Woekerprijzen stadslandbouw

aardappelsdonderdag 22 mei 2014 20:13

Het Haarlemse college wil op braakliggende bouwlocaties tijdelijk stadslandbouw toestaan. Volgens de ChristenUnie is de grondprijs echter veel te hoog. “Een gemiddelde Haarlemse volkstuin is vier tot acht keer zo goedkoop en dat is dan de grond inclusief contributie van de vereniging. En bij een volkstuin loop je ook niet het risico dat je na een jaar weer weg moet”, aldus gemeenteraadslid Frank Visser.

De ChristenUnie is een warm voorstander van stadslandbouw. Visser: “Het is zonde om bouwlocaties te laten overwoekeren door onkruid terwijl er zoveel mooie dingen mee gedaan kunnen worden. Tijdelijke tuinen maken wijken groener, kunnen bijdragen aan sociale samenhang en hebben ook een educatieve waarde. Maar dan moet je niet zulke woekerprijzen vragen!”

De gemeente gaat uit van een grondprijs van 3,86 euro per vierkante meter terwijl een gemiddelde Haarlemse volkstuin 50 cent tot 1 euro per vierkante meter kost volgens de ChristenUnie. De gemeente wil bij de start van de tijdelijke stadslandbouw nog geen bijdrage vragen omdat er nog een discussie loopt met de Belastingdienst over BTW-afdracht, maar wil als daar duidelijkheid over is de grondprijs zo snel mogelijk doorvoeren. Visser: “Wat betreft de ChristenUnie blijven de tuinen gratis. Stadstuiniers moeten al genoeg kosten maken omdat er soms een vergunning nodig is en omdat de gemeente eist dat er in bakken wordt gekweekt. In ieder geval mag de grondprijs niet hoger zijn dan van normale volkstuinen.”

Archief > 2014 > mei