Niet langer wachten met detailhandelsvisie

DSC02750.JPGvrijdag 11 maart 2016 23:06

Haarlem moet duidelijke keuzes maken waar detailhandel is toegestaan en waar niet. Het huidige beleid is niet consequent en sluit niet aan bij de toenemende leegstand. Snijden in bouwplannen is nodig.

De ChristenUnie stelde tijdens het vragenuurtje de volgende vragen aan het college:

Voorzitter, VenD is failliet en de gemeente gaat extra meters winkel bouwen in Schalkwijk. De eigenaar van de lege VenD is in beroep gegaan bij de Raad van State en eigenlijk begrijp ik dat wel. Want wat is de toekomst van de zuidzijde van het winkelcentrum? Immers er is meer dan alleen de bouwplannen in Schalkwijk.

Het is bijvoorbeeld nog steeds een optie dat grootschalige detailhandel zoals een Decathlon wordt geopend naast IKEA. Nog meer vierkante meters dus. Waarom? In Den Haag gaat inmiddels Decathlon een deel van het V&D pand huren in hartje centrum. De ChristenUnie zegt daarom: verwijs dit soort partijen door naar Schalkwijk of Haarlem Centrum en ga de leegstand niet verder aanjagen.

De gemeente voert ondertussen wel een rechtszaak tegen Haarlemmerliede die extra vierkante meters wilt bouwen. Waarom past het college deze rem op nieuwe meters winkelruimte niet ook op zichzelf toe? De ChristenUnie mist een duidelijke en vooral consequente visie van het college. Hoog tijd dus voor een actuele detailhandelsvisie. Deze zou in maart komen maar daarvoor moest in januari eerst wel een besluit komen over Oostpoort en dat is er nog steeds niet.

Daarom mijn vragen:

-         Komt de detailhandelsvisie nu echt deze maand of wacht het college eerst weer de uitspraak van de Raad van State af over Schalkwijk?

-         Is het college bereid definitief de plannen voor nieuwe detailhandel te schrappen in Oostpoort en geïnteresseerde partijen door te verwijzen naar Schalkwijk waar nog genoeg vierkante meters leeg staan en voldoende ontwikkelmogelijkheden zijn?

-         Is het college inmiddels al in onderhandeling met de eigenaar van V&D Verwulft over realisatie van een fietsenstalling?

Het college heeft toegezegd dat nog deze maand de detailhandelsvisie zal verschijnen. Partijen zoals Decathlon is ook gewezen op de mogelijkheid van Schalkwijk maar die hadden toen geen interesse. Mogelijk is de situatie nu V&D failliet is wel gewijzigd. Over de V&D Verwulft is er helaas nog geen nieuws over de mogelijke realisatie van een fietsenstalling. Het college gaat dit wel proberen.

Archief > 2016 > maart