn, letterlijk kilometers verderop? Lijn 300 kan toch tot de Buitenrustbruggen prima de normale route rijden en vanaf daar de route van lijn 340 volgen?
  5. Waarom moeten reizigers tussen Schalkwijk en Hoofddorp helemaal omreizen via station Haarlem? Waarom is er niet voor gekozen om lijn 300 tijdelijk ook te laten stoppen bij de halte Reinaldapark? Dan blijft het ziekenhuis in Haarlem tenminste vanuit Hoofddorp rechtstreeks bereikbaar en kunnen Schalkwijkers ook rechtstreeks naar het ziekenhuis of andere bestemmingen in Hoofddorp.
  6. Wat is de rol van de gemeente Haarlem geweest bij het vaststellen van de omleidingsroute van lijn 300?
  7. Is reizigersorganisatie ROVER betrokken bij het kiezen van de beide omleidingsroutes?

« Terug