Haarlem mist kans op miljoenensubsidie infrastructuur
De gemeente is in overleg met de provincie Noord-Holland voor een investering in een betere doorstroming van het openbaar vervoer op de Rijksstraatweg. Er wordt gedacht aan een totaal pakket van circa 1 miljoen euro om te zorgen dat bussen bij de grote kruispunten minder worden gehinderd door het overige verkeer. Dit kan door het beter afstellen van verkeerslichten en door kleine aanpassingen in de wegindeling. ChristenUnie raadslid Frank Visser: “Het plan is prima maar de gemeente laat een kans op een investering van 15 miljoen liggen!”
Jaren geleden wilde de provincie Noord-Holland tegen de zin van Haarlem voor de Zuidtangent 100 miljoen investeren in een tunnel onder het Spaarne. Toen dit plan definitief niet doorging trok de provincie haar subsidie terug. Van de 100 miljoen bleef nog 15 miljoen over als reservering voor een investering in een betere verbinding naar IJmuiden (HOV-noord). De rest van het geld ging naar andere regio’s.
Het heeft jaren geduurd voordat duidelijk werd wat er met die 15 miljoen zou gebeuren. Volgens het college van B&W kunnen de knelpunten langs de Rijksstraatweg opgelost worden voor circa 1 miljoen. Visser: “Dat klinkt mooi maar het college onderschat met name de verkeersopstoppingen bij de Jan Gijzenvaart. Een verbreding van de brug zou niet nodig zijn. In de spits en op zaterdag loopt het verkeer echter nu al vaak vast”. Nu de gemeente zegt dat verbreding niet nodig is kan de provincie het overgebleven geld in een andere regio gaan uitgeven. “En dat terwijl de gemeente de komende jaren zelf het geld niet heeft voor zo’n duur project. De ChristenUnie pleit er voor wel subsidie te vragen aan de provincie voor het verbreden van de brug of voor aparte fietsbruggen naast deze brug zodat er ruimte komt voor extra stroken. Op deze manier wordt het doorgaand verkeer niet meer gehinderd door het afslaande verkeer. Dit is niet alleen goed voor het OV maar ook voor de doorstroming van auto’s en fietsers!”
De ChristenUnie ziet nog meer mogelijkheden om in Haarlem Noord te investeren in een betere bereikbaarheid met het OV. Visser: “Een deel van die 14 miljoen die nog ‘over’ is zou je bijvoorbeeld ook kunnen gebruiken voor een stuk vrije busbaan voor lijn 2 langs Delftwijk parallel aan de Randweg. De verkeersonveilige situaties in de PC Boutenstraat en Jan Campertstraat worden dan opgelost, de reistijd van de bus wordt veel korter waardoor de exploitatie goedkoper wordt en deze verbinding aantrekkelijker wordt voor reizigers. Dat past prima in het beleid van de provincie.”
Ook zou er volgens de ChristenUnie een experiment kunnen komen met een snelle bus tussen Delftplein en Badhoevedorp en Schiphol via de IKEA in de Waarderpolder. “Het kan niet zo zijn dat de Waarderweg wordt verdubbeld en hier nog steeds geen bus rijdt. Het gaat hier om één van de drukste wegen van Haarlem. Met een rechtstreekse bus die niet langs station Haarlem gaat zou de reistijd naar Badhoevedorp, Amstelveen en Schiphol tot een kwartier korter kunnen worden!” Eerder mislukte er een experiment met een bus door de Waarderpolder maar volgens de ChristenUnie was dit experiment slecht opgezet. “De bus reed met een te lage frequentie, was nauwelijks gepromoot en de eindbestemming was verkeerd. Naar Schalkwijk kun je net zo goed via het station en daar rijden al veel bussen naar toe. De grote verkeersstromen over de Vondelweg gaan juist richting de A9. Laat hier ook regelmatig een bus rijden!”
Schrijf een reactie via Facebook