Meer zeggenschap gemeenteraad over doelgroepenvervoer
Vanaf 2017 krijgen Haarlem en omliggende gemeenten een nieuw systeem voor doelgroepenvervoer. Het vervoer en de centrale die de vervoerders aanstuurt worden apart aanbesteed. De bedoeling is dat straks meerdere vervoerders in de regio rondrijden onder regie van deze centrale en dat stapsgewijs verschillende vormen van doelgroepenvervoer van de verschillende gemeenten worden gebundeld. Zo hoopt de regio op efficiencywinst. De ChristenUnie wil meer invloed van de gemeenteraad op deze aanbesteding. Raadslid Frank Visser: “Details kunnen grote gevolgen hebben voor de gebruikers van bijvoorbeeld het WMO-vervoer en het leerlingenvervoer. Er zijn nu nog te veel vragen”
Formeel is de aanbesteding een bevoegdheid van het college. De ChristenUnie wil echter inspraak van de gemeenteraad. “De kaders in de zogenaamde verwervingsstrategie die de raad heeft besproken zijn nog te globaal. Zo zijn allerlei praktische zaken nog niet duidelijk. In het verleden is er veel misgegaan met het doelgroepenvervoer in de stad. Nu gaat het gelukkig goed. Ik wil voorkomen dat het nieuwe systeem opnieuw voor problemen gaat zorgen. De raad moet natuurlijk niet op de stoel van het college gaan zitten maar het maatschappelijke belang is zo groot dat het college moet begrijpen dat de gemeenteraad betrokken wil zijn. Haarlem is zelfs de eerste grote stad die zowel vervoer als centrale op deze manier aanbesteed, dan is voorzichtigheid geboden!”
Het lastige is dat de aanbesteding haast heeft. De huidige concessie voor het WMO-vervoer loopt 1 januari 2017 af en kan niet meer worden verlengd. Het college wil daarom begin 2016 al de vervoercentrale aanbesteden zodat de nieuwe uitvoerder van deze centrale nog kan meepraten over de aanbesteding van het vervoer zelf. Daarnaast moet alles afgestemd worden met alle gemeenten in de regio. “Ik snap de snelheid, maar het moet ook zorgvuldig. Geef ons als gemeenteraad dan concept programma’s van eisen, dan kunnen we nog input geven!”
De aanbesteding van het vervoer start pas in mei. Daarom heeft de ChristenUnie voorgesteld om in ieder geval het programma van eisen van dit deel tijdig te bespreken en niet pas achteraf als er niets meer is aan te passen. Frank Visser: “De ChristenUnie zal daarbij toetsen op bijvoorbeeld de reserveringstijden dat mensen niet te lang van te voren hoeven te bellen. Ook duurzaamheid van het vervoer is van belang. Hierover staat nog niets in de verwervingsstrategie. Tenslotte ben ik benieuwd hoe met normen wordt omgegaan die afhankelijk zijn van de prestaties van zowel vervoerder als centrale. Immers: als de centrale aanvragen traag verwerkt heeft de vervoerder minder tijd om op tijd bij de klant te komen. Ik vraag mij af hoe dit straks geregeld gaat worden”.
Schrijf een reactie via Facebook