Bermen te vroeg gemaaid?

20140612_084649donderdag 19 juni 2014 22:02

Haarlem doet aan ecologisch bermbeheer om kosten te besparen en de biodiversiteit te vergroten. Recent werden echter vroeg in het seizoen bermen gemaaid waardoor veel bloemen in volle bloei verdwenen. De ChristenUnie heeft daarom schriftelijke vragen gesteld over de uitvoering van het vorig jaar vastgestelde Ecologische Beleidsplan.

Geacht College,

Recent heeft de Tweede Kamer een motie aangenomen over bij-vriendelijk bermbeheer. In deze motie worden terreinbeheerders, gemeenten en provincies opgeroepen om tot komen tot ecologisch en bij-vriendelijk natuur- en bermbeheer.

In 2012 heeft oud-wethouder van Doorn een convenant van de Vereniging Milieudefensie getekend over bij-vriendelijk handelen in het kader van het jaar van de bij. Een concreet resultaat hiervan is dat Haarlem heeft gekozen voor een milieuvriendelijke manier van onkruid bestrijden. De wethouder heeft toen ook toegezegd het maaien van de bermen aan te passen zodat er meer bloemen zijn voor de bijen.

De ChristenUnie-fractie wil weten in hoeverre deze toezegging is uitgevoerd of nog zal worden uitgevoerd. In de eerste week van juni werden er namelijk op verschillende plaatsen in de stad bermen gemaaid. O.a. langs de Vondelweg en het Delftplein zijn hierbij grote aantallen klaprozen verdwenen. Ook vorig jaar werd op deze locaties opvallend vroeg gemaaid als de bloemen in volle bloei waren (of moet ik zeggen: te laat gemaaid nadat de bloemen waren opgekomen?). De ChristenUnie-fractie heeft de indruk dat door het maairegime het areaal kruidenrijke grasbegroeiing op deze locaties is afgenomen. Wij hebben de indruk dat dit in strijd is met het eind 2013 door de gemeenteraad vastgestelde Ecologische beleidsplan 2013-2030. Wij hebben daarom de onderstaande schriftelijke vragen.

Bij voorbaat dank voor de beantwoording.

Met vriendelijke groet,

Frank Visser
Fractievoorzitter ChristenUnie Haarlem

1. Herinnert u zich:
    - de onlangs aangenomen Kamermotie over bij-vriendelijk bermbeheer? [1]
    - het persbericht “Haarlem ondersteunt bijen”? [2]
    - het eind 2013 vastgestelde Ecologisch Beleidsplan 2013-2030? [3]
    - uw reactie op inspraakreacties met betrekking tot de achteruitgang van het ecologisch bermbeheer dat u met het ecologisch beleidsplan fouten die hiermee in het verleden zijn gemaakt wil voorkomen? [4]
    - het in het ecologisch beleidsplan vastgestelde uitgangspunt voor het beheer van bloemrijke bermen namelijk: “Verdeel een vak bloemrijk gras altijd in twee delen bij het maaien en maai nooit beide delen tegelijk. Deel A maaien en afvoeren tussen 15 juli en 15 augustus en deel B maaien en afvoeren tussen 15 oktober en 1 november”? [5]
  2. Is in Haarlem vastgelegd welke bermen op deze wijze beheerd moeten worden? Zo nee, hoe is geborgd dat deze richtlijn wordt gevolgd?
  3. Kunt u aangeven waarom op de Vondelweg dit uitgangspunt niet is gevolgd en reeds in de eerste week van juni is gemaaid?
  4. Wat is er inmiddels concreet gebeurd met de actiepunten “bermen minder vaak maaien en vaker inzaaien” uit het ecologisch beleidsplan waarvoor jaarlijks 40.000 euro beschikbaar is? Kunt u aangeven op welke locaties in de stad dit geld in 2014 is/wordt uitgegeven?

[3] Raadsstuk 2013/420660

[4] o.a. reactie onder nr. 7 en nr 104