Relatiecursussen voor aanstaande ouders

Gezin 2vrijdag 09 oktober 2015 20:28

Er moet vanuit de gemeente meer aanbod voor relatieondersteuning komen, met name voor aanstaande ouders. Hiervoor pleit de ChristenUnie in Haarlem naar aanleiding van een brandbrief van een groot aantal deskundigen aan de Vereniging Nederlandse Gemeenten. Raadslid Frank Visser: “Uit internationale studies blijkt dat maar liefst 83% van de ouders na de komst van het eerste kind een matige tot ernstige relatiecrisis doormaakt. Het gezond houden van je relatie gaat zeker bij de komst van een eerste kind niet vanzelf. Door verwachtingen beter te managen en ouders beter voor te bereiden kan een hoop onnodig leed worden voorkomen.”

De ChristenUnie maakt zich zorgen over het hoge aantal echtscheidingen in Haarlem. Visser: “Wij denken dat meer ondersteuningsaanbod nodig is voor ouders. Dit is een investering in de toekomst van gezinnen en kinderen. Daar wordt je als samenleving sterker van. Waarom worden ouders wel voorgelicht over de bevalling en de spullen die je nodig hebt, maar worden hen geen handvatten geboden om hun relatie gezond te houden, bijvoorbeeld tijdens de zwangerschapsgymnastiek?”

Frank Visser: “Gebroken relaties zijn vreselijk. Er zijn ingrijpende emotionele en financiële gevolgen voor het betrokken stel, maar met name de eventuele kinderen zijn ernstig de dupe. Juist voor hen willen we al het mogelijke doen om (v)echtscheidingen te voorkomen.”

Daarom heeft de ChristenUnie schriftelijke vragen gesteld aan het college van Burgemeester en Wethouders. “Bij huisartsen en Centra voor Jeugd en Gezin is veel informatie beschikbaar over zwangerschap, geboorte en de verzorging van jonge kinderen. Informatie over hoe je behalve samen goede ouders ook goede partners blijft, ontbreekt doorgaans. De ChristenUnie pleit voor relatievoorlichting en ondersteuning voor ieder die dat nodig heeft. Omdat relaties het waard zijn, om kinderen te beschermen, om het gezin als basis van de samenleving in stand te houden.”

Haarlem, 9 oktober 2015

Betreft: Raadsvragen ex artikel 38, Investeren in gezinnen

Geacht  College,

Hierbij stuur ik u een serie schriftelijke vragen naar aanleiding van een brandbrief waarin zorgen worden uitgesproken over de rol van de gemeente in de voorlichting aan jonge ouders. Bij voorbaat dank voor de beantwoording.

Met vriendelijke groet,

Frank Visser

Fractievoorzitter ChristenUnie Haarlem

Toelichting

Deze week is het de week van de opvoeding. In het kader daarvan vraagt de ChristenUnie aandacht voor het grote aantal ouders dat een matige tot ernstige relatiecrisis doormaakt in de periode na de komst van het eerste kind. Uit internationale studies blijkt dat dit gebeurt bij maar liefst 83% van de relaties. Het gezond houden van je relatie gaat zeker bij de komst van een eerste kind niet vanzelf. Door verwachtingen beter te managen en ouders beter voor te bereiden kan een hoop onnodig leed worden voorkomen.

De ChristenUnie maakt zich zorgen over het hoge aantal echtscheidingen in Haarlem. Wij denken dat meer ondersteuningsaanbod nodig is voor ouders. Dit is een investering in de toekomst van gezinnen en kinderen. Daar wordt je als samenleving sterker van. Waarom worden ouders wel voorgelicht over de bevalling en de spullen die je nodig hebt, maar worden hen geen handvatten geboden om hun relatie gezond te houden, bijvoorbeeld tijdens de zwangerschapsgymnastiek?

