Gele kaart voor recreatieschap Spaarnwoude

DSC02712.JPGdonderdag 12 juni 2014 23:08

De gemeenteraad van Haarlem maakt zich raadsbreed grote zorgen over de financiële situatie van Recreatieschap Spaarnwoude. Al jaren vraagt de raad om maatregelen maar desondanks wordt er nog jaarlijks verlies gedraaid. Een aantal jaren geleden gaf het Rijk bij de overdracht aan de gemeenten in onze regio een bruidsschat mee. Deze reserves zijn binnenkort op.

Frank Visser: “Er zijn wel ideeën hoe er bezuinigd kan worden. Er is het afgelopen jaar al fors gesneden in onderhoud. Dat maakt het gebied echter onaantrekkelijker voor recreanten. Aan de overhead kosten (zware personeelslast management) is echter nog nauwelijks iets gebeurd.”

Er moet volgens de ChristenUnie meer werk gemaakt worden van plannen die geld opleveren. Er zijn wat globale plannen hiervoor, maar deze zijn nog nauwelijks uitgewerkt. Risico’s, onzekerheden, kosten en baten van deze plannen zijn echter niet bekend. Visser: “Het bestuur van het recreatieschap beseft nog onvoldoende de urgentie. Daarom heb ik een motie ingediend om nog dit jaar alle plannen uit te werken.” De coalitiepartijen steunden deze motie helaas niet. Wel was er raadsbrede steun voor twee andere moties die ook de grote zorgen uitspreken over de situatie. De gemeenteraad heeft verder unaniem besloten geen verklaring van geen bedenkingen af te geven over de jaarstukken. Visser: “In feite krijgt het recreatieschap nu van de hele gemeenteraad een gele kaart. Er moet nu echt snel wat gebeuren!”

Bijdrage debat:

Voorzitter, de financiële situatie van het recreatieschap is nog beroerder dan de gemeente Haarlem. De plannen die wij hebben ontvangen zijn onvoldoende concreet en er spreekt nog te weinig urgentie uit. Daarom liggen er ook drie moties vanavond. Ik had graag alle moties gebundeld in één raadsbrede motie, maar daarvoor is helaas nog onvoldoende draagvlak. Wij steunen van harte de raadsbrede motie van de PvdA over onafhankelijk onderzoek. De motie van D66 om exploitatiescenario’s op te stellen is ook prima maar wij hebben moeite met het specifiek noemen van een specifiek project in deze motie. Dit maakt naar onze mening de motie minder sterk en vermengt de inhoudelijke discussie over dit project met de brede discussie over de financiën van het recreatieschap. Verder vult deze motie niet in hoe concreet het exploitatiescenario moet zijn. Feitelijk ligt er nu ook al een scenario. In de motie van ChristenUnie, VVD en SP wordt de urgente vraag om concretisering van de financiële onderbouwing daarom verder gespecificeerd.

Motie Uitvoeringsprogramma Spaarnwoude met meer urgentie

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 12 juni 2014,

in beraadslaging over de begroting en jaarrekening van Recreatieschap Spaarnwoude,

Overwegende dat:

• De exploitatie van het Recreatieschap Spaarnwoude in de afgelopen jaren tot structurele en aanzienlijke tekorten heeft geleid waardoor de reserves over enige tijd op zijn;
  • De oorspronkelijke bruidsschat voor Spaarnwoude veel hoger was en het wenselijk is dat Spaarnwoude in de toekomst meer financiële reserves heeft dan het nu voorgestelde minimum
  • De in het uitvoeringsprogramma genoemde maatregelen voor het overgrote deel, met name waar het gaat om inkomstenvergrotende voorstellen, nog niet zijn uitgewerkt, er geen zicht is op haalbaarheid en risico’s van deze maatregelen en voor de meeste maatregelen ook niet op de benodigde investeringen en de verwachte opbrengsten zijn berekend;
  • Het plan is de maatregelen in 2014 uit te werken waarbij de maatregelen waarvoor een hoger beleidskader gewenst is zullen worden afgestemd met de stuurgroep groengebied Amsterdam-Haarlem, met de opdracht hier in 2014 nadere uitwerking aan te geven in de uitvoeringsstrategie groengebied Amsterdam-Haarlem;
  • Hierbij al een voorschot wordt genomen dat uitwerking van de maatregelen in 2014 mogelijk niet gehaald gaat worden
  • In het  uitvoeringsprogramma er van uit wordt gegaan dat de participantenbijdrage niet wordt verlaagd, terwijl alle deelnemende gemeenten een bezuinigingsopgave hebben
  • Het verstandig is meer maatregelen uit te werken dan strikt genomen nodig zijn om weer financieel gezond te worden vanwege onzekerheden in de uitvoering en de opbrengsten

Spreekt uit dat:

• Uit het uitvoeringsprogramma al met al te weinig urgentie spreekt van de noodzaak om financieel orde op zaken te stellen

Verzoekt het college:

Tijdens de behandeling  in de vergadering van het Bestuur van de voorlopige jaarrekening 2013, de voorlopige Begrotingswijzigingen 2014 en de voorlopige programmabegroting 2015 van het Recreatieschap Spaarnwoude en het onderliggende Uitvoeringsprogramma Duurzaam Spaarnwoude, de vertegenwoordigende wethouder in te laten brengen dat;

1. Er alsnog een scenario moet worden uitgewerkt waarin vanaf 2016 de participantenbijdrage wordt verlaagd met behoud van de doelen van een duurzaam en aantrekkelijk recreatiegebied voor de inwoners van de regio; met aandacht voor landschap, natuur- en cultuurwaarden naast een scenario waarin de participantenbijdrage gelijk blijft;
  2. Uiterlijk 31 december 2014 de participanten een uitgewerkt voorstel van een pakket maatregelen voorgelegd moet worden inclusief per maatregel planning, risico’s, onzekerheden, financiële onderbouwing (kosten en baten) waarbij er in verband met de risico’s en onzekerheden meer maatregelen worden voorgesteld dan strikt genomen noodzakelijk zijn

en gaat over tot de orde van de dag.

ChristenUnie             VVD                      SP

Frank Visser             Wybren van Haga   Frits Garretsen