Mogelijk fietsenstalling in kelder failliete V&D

DSC02750.JPGdonderdag 28 januari 2016 21:34

Deze weken is het faillissement van V&D regelmatig in het nieuws. De vraag is nu wat er gebeurt met de gebouwen. Haarlem is al enkele jaren op zoek naar ruimte voor een nieuwe overdekte fietsenstalling in de buurt van de V&D vestiging aan het Verwulft. Een mogelijke oplossing is het inrichten van de kelder van de V&D als fietsenstalling. Er zijn hierover het afgelopen jaar al meerdere gesprekken gevoerd met de gebouweigenaar. Nu V&D failliet is heeft de ChristenUnie gevraagd hoe het met deze plannen staat.

Voorzitter, Haarlem heeft voor zover ik weet al enige tijd belangstelling in het benutten van de kelder van de V&D aan het Verwulft ten behoeve van een fietsenstalling. Nu is het natuurlijk afwachten of V&D doorstart of dat er een nieuwe huurder of eigenaar van het complex komt, maar heeft de gemeente om haar belangen veilig te stellen zich al gemeld bij de curator met dit verzoek? En is het college bereid om zodra de nieuwe eigenaar/huurder bekend is dit verzoek met spoed onder de aandacht van deze partij te brengen?

Wethouder Sikkema meldde in antwoord op deze vraag dat de gebouweigenaar de wens van de gemeente kent maar dat deze eigenaar de gesprekken voorlopig even stil heeft gezet in verband met de ontwikkelingen rond V&D. De gemeente zit er echter bovenop. Raadslid Frank Visser: “Ik hoop dat de gesprekken na een doorstart van V&D of na de komst van een nieuwe huurder weer snel worden voortgezet en dat er dan een overeenkomst kan worden gesloten. Dit zou veel fietsenchaos op straat kunnen schelen. Voor de medewerkers van V&D hoop ik natuurlijk dat V&D zal worden gered en vooral dat zo veel mogelijk banen behouden kunnen worden.”

Archief > 2016 > januari