Geen uitverkoop gemeentegrond

DSC02666.JPGdonderdag 29 november 2018 22:56

Het college heeft besloten om de grond van het parkeerterrein bij de moskee aan de Minaretstraat in Parkwijk te verkopen aan het moskeebestuur. Reden is de onderhoud van het terrein. Het moskeebestuur wil het parkeerterrein zelf gaan onderhouden.

De ChristenUnie heeft een motie van Hart voor Haarlem en Actiepartij meegetekend om deze verkoop niet door te laten gaan. Raadslid Frank Visser: “Het is uiteraard prima als de grond door anderen dan de gemeente wordt onderhouden. Aanleiding is echter dat er onderhoudsachterstand is. Die had de gemeente ook gewoon zelf kunnen oplossen. Er is geen goede reden voor de verkoop. Onderhoud van het parkeerterrein door het moskeebestuur kan ook via een huur- of erfpacht constructie. Als het bouwgrond zou zijn dan zou de grond veel meer waard zijn. Er mag nu niet gebouwd worden, maar dat kan in de toekomst veranderen. Het is daarom beter dat de gemeente de grond in eigen hand houdt zoals zoveel andere parkeerterreinen in Haarlem.”

Uiteindelijk is de motie door een meerderheid van de gemeenteraad verworpen.

Motie stop uitverkoop gemeente grond

De gemeenteraad in vergadering bijeen op 29 november 2018

Constaterende dat:

• het college heeft besloten om 2.022 m2 gelegen aan de Minaretstraat te verkopen aan de Islamitische Stichting Nederland voor een bedrag van 205.000 euro

Overwegende dat:

• De gemeente weinig grondposities heeft en daardoor ontwikkelingen slechts beperkt kan beïnvloeden
  • aan de oostkant van de stad, komende jaren, ontwikkelingen onvermijdelijk zullen zijn,
  • de Prins Bernardlaan, op de hoek van de Schipholweg en aan de kant van het Reinaldapark nog ruimte biedt voor bebouwing
  • de gemeente de regie, waar nog mogelijk, moet  behouden

Besluit
Het college op te dragen de verkoop van de parkeerlocatie aan de Minaretstraat te annuleren en in plaats daarvan de ISN een huurconstructie voor bepaalde tijd aan te bieden

En gaat over tot de orde van de dag