Station Bloemendaal ook voor Haarlem Noord

IMG_5288.JPGdonderdag 18 juni 2015 22:24

Gemeenten in Zuid-Kennemerland sparen sinds kort voor gezamenlijke mobiliteitsprojecten. Hiervoor is een mobiliteitsfonds opgericht. Het eerste resultaat is dat het komend jaar zal worden gewerkt aan het beter koppelen van enkele verkeerslichtinstallaties aan de oostkant van de stad. Eind juni besprak de gemeenteraad het eerste jaarverslag. De ChristenUnie pleitte hierbij voor een intensievere aanpak van het regionale fietsnetwerk en voor verbetering van de bereikbaarheid van station Bloemendaal.

De ChristenUnie is blij dat er een gezamenlijke aanpak komt van het fietsnetwerk. Mooi dat meer dan 100 km fietspaden zijn geanalyseerd en knelpunten en ontbrekende schakels in kaart zijn gebracht. Maar waarom krijgen wij alleen het eindresultaat te zien? Er is nu een adviesbureau aan het werk gezet met een aantal routes terwijl de raad niet heeft kunnen meespreken over de te onderzoeken routes. Het gevolg is dat een aantal belangrijke routes ontbreken in het netwerk zoals ontbrekende schakels rond het Delftplein en de fietssnelweg F9 tussen Velsen Haarlem en Schiphol waarvoor de ChristenUnie graag een extra brug over de Ringvaart zou zien bij de Zoete Inval in Haarlemmerliede.

Mooi dat er wordt gewerkt aan dynamisch verkeersmanagement en het koppelen van verkeerslichten maar de uitvoering daarvan moet sneller. We praten al jaren over een betere autobereikbaarheid van de stad. Juist hier zijn snel resultaten te boeken!

Ook de wens om treinen vanuit Haarlem na Amsterdam Centraal verder door te laten rijden is er al jaren. Maar wat gaan we concreet doen? Feit is dat station Amsterdam de komende jaren helemaal op de schop gaat. NS en ProRail willen doorstroomroutes creeeren met minder wissels. Er ligt hier een kans om Haarlem te koppelen aan de Gooilijn richting Almere en Hilversum. Het ontwerp is hierop al voorbereid. Utrecht wordt gekoppeld aan Alkmaar dus een doorgaande verbinding naar Utrecht kan Haarlem vergeten. We kunnen nu beter volop lobbyen dat die directe verbinding met Almere of Hilversum er gaat komen!

Mooi dat er rond station Bloemendaal verbeteringen gaan komen zoals de realisatie van twee liften. Het doortrekken van de ondergrondse passage naar de Haarlemse kant is wel onderzocht maar wordt in verband met de kosten niet gerealiseerd. Dat is volgens de ChristenUnie een gemiste kans. Het station blijft met de rug naar de stad liggen en is alleen via een omweg via de fietserstunnel te bereiken. De ChristenUnie pleit ervoor deze passage alsnog te realiseren zodat het station interessant wordt voor meer mensen uit Haarlem Noord.

 

 

« Terug

Archief > 2015 > juni

Geen berichten gevonden