ChristenUnie wil cijfers over volle treinen

NS moet alle cijfers over het treinverkeer tussen Amsterdam en Haarlem vrijgeven. Per trein moeten aantallen reizigers, aantallen zitplaatsen en vertragingen openbaar worden. Hiervoor pleiten de lijsttrekkers van de ChristenUnie in Amsterdam en Haarlem.
Bas de Groot, lijsttrekker van ChristenUnie Amsterdam: "Nu weigert de NS aan te geven hoe vaak per lijn treinen te laat aankomen en hoeveel mensen er in elke trein zitten omdat dit bedrijfsgevoelige informatie zou zijn. Openbaar vervoer vraagt open data. Reizigers, consumentenorganisaties en politiek moeten kunnen zien hoe NS presteert. Er moeten objectieve cijfers komen over de knelpunten in het openbaar vervoer zodat de politiek ook kan besluiten waar er wordt geïnvesteerd in meer capaciteit op het spoor."
De lijsttrekkers van de ChristenUnie reageren hiermee op de herhaalde klachten over volle treinen op het spoor rond Amsterdam. Deze worden door NS vaak weersproken zonder hierover cijfers bekend te maken. Frank Visser, lijsttrekker van ChristenUnie Haarlem: "De beweringen van NS zijn niet te controleren. Reizigers vragen langere treinen in de spits, maar volgens NS zijn de treinen niet overvol. Laat NS dat maar met cijfers bewijzen. Nu zijn er klachten van reizigers die op de stations Haarlem Spaarnwoude en Halfweg-Zwanenburg zich regelmatig naar binnen moeten persen. Ik wil weten of dit komt doordat de treinen te kort zijn of door andere oorzaken. Het kan bijvoorbeeld ook zijn dat de stoptreinen vol zijn als gevolg van vertragingen of uitval van intercity’s op dit traject waardoor er meer reizigers in de stoptrein zitten."
Deze week bleek op basis van een analyse dat treinen met name in de spits vertraagd zijn. Bas de Groot: "NS maakt alleen landelijke cijfers bekend voor de hele dag. Dat geeft geen inzicht in de prestaties per lijn en per dagdeel. Juist in de spits moet NS goed presteren. Als per dag een paar procent van de treinen vertraging heeft lijkt dat niet zoveel, maar als dit allemaal treinen in de spits zijn dan kunnen reizigers toch heel vaak te maken hebben met vertragingen. Reizigers die in verband met files een keer de trein proberen moeten niet worden afgeschrikt door overvolle vertraagde treinen".