Recht op respijtzorg en behoud mantelzorgcompliment

Rolstoel-mantelzorg-nbb_foto_715637_650x433vrijdag 29 augustus 2014 11:36

Het landelijke mantelzorgcompliment, een klein financieel extraatje voor mantelzorg gaat in 2015 verdwijnen. Het geld hiervoor gaat voortaan naar de gemeente Haarlem. Het college van B&W wil dit geld gebruiken voor een respijtvoorziening zodat hulpbehoevenden voor korte tijd zorg in een instelling kunnen krijgen en hun mantelzorgers op vakantie kunnen. Zo kunnen zorgverleners mantelzorg langer volhouden. “Prima dat er zo’n voorziening komt maar het is volstrekt onduidelijk hoeveel mensen je hiermee kunt helpen” aldus Frank Abspoel, schaduwraadslid van de ChristenUnie.

Wat betreft de ChristenUnie moet respijtzorg een recht worden voor alle mantelzorgers. Abspoel: “Als hier meer geld voor nodig is, dan moeten we dat vinden want uiteindelijk zal dit het beroep op duurdere zorgvoorzieningen beperken.” Het is echter nog volstrekt onduidelijk hoeveel behoefte er is aan respijtzorg en hoeveel budget hiervoor nodig is.

Ook maakt de ChristenUnie zich zorgen dat door een respijtvoorziening het geld voor mantelzorgers slechts bij een beperkt aantal mantelzorgers terecht komt. De partij wil daarom de helft van het budget behouden voor een mantelzorgcompliment voor mantelzorgers, vooralsnog is hiervoor echter geen steun bij andere partijen. Abspoel: “Volgens het college zou dit hoge uitvoeringskosten geven, maar daar ben ik niet van overtuigd. Er is immers al bekend wie de mantelzorgers zijn en hier hoeft echt niet een topzware controle op te zitten”. De ChristenUnie wil ook onderzocht zien of er een inkomensafhankelijke component kan komen in het mantelzorgcompliment zodat mantelzorgers met een laag inkomen een extra steuntje in de rug krijgen.

Momenteel houdt het Platform Belangenbehartiging Mantelzorgers een enquête onder mantelzorgers over het voorstel van het college. Het college wil de kleine subsidie die deze organisatie krijgt echter schrappen. “De ChristenUnie vindt dat de mening van de mantelzorgers zwaar moet wegen bij het uiteindelijke voorstel later dit najaar. Ook hopen wij dat er van het budget dat de gemeente van het Rijk krijgt voor mantelzorgers een klein bedrag gereserveerd kan worden voor het platform zodat dit kan blijven bestaan”.

Archief > 2014 > augustus