Wij worden in deze gedachte gesterkt door een brandbrief die vandaag is overhandigd aan de Vereniging van Nederlandse Gemeenten. De brief is geschreven door vier echtscheidingsdeskundigen en zeven maatschappelijke organisaties. Onder de ondertekenaars is scheidingsonderzoeker Ed Spruijt en het Nederlands Jeugdinstituut. Volgens de ondertekenaars moeten gemeenten aanstaande ouders veel meer voorlichten en begeleiden, om zo een eind te maken aan het groeiend aantal scheidingen. Er is te weinig aandacht voor de overgang van partnerschap naar ouderschap. En dat terwijl dus veel jonge ouders met jonge kinderen in een crisis komen. Het aantal echtscheidingen en relatiebreuken is onder jonge ouders enorm hoog.

In Nederland is er bij huisartsen, op het internet, en in boeken en tijdschriften veel informatie beschikbaar over zwangerschap, geboorte en de verzorging van jonge kinderen. Informatie over hoe je behalve samen goede ouders ook goede partners blijft, ontbreekt doorgaans.

In Haarlem worden diverse cursussen en activiteiten op het gebied van opvoeding aangeboden door welzijnsorganisaties en het Centrum voor Jeugd en Gezin. De ChristenUnie-fractie vraagt welk aanbod er is voor aanstaande ouders dat gericht is op het voorbereiden en begeleiden van ouders op de impact die het krijgen van een kind heeft op je relatie en wat de visie van het college hierop is. Ook vraagt de ChristenUnie of het college de zorgen deelt over de gevolgen voor kinderen die met een echtscheiding te maken krijgen.

Wij hebben de volgende vragen:

1. Kent u het bericht “Voorkom scheiding door betere voorlichting”[1] en de bijbehorende brandbrief (zie bijlage)?
  2. Kunt u aangeven op welke wijze Haarlem invulling geeft aan artikel 2.1 van de Jeugdwet waarin staat dat de gemeente haar beleid inzake preventie en jeugdhulp onder meer moet richten op het versterken van het opvoedkundige klimaat in gezinnen en het bevorderen van de opvoedvaardigheden van de ouders?
  3. Kunt u een overzicht geven van het aanbod (voorlichting, advisering, begeleiding, etc.) dat door of (mede) namens de gemeente wordt gegeven en de kosten van dit aanbod voor de ouders:
    1. Aan (aanstaande) ouders op het gebied van opvoedondersteuning
    2. Aan (aanstaande) ouders op het gebied van versterken van de partnerrelatie om zo onnodige scheidingen te voorkomen
    3. Aan ouders in een echtscheidingssituatie
    4. Aan gescheiden ouders die een stiefoudergezin gaan vormen
  4. In hoeverre wordt dit aanbod gebruikt (percentage van het totale aantal nieuwe ouders per jaar) en actief aangeboden aan deze ouders?
  5. Deelt u de mening van de schrijvers van de brandbrief dat voorlichting aan aanstaande ouders zich wel op de bevalling richt maar te weinig op de opvoeding en de veranderingen die de komst van een kind brengt in een gezin?
  6. Bent u bereid voorlichting over de impact die de komst van het kind heeft op de partnerrelatie toe te voegen aan de prenatale voorlichting?
  7. Bent u bereid in overleg te gaan met aanbieders van zwangerschapsgymnastiek om tijdens een van de bijeenkomsten aandacht te besteden aan dit onderwerp?
  8. Welke mogelijkheden ziet u verder om ouders beter voor te bereiden op de komst van een kind en op de opvoeding?
  9. Deelt u de mening dat naast het wettelijk verplichte ouderschapsplan bij echtscheiding meer voorlichting en advisering nodig is aan ouders in een dergelijke situatie?
  10. Bent u bereid een ondersteuningsaanbod op te zetten bij de vorming van een stiefgezin gezien de impact die dit heeft op kinderen waaronder het stimuleren van het opstellen van een stief-ouderschapsplan in aanvulling op het reeds wettelijk verplichte ouderschapsplan bij echtscheiding?
TitelBestandsgrootteMIME-type
20151009 Brandbrief aan alle gemeenten in Nederland104,9 kBapplication/pdfdownload

Archief > 2015 > oktober