Initiatiefnota: Maak Haarlem toegankelijk voor iedereen

xWP_20160305_10_00_39_Provrijdag 15 april 2016 10:17

De ChristenUnie wil dat mensen met een beperking in Haarlem volwaardig mee kunnen doen. De partij doet in een initiatiefnota 16 voorstellen om het grote aantal drempels in de stad voor gehandicapten te slechten. “Toegankelijkheid wordt wat ons betreft de nieuwe norm. Winkels, verenigingsgebouwen, wijkcentra, scholen, het openbaar vervoer ze moeten allemaal rolstoelvriendelijk worden”, zegt fractievoorzitter Frank Visser.

Als onderbouwing van de initiatiefnota heeft de ChristenUnie fotocollages gemaakt van de vele drempels in een aantal winkelstraten in de binnenstad. Visser: “Als je er op let dan schrik je van het aantal winkels dat niet zelfstandig toegankelijk is voor gehandicapten, puur omdat de drempel te hoog is. In veel gevallen is dit makkelijk op te lossen door de bestrating wat te verhogen. Stuur daarom dit jaar nog een aantal stratenmakers een paar dagen de binnenstad in. Een groot aantal drempels kan dan snel worden weggehaald. En geef dan winkeliers gelijk voorlichting hoe ze de rest van hun winkel toegankelijk kunnen maken!”

Daarnaast stelt de ChristenUnie voor een overzicht te maken op internet van de toegankelijkheid van alle publiek toegankelijke gebouwen en voorzieningen in de stad. Visser: “Het gaat dan niet alleen om drempels bij de entree, maar ook om de aanwezigheid van liften in gebouwen met meer verdiepingen en invalidentoiletten. Toegankelijkheid zit ook in kleine dingen. In veel winkels staat de pin-automaat bijvoorbeeld op een onbereikbare hoogte vast zodat mensen in een rolstoel deze niet kunnen bedienen.” De gemeenten Venlo en Utrecht hebben al een dergelijke database hebben gemaakt. “Dit geeft niet alleen inzicht voor gehandicapten welke voorzieningen toegankelijk zijn, maar stimuleert gebouweigenaren ook maatregelen te nemen.”

De ChristenUnie stelt voor alle gebouwen en voorzieningen die aan de criteria voldoen een keurmerk te geven. “Zo beloon je ondernemers en instellingen voor hun inzet en dit prikkelt anderen om ook de toegankelijkheid te verbeteren. Laten we in Haarlem met elkaar aan de slag gaan zodat Haarlem de eerste historische binnenstad van Nederland wordt die volledig toegankelijk is. De gemeente kan daaraan bijdragen door het realiseren van meer toiletvoorzieningen en bankjes. Veel mensen die slecht ter been zijn missen nu plekken waar ze tijdens het winkelen even kunnen uitrusten”.

De ChristenUnie pleit er ook voor dat de gemeente voortaan eisen stelt aan de toegankelijkheid van evenementen en dat bij de volgende verkiezingen alle stembureaus volledig toegankelijk zijn. Ook scholen en wijkgebouwen moeten toegankelijk worden gemaakt. Visser: “Gehandicapten kunnen nu niet kiezen voor sommige middelbare scholen in Haarlem omdat er geen lift is. Dat is niet meer van deze tijd! De gemeente moet hierin investeren.” Verder moeten er volgens de ChristenUnie nog enkele tientallen bushaltes toegankelijk gemaakt worden. “Het is opmerkelijk dat juist belangrijke haltes als Delftplein, Houtplein en Minahassastraat nog steeds niet voldoen aan de toegankelijkheidseisen. Zo ontbreken blindegeleidenlijnen. Binnen 4 jaar moeten alle haltes die nog niet voldoen aangepakt worden. Dat is haalbaar want bij de provincie is hiervoor subsidie verkrijgbaar.”

TitelBestandsgrootteMIME-type
20160412 AANBIEDINGSBRIEF Initiatiefnota Toegankelijke stad voor iedereen192,5 kBapplication/pdfdownload
20160412 ADVIESVERZOEK Initiatiefnota Toegankelijke stad voor iedereen190,9 kBapplication/pdfdownload
20160412 INITIATIEFNOTA Toegankelijke stad voor iedereen1,7 MBapplication/pdfdownload