Betere afhandeling meldingen en klachten burgers
Als je een melding doet bij de gemeente verwacht je dat er wat mee wordt gedaan en dat je goed wordt geïnformeerd over de voortgang. Omdat de ChristenUnie klachten ontving over de afhandeling van meldingen stelden wij vragen. Inmiddels heeft de gemeente het meldingen systeem op een aantal punten verbeterd.
Tot voor kort kregen melders vaak als antwoord dat een melding was afgehandeld als deze bijvoorbeeld alleen maar was doorgegeven aan een andere partij zoals Spaarnelanden. Vanaf eind 2015 gebeurt dit als het goed is niet meer en krijgt de melder een duidelijk antwoord. Als u na 1 januari andere ervaringen heeft dan hoort onze fractie dat graag!
Ook kregen mensen vaak als antwoord dat een oplossing van een klacht “in de planning zou worden opgenomen”. Dergelijke antwoorden zijn niet duidelijk want een burger weet dan niet wanneer er nu daadwerkelijk actie wordt ondernomen. Vaak leidde dit weer tot nieuwe meldingen en soms zelfs een hele reeks aan meldingen. Met de betreffende afdelingen van de gemeente zijn afspraken gemaakt hierover. Dit is echter nog niet gebeurd met contractpartijen die in opdracht van de gemeente werken. Er vinden momenteel gesprekken plaats met deze contractpartijen over de verbetering van de kwaliteit in de beantwoording van meldingen.
Verder houdt het klantcontactcentrum in de gaten of openstaande meldingen worden beantwoord. Hiervoor zijn vaste termijnen waarbinnen vragen beantwoord moeten worden.
Schrijf een reactie via Facebook