Spaarnelanden moet focussen op afval en recycling

DSC02691.JPGvrijdag 13 mei 2016 21:04

Als gevolg van een motie van de ChristenUnie heeft het college kritisch gekeken naar de contracten met Spaarnelanden. Een paar jaar geleden zijn nieuwe dienstverleningsovereenkomsten gesloten maar op de achtergrond gelden nog oude convenanten. De gemeente gaat nu stapsgewijs naar een meer zakelijke verhouding met Spaarnelanden waarbij de dienstverleningsovereenkomsten ook elke 4 jaar kunnen worden opgezegd.

Voorzitter, ik dank de wethouder voor de uitwerking van de motie "Niet meer eeuwigdurend contract Spaarnelanden". De verhoudingen met Spaarnelanden worden zakelijker en dat is goed. Er is nog wel een ingewikkeld juridisch stelsel met convenanten voor onbepaalde tijd, een allonge die een deel van deze convenanten buiten werking stelt en 4 jarige dienstverleningsovereenkomsten. Wat betreft de ChristenUnie is een volgende stap nodig om te komen tot gezonde zakelijke verhoudingen. Ik ben dan ook blij met het voornemen per 1 januari de convenanten helemaal te schrappen. Begrijp ik daaruit dat we vanaf dan elke vier jaar per dienstverleningscontract kunnen kijken of we doorgaan met Spaarnelanden of niet?

De notitie die we vandaag bespreken gaat in op de tweede vraag uit de motie, namelijk of er wijzigingen op korte termijn nodig zijn en zo ja welke. Dat de motie van de ChristenUnie zin had blijkt uit de conclusie dat in ieder geval de aanpak van de verharding anders moet. Verder wordt ook nog naar het wagenpark gekeken.

Volgens de notitie zijn op de andere domeinen geen wijzigingen nodig. Ik heb daar toch wat vragen over:

-       De ChristenUnie mist een analyse van de betekenis voor de gemeente als aandeelhouder vanuit de context van de ontwikkelingen in gelijksoortige bedrijven elders in Nederland. Kortom: we zijn goed bezig met verbeteringen aanbrengen maar is het (snel) genoeg in het licht van ontwikkelingen elders in Nederland? Zo lijkt er in het domein afval (veruit de belangrijkste van Spaarnelanden) sprake van schaalvergroting. Dat staat tussen de regels door ook waarin wordt gesuggereerd dat op termijn samengaan met Meerlanden wellicht te overwegen is. Maar als dat een optie is: wat betekent dat dan voor de andere domeinen?

-       Het  stuk over parkeren vind ik zwak. Er staat: “Er is nu geen reden om aan te nemen dat een andere partij dan Spaarnelanden dit effectiever kan en dat schaalvergroting gaat werken om de kosten naar beneden bij te stellen” Het stuk schetst dat het enige alternatief de markt is. Dat is echter niet zo! Inmiddels 15 gemeenten waaronder Alkmaar, Hilversum en Amersfoort werken samen in een cooperatie Parkeerservice.NL. Door deze schaalvergroting was het mogelijk om veel meer parkeerdeskundigheid in huis te halen. Waarom zou dit niet ook een optie zijn voor Haarlem? De ChristenUnie gaat dit zeker ook in de commissie beheer inbrengen bij de discussie over modernisering van het parkeren.

-       Aanbestedingsregels maken dat Spaarnelanden maximaal 20% in andere gemeenten mag doen. Maar juist door die begrenzing van 20% vraagt dit wel focus. Stel je zou over 5 of 10 jaar Spaarnelanden verkopen wat zou dan nu het beste zijn om die 20% op in te zetten? Verbreden van kennis en dus zo veel mogelijk verschillende domeinen of juist nu focussen en proberen op 1 domein zoveel mogelijk externe opdrachten binnen te halen zo lang het maar binnen die 20% blijft? Ik zelf neig naar het laatste met focus op afval en reiniging. Graag een reactie!

-       Tenslotte vind ik het erg zorgelijk dat Spaarnelanden voor allerlei terreinen kennis in huis moet halen en zaken uitbesteed. Zijn we dan wel goed en efficiënt bezig?

Archief > 2016 > mei