Niet knallen maar beieren met oudjaar

DSC_4642 (2).JPGwoensdag 23 december 2020 09:14

Tijdens de jaarwisseling zouden in Haarlem net als in veel andere gemeenten in Nederland zo veel mogelijk kerkklokken moeten luiden als alternatief voor het vuurwerk. Dit voorstel doet Frank Visser, fractievoorzitter van de ChristenUnie. Inmiddels doen er 9 kerken mee.

Het raadslid stelt voor de klokken te luiden als symbool voor hoop, eenheid en een nieuw begin. Verschillende Haarlemse kerken hebben al laten weten met het initiatief mee te doen. Jan Mudde predikant van de Wilhelminakerk in Haarlem Centrum: “Wij willen met het luiden van de kerkklokken aan iedereen in deze pittige tijd laten horen: Je bent niet alleen".

Naast de Wilhelminakerk hebben in Haarlem de Groenmarktkerk en de Sint Joseph kerk in het centrum, de oud-katholieke parochie van de HH. Anna en Maria aan de Kinderhuissingel, de Kathedraal St. Bavo en de Pelgrimkerk in Haarlem Zuid-West en de Moeder van Verlosserkerk in Schalkwijk aangegeven om middernacht de klokken te gaan luiden. In de regio hebben de Rooms Katholieke kerk in Overveen en de Antoniuskerk in Aerdenhout zich aangemeld. Frank Visser: “Ik hoop dat de komende dagen zich nog meer kerken aansluiten. Ik ontvang veel enthousiaste reacties. Het hadden er al meer kunnen zijn maar niet elke kerk heeft een kerkklok.”

Deze week werd bekend dat de 550 jaar oude klok van het stadhuis is gerestaureerd en na jaren van stilte weer kan worden geluid. Frank Visser hoopt dat ook deze klok met de jaarwisseling zal luiden.