Herstel schelpenpad Dreef
Het fietspad op de Dreef tussen Paviljoenslaan en Houtplein moet worden verplaatst naar de westzijde van de bomenrij. Hierdoor moet een van de vier autostroken op de Dreef verdwijnen. Zo kan het schelpenpad langs het Frederikspark in oude luister worden hersteld, wordt de veiligheid van spelende kinderen vergroot en blijft er toekomst voor de antiekmarkt. Een raadsmeerderheid waaronder de ChristenUnie pleit voor deze variant.
De raadscommissie beheer sprak over het fietspad omdat het pad groot onderhoud nodig heeft. Het project wordt voor een groot deel door de provincie betaald aangezien een deel van de schade is veroorzaakt tijdens de bouw van het de parkeergarage en de nieuwe vleugel van het provinciehuis. Raadslid Frank Visser: “Een uitgelezen kans om de inrichting van de Dreef te verbeteren. Ik ben blij dat de Raad de wethouder heeft gevraagd het plan aan te passen. Nu is voorkomen dat een deel van het schelpenpad opgeofferd moet worden voor een fietspad.”
Voorzitter we praten al erg lang over de herinrichting van de Dreef. Bij de nieuwe bestuursstijl hoort snel beslissen en ik dacht dat de beslissing er al was, vrijwel iedereen steunde immers vorig jaar het voorstel van de Fietsersbond om het fietspad ten westen van de bomenrij aan te leggen. Maar nu wil het college toch weer terugkeren naar het oude plan waarbij het Schelpenpad wordt versmald om ruimte te maken voor het fietspad. Van dit plan, nu met de naam variant 1, wordt haast niemand blij. De ChristenUnie vind dit voorstel ondanks het gemaakte rapport niet overtuigend.
De Dreefschool vindt de oplossing onveilig want kinderen kunnen vallen over het hoogteverschil tussen wandelboulevard en fietspad en zijn tijdens het spelen moeilijk van het fietspad af te houden. De antiekmarkt dreigt het loodje te leggen en ziet niets in de oplossingen van de gemeente en de Fietsersbond ziet niets in het omleiden van fietsers tijdens marktdagen. En bovendien kost dat omleiden jaarlijks geld, en dat rekent het college niet mee in het financiële plaatje. Jazeker het schelpenpad krijgt rechte zichtlijnen maar dat geldt ook voor variant 2 en 3.
Variant 2 lost de problemen voor de Dreefschool en de Antiekmarkt op maar maakt instappen in de bus gevaarlijk en is niet duurzaam want dan ontstaan geheid problemen met boomwortels. Bovendien is het fietspad met 2 meter 20 smal volgens de huidige maatstaven en ontbreekt een schampstrook.
De ChristenUnie vindt variant 3 het beste: het sluit aan bij de gebiedsvisie om de Dreef te versmallen, er komt meer groen, het schelpenpad blijft voor de wandelaars, de kinderen en de markt en voor fietsers komt er een volwaardige oplossing. Het is ook niet erg als auto’s 1 van de 4 rijstroken inleveren. Wel moet dit ontwerp op een aantal punten worden aangepast:
1. Het fietspad moet 2 meter 50 worden en niet slechts 2 meter. Ook moet daar nog een schampstrook tussen fietspad en rijbaan bij.
2. Bij het kruispunt met Frederikspark moet het fietspad net als nu uitbuigen zodat fietsers en afslaande auto’s elkaar goed kunnen zien
3. Bij het kruispunt met de Paviljoenslaan is uitbuigen langs de Dreef ook nodig of moeten fietsers in een meer vloeiende lijn oversteken zodat er geen haakse bocht meer is. Anders is het gevaar inderdaad groot dat fietsers het schelpenpad nemen.
Vertraging door een extra inspraakronde lijkt mij overkomelijk. Dat hiervoor 50.000 euro uit budget van dit jaar moet doorschuiven mag geen argument zijn, dat had de wethouder maar meer ruimte moeten opnemen in de planning. Budgettair is er 2 ton extra nodig. Mij lijkt dit erg hoog als ik het vergelijk met variant 2. Ik denk dat hier bij de aanbesteding wel winst is te boeken. Desnoods kan dit gat ook worden opgelost door het plan te faseren door de westzijde van de Dreef niet aan te pakken of door het stuk ten zuiden van de inrit van de parkeergarage later aan te pakken.
Schrijf een reactie via Facebook