ChristenUnie: Gemeente moet huurcontract Artisklas nakomen

IMG_5302.JPGwoensdag 27 augustus 2014 14:06

De uitbreiding van mini-dierentuin Artisklas in Haarlem-Noord is bijna klaar. Er dreigt echter een financiële klap voor dit vrijwilligersproject. SRO dat namens de gemeente de gebouwen op het terrein van Artisklas beheert wil namelijk niet de kosten voor de noodzakelijke vervanging van de sterk verouderde verwarmingsinstallaties en het onderhoud betalen.

Volgens de gemeente zou Artisklas subsidie moeten aanvragen. De ChristenUnie vraagt donderdag opheldering aan het college van B&W. “Verhuurder SRO is volgens het huurcontract gewoon verplicht zorg te dragen voor het onderhoud. Ik wil duidelijkheid van de wethouder. Artisklas kan niet nog een winter op deze manier doorgaan!”

Vanaf 1972 wordt het onderhoud gedaan door de gemeente. Dit is in 2009 overgedragen aan SRO. In het huurcontract staat dat onderhoud, herstel en vernieuwing van constructieve delen en de bijbehorende installaties de kosten van de verhuurder zijn en dus SRO. Toch beweert SRO dat de stichting Artisklas zelf verantwoordelijk is. Voor de winter is er een oplossing nodig want de installaties zijn helemaal op en moeten vervangen en onderhoud is ook hard nodig. Visser: “Artisklas is nu bang voor een faillissement juist nu ze dit jaar 50 jaar bestaan. Dat kan toch niet de bedoeling zijn?”

Archief > 2014 > augustus