Meer inzetten op parkeren onder gebouwen en ondergronds

20151224_125616.jpgdinsdag 10 mei 2016 16:44

Bij een aantal recente nieuwbouwprojecten wordt steeds gekozen voor parkeren in de openbare ruimte ten koste van het groen. Een voorbeeld is het nieuwbouwproject op de hoek van Schipholweg en Prins Bernhardlaan en een paar maanden geleden het bouwproject langs de Aziëweg. Het blijkt van minstens één woningcorporatie het beleid te zijn geen inpandige parkeervoorzieningen te bouwen bij sociale huurwoningen in verband met de kosten. Actiepartij en ChristenUnie hebben hierover schriftelijke vragen gesteld aan het college.

Raadslid Frank Visser: “De vraag naar woningen in Haarlem is hoog en de beschikbare ruimte is zeer beperkt. Dan is het zonde om zulke grootschalige parkeerterreinen te bouwen. Die ruimte gebruik ik liever voor extra woningen waar veel vraag naar is en vooral ook voor groen in onze versteende stad. Dat maakt woonwijken veel aangenamer dan uitzicht op al dat blik. Gebouwde parkeervoorzieningen kosten meer geld maar we krijgen er ook heel veel voor terug".

De ChristenUnie pleit er voor meer te kijken naar de effecten van bouwprojecten op de lange termijn voor de stad. "De woningen worden voor minstens 50 jaar gebouwd. We moeten bereid zijn te investeren in kwaliteit, ook bij sociale huurwoningen. Ik vrees dat de grote parkeerterreinen die nu worden gebouwd na een aantal jaar hangplekken worden. Er is in Haarlem een nieuwe visie nodig hoe we het parkeren een plek geven in de stad. In bestaande wijken kun je het moeilijk veranderen want daar ontbreekt gewoon de ruimte, maar bij grotere nieuwbouwprojecten van enkele tientallen tot honderden woningen heb je de kans om het anders te doen en de auto’s uit het straatbeeld te halen in garagevoorzieningen. De ChristenUnie pleit er daarom voor om in de nieuwe woonvisie, de nieuwe prestatieafspraken met de corporaties en de nieuwe structuurvisie openbare ruimte het beleid voor het parkeren bij nieuwbouwprojecten en herstructurering aan te passen".

 

 

Schriftelijke vragen Gertjan Hulster (Actiepartij) en Frank Visser (ChristenUnie)

Hierbij sturen wij een aantal vragen naar aanleiding van het woningbouw project op de hoek van de Prins Bernardlaan en Schipholweg.

  1. Klopt het dat het beleid is van de woningcorporaties (in ieder geval van Pre wonen) om geen menging van duurdere en sociale huur binnen hetzelfde complex te realiseren?
  2. Strookt dit met uw visie op de ongedeelde stad?
  3. Klopt het dat het beleid is van de Haarlemse woningcorporaties (in ieder geval Pre wonen) om niet te investeren in inpandige parkeervoorzieningen voor nieuwbouw complexen wanner het gaat om sociale woningbouw?
  4. Strookt dit met de visie van het college om binnen de stad groen te behouden en tegelijk te verdichten ten koste van grijs?
  5. Wat vindt u van de sociale veiligheid en de kwaliteit van de openbare ruimte bij de vele parkeerterreinen in de open lucht zoals deze de afgelopen 50 jaar in de stad zijn gerealiseerd?
  6. Deelt u de mening dat het vanuit het oogpunt van kwaliteit, toekomstvastheid en de beperkte bouwruimte in de stad ook buiten de binnenstad onwenselijk is dat bij nieuwbouw complexen met sociale huur standaard ruimtevretende nieuwe grootschalige parkeervoorzieningen in de open lucht komen ten koste van groen die hooguit alleen een beetje verdiept worden?
  7. Bent u daarom bereid in het kader van moderniseren parkeren en de nieuwe structuurvisie openbare ruimte met een stadsbrede visie te komen op parkeren bij nieuwbouw en herstructurering en hoe dit gefinancierd kan worden?

« Terug

Archief > 2016 > mei

Geen berichten gevonden