Actieplan Maatschappelijke Opvang

20150516_172404woensdag 20 mei 2020 21:40

Het college van B&W heeft een actieplan gepresenteerd om de maatschappelijke opvang te verbeteren. Het college wil hiervoor eenmalig 70.000 euro extra subsidie geven. In een debat over dit actieplan heeft de ChristenUnie gevraagd naar de onderbouwing van deze extra subsidie.

Lees hieronder de bijdrage van schaduwraadslid Els Booms:

Voorzitter, de ChristenUnie is blij dat er een continue proces is om de kwaliteit van de maatschappelijke opvang te verbeteren. Begin van het jaar is de wethouder met meerdere raadsleden op bezoek geweest bij de Velserpoort, één van de maatschappelijke opvanglocaties van HVO-Querido. De locatie zag er verzorgd, modern en goed ingericht uit. Een van de deelnemers heeft verteld hoe het is om in deze opvang tijdelijk te verblijven. Hij was positief over de behandeling van HVO-Querido. De keuken wordt gerund door deelnemers en de supermarkt zorgt voor gratis extra voeding. De participatie van deelnemers is de manier hoe opvangvoorzieningen het beste kunnen draaien. Het uitbreiden van de interne dagbesteding o.a. door nieuwe cliënten een buddy te geven is een goed idee: win win voor beide deelnemers en voor de organisatie.

HVO-Querido blijkt te kampen te hebben met een hoog ziekteverzuim. Alleen extra financiën kan dit probleem niet oplossen. Wat gaat HVO-Querido inzetten om het ziekteverzuim te verminderen? Extra financiën is ook geen oplossing voor de hoge doorloop van de trajecthouders. Wat gaat HVO-Querido inzetten om de medewerkers te boeien en te binden?

Het voorstel om bed/bad/brood om te vormen naar een 24 uursvoorziening is een mooi plan maar kost wel geld. Prioriteit heeft voor ons een snellere uitstroom door meer beschikbare huurwoningen en ook inzetten op Housing First. Daarmee kan mogelijk geld bespaard worden om dan ook voor de overige cliënten de 24 uurs voorziening te realiseren.