Meer en beter openbaar vervoer
Tijdens de Algemene Politieke Beschouwingen heeft ChristenUnie-SGP Haarlem twee moties ingediend om te komen tot een verbetering van het openbaar vervoer.
De eerste motie betreft de verbetering van het openbaar vervoer in de oostflank van Haarlem (Waarderpolder en Haarlem Oost). Frank Visser (schaduwraadslid): "Momenteel gaat er alleen in de spits een bus door de Waarderpolder-Noord (lijn 15). De Oudeweg wordt daarnaast bediend door winkelbus lijn 5. Ondertussen wordt hard gewerkt aan de Schoteroogbrug. De ChristenUnie-SGP fractie vindt dat vanaf de opening van deze brug ook de OV-reiziger er op vooruit moet gaat en dat hiermee niet moet worden gewacht tot een nieuwe vervoersconcessie. Dit zou kunnen via een proefproject.".
Raadslid Teus Vreugdenhil heeft daarom de volgende motie ingediend:
MOTIE “Oosttangent Delftplein-Schalkwijk”
De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op maandag 3 november 2008
constaterende, dat de Schoteroogbrug binnenkort wordt opgeleverd;
overwegende, dat Waarderpolder-Midden en Noord momenteel buiten de spitsuren niet worden bediend door het openbaar vervoer en de Schoteroogbrug hiervoor nieuwe kansen biedt;
constaterende, dat in de Mobiliteitsaanpak van het kabinet wordt geconstateerd dat de bestaande OV-netwerken niet altijd toereikend zijn door de voortgaande ruimtelijke ontwikkeling aan de randen van de steden van zowel woon- als werklocaties;
constaterende, dat in de Mobiliteitsaanpak staat dat woon- en werklocaties aan de randen van steden daarom meer direct met elkaar verbonden moeten worden door middel van tangenten;
overwegende dat een verbinding door de Waarderpolder kan zorgen voor een nieuwe tangentiele verbinding tussen Delftplein, Waarderpolder, Haarlem-Oost en Schalkwijk;
verzoekt het college in gesprek te gaan met Connexxion en Provincie Noord-Holland over het starten van een proef met een nieuwe buslijn Delftplein-Schalkwijk via de Schoteroogbrug met een minimale frequentie van 2x per uur vanaf de dag dat deze brug wordt geopend voor de periode van minimaal 1 jaar en bij voorkeur tot de start van de nieuwe concessieperiode;
en gaat over tot de orde van de dag.
Vreugdenhil
Treinen in 2028
In 1839 reed de eerste trein in Nederland tussen Haarlem en Amsterdam. In de MobiliteitsAanpak van het kabinet wordt 4,5 miljard geïnvesteerd in het spoor om op de belangrijkste corridors in de Randstad de frequentie te kunnen verhogen tot 2020. Daarnaast wordt er een perspectief geschetst om ook in de overige corridors van de Randstad de frequenties te verhogen tot 2028. Frank Visser: "Als je kijkt op het kaartje zie je echter dat één grote stad in de Randstad ontbreekt en dat is Haarlem. En dat terwijl Haarlem vanwege de ligging naast Amsterdam wel in andere rijksnota’s wordt genoemd met kansen voor olympische locaties."
ChristenUnie-SGP heeft daarom de volgende motie ingediend:
MOTIE “Haarlems spoor van olympische kwaliteit”
De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op maandag 3 november 2008,
constaterende, dat sinds kort in de spits extra treinen rijden tussen Haarlem en Amsterdam vanwege de forse reizigersgroei;
overwegende, dat de treinen nog steeds vol zitten en verdere groei te verwachten is gezien de groeiambitie van 5% per jaar en de ontwikkeling van nieuwe werklocaties rond Amsterdam;
overwegende, dat Haarlem een belangrijke doorgangsroute is voor goederentreinen en het goederenvervoer per spoor fors groeit;
constaterende, dat het kabinet tot 2020 € 4,5 miljard investeert in het spoor met als doel 6 intercity’s en bij voorkeur ook 6 sprinters op de belangrijkste corridors in de Randstad;
constaterende, dat in de MobiliteitsAanpak voor de periode tot 2028 een aanpak van de overige corridors in de Randstad wordt aangekondigd met als uitgangspunt frequentieverhoging tot 6 intercity’s en bij voorkeur ook 6 sprinters;
overwegende, dat in het kaartbeeld van dit perspectief 2028 de spoorlijnen door Haarlem niet zijn opgenomen en Haarlem hiermee de enige grote stad in de Randstad is waarvoor geen frequentieverhoging wordt onderzocht;
overwegende, dat de Oude Lijn door Haarlem belangrijk is als omleidingsroute voor de Schiphollijn,
overwegende, dat voor een goede overstap in Leiden het onwenselijk is dat treinen richting Schiphol in de toekomst in een ander frequentiepatroon rijden dan de treinen richting Haarlem;
verzoekt het college:
- in samenwerking met NS, ProRail, regiogemeenten en het ministerie van Verkeer en Waterstaat een markt- en capaciteitsanalyse te doen naar de spoorcorridor Amsterdam-Haarlem-Leiden en daarbij in beeld te brengen welke maatregelen nodig zijn voor frequentieverhoging tot 6 intercities en bij voorkeur 6 sprinters op de Oude Lijn (Amsterdam-Haarlem-Leiden) en de Raad hierover binnen een jaar te informeren;
- in overleg te gaan met NS over uitbreiding van de treindienst op korte termijn zoals het uitbreiden van de spitsdienst tot de hele dag zodat Haarlem Spaarnwoude 4x per uur kan worden bediend en de Raad hierover binnen een half jaar te informeren;
- een lobby te starten richting het Rijk om de Oude Lijn alsnog op te nemen in de Mobiliteitsaanpak tot 2028 en hiertoe deze motie ook te sturen aan de Tweede Kamer,
en gaat over tot de orde van de dag.
Vreugdenhil