Regionaal fietsnetwerk vertoont nog gaten
Haarlem heeft samen met de andere gemeenten in Zuid-Kennemerland een visie opgesteld voor een regionaal fietsnetwerk. Voor de belangrijkste fietsroutes voor het woon-werkverkeer zijn de knelpunten in kaart gebracht. Oplossing van deze knelpunten kost zo’n 15 miljoen euro. Geld hiervoor moet komen uit de begroting van de provincie en de gemeenten en het nieuwe regionale mobiliteitsfonds waarin de gemeenten zo’n 2 miljoen sparen voor fietsmaatregelen. De ChristenUnie vindt het voorgestelde fietsnetwerk niet compleet. Veel belangrijke verbindingen ontbreken en het budget is te beperkt om ook nog knelpunten op de routes die nu nog niet zijn opgenomen in het netwerk op te lossen.
Vanwege tijdgebrek op de agenda van de commissie beheer is alleen over het proces van de totstandkoming van de visie gesproken. De inhoudelijke vragen over specifieke fietsroutes worden schriftelijk behandeld. Later dit jaar ontvangt de gemeenteraad een meer uitgewerkte versie van het fietsroutenetwerk. Hierbij zal de gemeente samenwerken met de provincie die in overleg met de Fietsersbond dit netwerk en de knelpunten op de routes in dit netwerk in kaart aan het brengen is.
Voorzitter, de ChristenUnie is blij dat er gewerkt wordt aan fietsnetwerk. Wij zijn heel blij dat verbreding fietspaden Rijksstraatweg ten zuiden van Zaanenlaan wordt onderzocht. Het zou mooi zijn als dit meekan in project Rode loper.
Het voorgestelde netwerk is echter veel te grofmazig. Deze kritiek is opgepakt. Naast het basisnetwerk voor woon-werkverkeer wordt nu ook gekeken naar volledig fietsnetwerk. Voor de ChristenUnie had dat onderscheid niet zo gehoeven. Wij hadden liever totaalplan gezien zoals stadsregio Amsterdam doet.
Er is nu bovendien veel tijd verloren gegaan. Een duur onderzoeksbureau is aan de gang gezet om knelpunten op routes te onderzoeken terwijl niet van te voren met de gemeenteraad is overlegd of dit wel de juiste routes waren. Als het concept netwerk eerst aan de gemeenteraad was voorgelegd, hadden we kunnen meedenken.
De gekozen routes zijn logisch maar ik mis toch een paar hele belangrijke woon-werk verbindingen. Deze zijn nu niet opgenomen in het uitgebreide veldonderzoek. Ik noem er vier:
- Er wordt alsnog gekeken naar de route Velserbroek-Haarlem Noord langs de Randweg. Hier is veel woon-werkverkeer met name richting het Mendelcollege. Een route aan de westkant van Delftplein zou kunnen helpen dus rechtstreeks vanaf Velserbroek, langs McDonalds naar Delftwijk. De ChristenUnie wil dat in het onderzoek naar de ontbrekende schakels rond het Delftplein ook naar beide zijden van de Randweg wordt gekeken. Dus niet alleen aan Haarlemse kant de verbinding verbeteren, maar ook aan Santpoortse kant. Het zou bijvoorbeeld mooi zijn als je vanaf Hoofdstraat Santpoort niet meer via Delftplein hoeft te fietsen maar aan westzijde van de randweg kunt blijven. Dan zouden heel wat scholieren minuten sneller op school zijn! Wordt ook deze route opgenomen in het fietsnetwerk?
- Wij missen grote delen van de westelijke Randweg (beide zijden) terwijl deze wel degelijk een (potentieel) belangrijke regionale functie hebben, zeker als het fietscomfort zou worden verbeterd (Delftlaan)
- Ook een verbinding Waarderpolder-Prins Bernhardlaan ontbreekt ons inziens onterecht
- Wij missen de fietssnelwegen. Die naar Amsterdam staat er maar half in en een fietssnelweg Velserbroek-Waarderpolder-Zoete inval-Haarlemmermeer ontbreekt geheel. En dat terwijl een extra brug over de Ringvaart hier vele kilometers omrijden kan schelen voor fietsers en dus van groot belang voor Haarlem, Velsen, Haarlemmerliede en Haarlemmermeer! Ik weet dat Haarlemmerliede niet meedoet aan het mobiliteitsfonds maar ze horen wel bij de regio en het fietsnetwerk hoort gewoon de hele regio te dekken en goed aan te sluiten op het fietsnetwerk van de stadsregio Amsterdam.
Schrijf een reactie via Facebook