Ambitie afvalinzameling omhoog

DSC02690.JPGvrijdag 13 mei 2016 19:01

Het college heeft een plan gepresenteerd om het scheiden van afval in Haarlem te stimuleren. Op nationaal niveau presteert Haarlem op dit gebied heel slecht. Met name veel plastic en GFT afval beland nog bij het restafval. Het inzamelsysteem gaat daarom veranderen. De commissie beheer sprak over de plannen. Volgens de ChristenUnie kan de ambitie nog hoger. Raadslid Frank Visser: “Met het plan van het college zetten we een flinke stap vooruit van minder dan 40% naar 60 tot 70% afvalscheiding. Veel gemeenten scoren echter al boven de 90% en landelijk is het doel om gemiddeld 75% te halen. Met creatieve oplossingen is dat in Haarlem ook haalbaar. Zo moet er een inzameling komen voor luiers”

Voorzitter, ons gezin heeft na deelname aan het project 100 gezinnen, 100 dagen, 100% afvalvrij nog maar…. 100 gram restafval per week en vorige week zelfs een record van 55 gram. Ja, het kan echt en zonder gekke dingen. We letten nog meer op en scheiden nu ook blik en drankenkartons* naast glas, gft, papier en textiel wat wij al deden.

Ik zit alleen met 1 probleem en dat is ruim 4 kilo luiers. Ik hoop onze derde snel zindelijk te krijgen maar ik roep de wethouder op in het afvalplan ook met een plan voor luiers te komen. Dit vraagt landelijk ook nog heel wat maar misschien kunnen we om markt te creëren alvast beginnen met gescheiden inzameling bij alle kinderopvangcentra in Haarlem.

Ik kom bij het plan van de wethouder. ChristenUnie kiest voor ambitie 1, we moeten gaan voor maximale afvalscheiding, dus minimaal 68%. Dat betekent overal plastic, metaal en drankenkartons (PMD)  inzamelen met de PMD-zakken en invoeren van diftar zodat je gaat betalen per keer dat je restafval aanbiedt in plaats van een vast bedrag afvalstoffenheffing. En dat is blijkens het goede rapport van de wethouder ook haalbaar. Ik was wat sceptisch over de plastic zakken ivm de wind en meeuwen maar de kroonringen aan de lantaarnpalen kunnen goed werken, zoals ook blijkt in andere gemeenten.

Een lagere ambitie is ook niet verstandig want de verbrandingsbelasting zal in toekomst verder omhoog gaan en ook risico boetes bij te lage inzameling. Wat betreft ChristenUnie stellen we het doel zelfs wat hoger, namelijk het landelijke gemiddelde doel van 75%. Dat is haalbaar. Haarlem loopt nu erg achter landelijk gezien, maar we kunnen door de ervaringen in andere gemeenten nu in 1x een grote stap maken.

De ChristenUnie wil verder dat PMD echt elke week wordt opgehaald, dus het idee om dat maar 1x per twee weken te doen moet worden geschrapt. En de invoering van het nieuwe systeem moet en kan sneller.

De ChristenUnie wil op 8 punten het plan aanscherpen

1. Ik noemde al de luiers maar er zijn er meer:
  2. Nu het college voorstelt voor het ophalen van grof huishoudelijk afval geld te gaan vragen om zo afvalscheiding bij het milieuplein te stimuleren willen wij een alternatief voor grof huishoudelijk afval met een beperkt volume. Wij pleiten voor wijkinzamelpunten voor bijvoorbeeld kleine elektra/lampen/etc. In veel winkels is al een wecycle punt maar wij willen dat meer soorten grof huishoudelijk afval kunnen worden ingeleverd om te voorkomen dat mensen het bij het restafval doen omdat voor iets kleins je niet zomaar naar het Milieuplein rijdt. Denk bijvoorbeeld aan kapot kinderspeelgoed.
  3. Ook zou Spaarnelanden grof huishoudelijk afval dat wordt opgehaald zelf kunnen nascheiden op het milieuplein
  4. Verder willen wij een systeem met retourpremies bijvoorbeeld voor flacons en kleine pet-flessen. Dat levert misschien niet echt meer afvalscheiding op maar wel hogere kwaliteit recycling. Plastic dat wordt ingezameld via plastic heroes wordt namelijk wel gerecycled maar op een laagwaardig niveau. En dat terwijl je van oude flessen ook nieuwe flessen kunt maken als je ze gescheiden inzamelt! Dat laatste element mis ik nog wat in het stuk van de wethouder.
  5. Ook willen wij uniforme inzamelpunten voor glas, papier/karton en textiel. Je moet niet hoeven nadenken van dit afval kan op deze straathoek wel en dit niet!
  6. Aandacht voor afvalpreventie door de ja/ja sticker
  7. Ook willen wij meer aandacht voor service. Maak voor bewoners via open data en een app inzichtelijk hoe vaak elke glas-, papier- en textielbak wordt geleegd en wanneer de volgende leging gepland is. Ook moet je als bewoner de garantie hebben dat als je een volle container meldt dat deze binnen een dag geleegd is.
  8. Tenslotte moet de afvalinzameling bij flats beter. Allemaal extra containers plaatsen voor GFT-afval is mooi maar dan moeten mensen nog steeds vanaf de 10e verdieping naar beneden. Wij willen experimenten met in onbruik geraakte stortkokers die in veel flats nog aanwezig zijn. De uitdaging is daarbij dat afval niet in de verkeerde koker wordt gegooid, maar dat probleem heb je ook met permanente containers op straat waar helaas sommige mensen ook geneigd zijn van alles en nog wat in kunnen gooien. Ik heb mijn voorstel uitgewerkt in deze memo en op Youtube en onze site een filmpje geplaatst van de stortkokers bij een flat in de Roordastraat.

* Blik wordt in Haarlem nog niet gescheiden ingezameld maar kan wel ingeleverd worden op het milieuplein van Spaarnelanden. Drankenkartons worden in veel gemeenten met het plastic ingezameld. Dat kan nu nog niet in Haarlem maar het is wel de bedoeling dat dit gaat gebeuren. Omdat de gemeente Velsen al wel drankenkartons inzamelt en ons gezin tegen de gemeentegrens aan woont leveren wij onze drankenkartons in Velsen in.

TitelBestandsgrootteMIME-type
20160512 Notitie inzamelen afval bij flats in Schalkwijk225,0 kBapplication/pdfdownload

Archief > 2016 > mei