Verkeershandhaving Velsertunnel

2005_0226DijkPix0061 Snelwegdinsdag 09 september 2014 21:39

Naar aanleiding van een bericht in Haarlems Dagblad/IJmuider Courant over de verkeershandhaving van te hoge vrachtwagens rond de Velsertunnel zijn Kamervragen ingediend door Carla Dik-Faber en Gert-Jan Segers, Tweede Kamerleden van de ChristenUnie en woordvoerder voor infrastructuur respectievelijk veiligheid en justitie.

Vragen van de leden Dik-Faber en Segers (ChristenUnie) aan de minister van Infrastructuur en de minister van Veiligheid en Justitie over het bestraffen van chauffeurs met te hoog beladen vrachtwagens.

1. Kent u het bericht "Chauffeurs met te hoge trucks bij Velsertunnel blijven vaak ongestraft"? [1]
  2. Klopt het dat er in een half jaar tijd meer dan 1100 chauffeurs bij de Velsertunnel zijn betrapt met een te hoge lading, maar dat er slechts 52 boetes zijn uitgedeeld omdat de politie vaak niet komt opdagen?
  3. Hoe vaak worden landelijk per jaar boetes uitgedeeld voor te hoog beladen vrachtwagens? Hoe vaak gebeurt dit voor te zwaar beladen vrachtwagens? Hoeveel capaciteit is hiervoor beschikbaar bij de politie en bij andere handhavingsdiensten?
  4. Deelt u de mening dat de kans op een boete voor te hoog beladen vrachtwagens momenteel te laag is en het noodzakelijk is deze kans aanzienlijk te verhogen om zo de verkeersoverlast terug te dringen en schades aan tunnels te voorkomen?
  5. Deelt u de mening dat verkeershandhaving in hoge mate bestuurlijk van aard is en het daarom mogelijk zou moeten zijn om deze taak mede op te dragen aan bevoegde weginspecteurs om zo de politie te ontlasten?
  6. Bent u bereid het op korte termijn, bijvoorbeeld in de vorm van een pilot vergelijkbaar met die in Rotterdam-Rijnmond, mogelijk te maken dat weginspecteurs van Rijkswaterstaat bij de Velsertunnel bekeuringen kunnen uitdelen voor te hoog beladen vrachtwagens?

[1] Chauffeurs met te hoge trucks bij Velsertunnel blijven vaak ongestraft, IJmuider Courant, 9 september 2014, http://www.ijmuidercourant.nl/regionaal/ijmond/article27170235.ece/Chauffeurs-met-te-hoge-trucks-bij-Velsertunnel-blijven-vaak-ongestraft_?visited=true

Archief > 2014 > september