Zorgen om concessie openbaar vervoer

IMG_5292.JPGmaandag 14 april 2014 15:33

ChristenUnie en SP hebben afgelopen donderdag in de gemeenteraad mondelinge vragen gesteld over de nieuwe concessie voor het busvervoer in het gebied Haarlem-IJmond voor de periode 2015-2025. Frank Visser: "In de nieuwe concessie is het niet zeker dat buslijn 4,8,9,14 en 15 blijven bestaan. Spaarndam en Overveen dreigen zo hun reguliere busverbinding te verliezen. Ook mag de vervoerder voor deze lijnen kiezen voor een buurtbussysteem. De vraag is of er in Haarlem genoeg vrijwilligers hiervoor te vinden zijn."

Tot 15 mei kan iedereen zienswijzen indienen bij de provincie. ChristenUnie en SP willen dat wethouder Lucas Mulder de concept inbreng namens de gemeente Haarlem voor 8 mei voorlegt aan de gemeenteraad zodat er in de commissie beheer nog over kan worden gesproken. Zij werden hierin gesteund door de PvdA.

Tijdens het vragenuur sprak Frank Visser namens de ChristenUnie ook zijn zorgen uit over de toekomst van de strandbussen naar Bloemendaal aan Zee. "Deze zijn alleen de eerste twee jaar gegarandeerd. Dat moet je niet willen met de files die er elke zomer weer staan op de Zeeweg." Ook over de ontsluiting van de Waarderpolder is de concept concessie vaag. "Is de vervoerder nu straks verplicht de hele dag vervoer aan te bieden of alleen in de spitsuren? En waarom wordt er niet eindelijk een directe busverbinding tussen Delftplein en Badhoevedorp/Schiphol gevraagd via de Schoterbrug zonder de omweg via het station?"

Ook  lijn 3 is een zorgpunt. "In de concept concessie staat niet meer de eis dat deze lijn langs het Houtplein moet. Hierdoor wordt in principe een kortere route mogelijk tussen het station en Schalkwijk als de nieuwe vervoerder dat wil. Maar dat betekent wel dat je vanuit Schalkwijk niet meer rechtstreeks naar het Houtplein kunt. Ik ben voor ruimte voor de vervoerder om een zo aantrekkelijk mogelijke dienstregeling te maken maar dit soort keuzes moeten we wel expliciet maken. Ik ben benieuwd wat de reizigers op deze lijn vinden." Doordat de route van lijn 3 globaal is beschreven zou deze volgens de ChristenUnie mogelijk ook door de vervoerder deels kunnen worden samengevoegd met de snelbus lijn 73. "Als we willen dat er een snelbus blijft naar Velserbroek dan zal dit duidelijker moeten worden opgeschreven in de concessie."

Volgens de ChristenUnie is de nieuwe concessie nog te veel gericht op het meeste OV-aanbod voor de laagste prijs. "Ik hoop uiteraard dat er straks meer busvervoer zal zijn dan in de concessie wordt gevraagd, maar het zou nog beter zijn als de winnende vervoerder via de concessievoorwaarden wordt geprikkeld om te komen tot reizigersgroei, en dan het liefst natuurlijk dat de reizigers ook tevreden zijn over de kwaliteit. Niemand wil dat er lege bussen rondrijden!"

« Terug

Archief > 2014 > april

Geen berichten gevonden