Minder grote vrachtwagens in binnenstad
Al jaren wordt gesproken over het starten van een stadsdistributiesysteem zodat er minder grote vrachtwagens door het centrum hoeven te rijden. Tot nu toe komt het niet van de grond omdat er geen businesscase te maken is. Dat is ook wel logisch want waarom zou je als bedrijf je goederen overladen als je ook rechtstreeks naar je bestemming kunt rijden? Dat is goedkoper!
Ondertussen klagen bewoners van de binnenstad al jaren over de stroom vrachtwagens die vaak door hele nauwe straten rijden zoals de Barrevoetestraat en Keizerstraat achter de Botermarkt. Dit leidt dikwijls tot schade aan het straatmeubilair en vooral ook tot onveilige situaties voor voetgangers en fietsers.
De wijkraden in de binnenstad hebben daarom aan de bel getrokken. Zij pleiten voor een vrachtwagenverbod. Dit zou de noodzakelijke prikkel kunnen geven om alsnog te komen tot een overslagpunt in bijvoorbeeld de Waarderpolder.
De ChristenUnie steunt dit voorstel. Raadslid Frank Visser: “Natuurlijk: ondernemers moeten hun winkel goed kunnen bevoorraden. Maar in andere historische binnensteden is al jaren een verbod op zware vrachtwagens en dit werkt goed. Zo mogen in de binnenstad van Delft zonder ontheffing geen vrachtwagens komen die zwaarder zijn dan 3500 kg en gelden er in verschillende straten breedte en hoogtebeperkingen. Ook in Utrecht is de toegang van vrachtwagens tot de binnenstad beperkt. Hoe zwaarder de vrachtwagen, hoe minder straten deze mag inrijden. Zoiets kan in Haarlem ook goed werken. Laat de grotere vrachtwagens alleen toe op de Gedempte Oudegracht. Winkels in andere straten kunnen bevoorraad worden met kleinere vrachtwagens die bij voorkeur elektrisch zijn”
Schrijf een reactie via Facebook