Bescherm standplaatsen beter

WP_20160604_09_55_42_Pro.jpgdonderdag 09 mei 2019 23:50

Haarlem komt met nieuw standplaatsenbeleid voor onder andere viskarren en bloemenkramen. Deze (semi) mobiele kramen met een vaste plek in de stad mogen op grond van nieuwe Europese regels geen onbeperkte vergunning meer krijgen. Haarlem kiest daarom voor een vergunningtermijn van 10 jaar. Daarna is het mogelijk dat iemand anders de vergunning krijgt.

De ChristenUnie sluit zich aan bij pleidooien voor maatwerk. Het moet voor ondernemers die dat willen mogelijk zijn hun mobiele standplaats om te zetten naar vaste kiosk, zodat ze hun standplaats wel kunnen behouden.

Het is voor ondernemers niet fijn dat ze vergunning voor onbepaalde tijd ineens beperkt zien tot 10 jaar. Je kan zo ongewild van ene op andere dag vaste klantenkring kwijtraken terwijl die klanten daar ook niet om hebben gevraagd. Een winkelier met een eigen pand heeft dat risico niet. Maar voor ondernemer met een standplaats is een eigen pand lang niet altijd een optie. Raadslid Frank Visser “Europese regels schieten hier door. Wij willen dat ondernemers die geworteld zijn in de wijk en goede kwaliteit leveren kunnen blijven. Als een ander dan toch de vergunning krijgt na tien jaar dan moeten deze ondernemers een alternatief aangeboden te krijgen”

Natuurlijk moeten nieuwe ondernemers ook een kans hebben, dus de ChristenUnie snapt de Europese regelgeving wel maar wij vinden dat het is doorgeschoten en dat het iets is wat we in Haarlem moeten kunnen regelen zonder Europa. En waarom zulke regels als je ziet dat in Haarlem momenteel ruimte is voor 75 standplaatsen terwijl er nog geen 30 in gebruik zijn. Hoezo schaarste? Ja de plekken in het centrum zijn gewild, maar buiten het centrum zijn best nog wel opties.

De ChristenUnie wil een oplossing als een standplaatshouder zijn locatie verliest. Dan moet die elders ruimte kunnen krijgen en dus moeten we regelruimte hebben. Daarom vinden we ook meerdere locaties mogelijk moet zijn voor 1 ondernemer. Dan worden risico’s ondernemer lager. Wij denken aan maximaal 3 per ondernemer. Dat betekent dat de huidige aanwezigheidseis moet vervallen, maar dat kan je ook anders regelen. Dan kunnen standplaatshouders ook parttime gaan werken.

We geven met dit besluit mandaat aan portefeuillehouder om locaties toe te voegen of te schrappen. Dat vindt de ChristenUnie geen goed idee. We hebben de afgelopen tijd gezien tot wat voor gedoe dit kan leiden. Als de raad nu een maximum zet op 30 plaatsen dan moeten we ook gaan over hete toevoegen of schrappen van plaatsen.

De ChristenUnie vindt de regel dat een standplaats altijd maar benut kan worden door één ondernemer met één vergunning en waarbij die ondernemer altijd aanwezig moet zijn achterhaald. Waarom zou een viskraam uit Haarlem Zuid niet ook een vestiging in Haarlem Noord mogen hebben? Natuurlijk moeten we landelijke ketens voorkomen maar dat kan ook door een limiet van 3 vestigingen te stellen. En je kunt zo ook eisen stellen aan de aanwezigheid van bepaalde medewerkers net zoals vroeger met horeca vergunningen gebeurde. Met de huidige regels moet een vergunninghouder zelf 5 dagen per week aanwezig zijn. Een standplaatshouder kan dus niet parttime werken. Dat is niet meer van deze tijd dat we dat opleggen als gemeente. Met de voorgestelde regels mag je ook niet meer op dezelfde plek in de winter een oliebollenkraam hebben en in de zomer een ijskar of doordeweeks een viskraam en in het weekend een bloemenstal. Waarom zou dat niet meer mogen? Is het niet juist wenselijk om vaker dit soort dubbelgebruik te doen zodat er minder ruimte nodig is voor standplaatsen?

Het college gaat met 10 jaar wel aan de hoge kant zitten. De meeste andere gemeenten kiezen voor 5 jaar of zelf nog korter. Mijn fractie wil graag de huidige standplaatshouders zo lang mogelijk zekerheid geven maar nemen we met 10 jaar niet een onverantwoord risico? Je wil niet een vergunning voor 10 jaar verlenen, vervolgens bij de rechter ongelijk krijgen en vervolgens als gemeente een schadeclaim moeten betalen. Hoezeer ik de huidige standplaatshouders ook 10 jaar duidelijkheid gun: het lijkt de ChristenUnie beter dat van een kortere periode wordt uitgegaan die verlengd kan worden naar 10 jaar als daar een investeringsplan tegenover staat die dat rechtvaardigt. Immers als er investeringen tegenover staan, dan biedt Europa de mogelijkheid voor langere termijn, wellicht zelfs nog langer dan 10 jaar!

Archief > 2019 > mei