Woningmarktregio met Haarlemse maat

IMG_5290.JPGdonderdag 26 mei 2016 23:15

De raad worstelt met de vorming van de woningmarktregio. In de commissie ontwikkeling gaf 19 mei iedereen aan de voorkeur te hebben voor een regio met daarin de gemeenten in Zuid-Kennemerland en de IJmond. Doordat woningcorporaties Ymere en De Key dit tegenwerken voelen veel fracties zich nu gedwongen te kiezen voor een grotere regio terwijl ze dat eigenlijk niet willen.

Commissie ontwikkeling

Voorzitter, de wethouder zit met een enorm dilemma omdat de sleutels voor de vorming van de woningmarktregio niet in haar handen zijn maar in handen van Ymere, de Key en de minister. Bovendien zijn de standpunten in IJmond, Kennemerland, Metropoolregio Amsterdam en Provincie overal anders...

Elke keuze heeft nadelen en onzekerheden. De ChristenUnie kiest nog steeds principieel voor de woningmarktregio Zuid-Kennemerland/IJmond zeker nu ook een ruime meerderheid van corporaties waaronder Elan en Pre Wonen voor deze regio kiest. Laat het er maar op aan komen. De soep wordt nooit zo heet gegeten en dan ben je duidelijk en dwingen we minister Blok en Ymere tot een keuze. Wij zijn van mening dat Ymere zich moet voegen naar het beleid van de regio en niet andersom.

Gesteld wordt dat er te weinig investeringscapaciteit zou zijn voor nieuwbouw als Amsterdam buiten onze regio zou vallen. Ik heb tot nu toe daar echter geen enkele onderbouwing gezien. Ymere kan blijven verhuren, onderhouden en vernieuwen in onze regio. Zelfs sloop/nieuwbouw mag. Alleen nieuwbouw op nieuwe stukken grond is niet mogelijk. Maar zoveel van die stukken zijn er niet en zeker de eerste jaren is dit te overzien. Graag dus onderbouwing van de wethouder!

Het college kiest vooralsnog voor Noordholland-plus als voorkeursvariant (Noord-Holland plus Almere en Lelystad). Ik roep het college op niet de handdoek in de ring te gooien maar de strijd aan te gaan met Ymere. Lastige vind ik het veto dat het college nu naast Ymere ook aan de gemeente Amsterdam geeft. Want als Amsterdam zich niet aansluit bij Noordholland-plus dan vervalt voor het college die variant. De mening van Amsterdam is kennelijk belangrijker dan die van de IJmondgemeenten die tegen aansluiting bij Metropoolregio Amsterdam zijn? Dat kan mijn fractie niet steunen. Het is niet te verkopen als wij straks bij de MRA regio horen maar IJmond bij Noord-Holland.

Hoe nu verder?  Goed dat wethouder een signaal heeft gegeven aan minister Blok maar de ChristenUnie vind dit nog erg abstract opgeschreven. Ik had steviger taal verwacht naar de minister. Ik denk daarom dat het goed is als a.s. donderdag een krachtige motie door de gemeenteraad wordt aangenomen hierover. Wij komen hiervoor met voorstel.

De ChristenUnie vraagt 2 dingen van het college:

- Ga opnieuw in overleg met Ymere en verzoek Ymere dringend om te komen tot een splitsing met een sterke corporatie voor de regio Haarlem

- Stuur niet alleen een brief naar de Tweede Kamer maar ga daar ook langs

Gemeenteraad

In de gemeenteraad heeft de ChristenUnie de volgende twee moties ingediend om als gemeenteraad een statement af te geven richting zowel Ymere als richting de minister. De coalitiepartijen kozen ervoor de motie gericht aan Ymere niet te steunen omdat zij vinden dat Ymere een eigen verantwoordelijkheid heeft. De motie met een oproep aan de minister werd naast indieners ChristenUnie, SP, Trots Haarlem en Actiepartij ook gesteund door OPHaarlem, Hart voor Haarlem en door coalitiepartij GroenLinks. Helaas stemde oppositiepartij VVD tegen zodat de motie net geen meerderheid haalde. D66 was van mening dat er wel een signaal naar de minister moet maar vertrouwt er op dat de wethouder dit goed zal verwoorden en steunde daarom de motie niet.

MOTIE Appél aan Ymere en De Key voor de Haarlemse maat in de Woningmarktregio

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op donderdag 26 mei 2016,

Constaterende dat:

• De nieuwe woningwet de gemeenten vraagt voor 1 juli 2016 een woningmarktregio te kiezen
  • Corporaties alleen in hun eigen regio nieuwbouw mogen plegen (met uitzondering van vervangende nieuwbouw) of wanneer ze een ontheffing aanvragen bij de minister en deze verkrijgen;
  • De geest van de woningwet is dat corporaties hierdoor niet oneindig kunnen groeien en de binding van corporaties aan natuurlijke woningmarktregio’s wordt versterkt;
  • Er in de regio bij gemeenten, corporaties en huurdersorganisaties vrijwel unanieme steun is te kiezen voor een woningmarktregio Zuid-Kennemerland/IJmond, het gebied waar al jaren goed wordt samengewerkt ten aanzien van wonen;
  • Het coalitieprogramma uitgaat van de “Haarlemse maat”
  • Twee corporaties in de regio (Ymere en De Key) hun kernregio buiten de regio Zuid-Kennemerland/IJmond hebben maar niet bereid zijn te splitsen of hun bezit in onze regio te verkopen aan een andere corporatie en ook niet van plan zijn ontheffing aan te vragen;
  • Er geen juridische middelen lijken te zijn om Ymere en De Key te dwingen tot een andere keuze;
  • Door dit “veto” veel betrokkenen zich gedwongen voelen om een keuze te maken voor een veel grotere woningmarktregio (Metropoolregio Amsterdam of Noord-Holland plus Almere/Lelystad) die ze eigenlijk niet willen;
  • Ymere veruit de grootste corporatie van Nederland is;

Spreekt uit:

• Te betreuren dat Ymere en de Key tot op heden hun eigen belang voorop stellen in plaats van de wens van hun huurdersorganisaties en de gemeenten in de regio Zuid-Kennemerland/IJmond;

Doet een dringend appél

• Op de directie van Ymere en de Key hun voornemens te heroverwegen en alsnog te luisteren naar de wens van huurdersorganisaties en gemeenten en te komen met een voorstel tot splitsing of verkoop dat er toe leidt dat het bezit van deze corporaties in onze regio overgaat naar een bestaande of nieuwe corporatie die gericht is op de regio Zuid-Kennemerland/IJmond;

En gaat over tot de orde van de dag.

Frank Visser, ChristenUnie

Sander van den Raadt, Trots Haarlem

Anne Feite Bloem, SP

Gertjan Hulster, Actiepartij

MOTIE Appél aan minister voor de Haarlemse maat in de Woningmarktregio

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op donderdag 26 mei 2016,

Constaterende dat:

• Het coalitieprogramma uitgaat van de “Haarlemse maat”
  • Ymere veruit de grootste corporatie van Nederland is;

Spreekt uit dat

• De regio Zuid-Kennemerland/IJmond de voorkeur heeft voor de woningmarktregio
  • Veel fracties zich door het “veto” van Ymere en de Key gedwongen voelen om een keuze te maken voor een veel grotere woningmarktregio (Metropoolregio Amsterdam of Noord-Holland plus Almere/Lelystad) die ze eigenlijk niet willen.

Besluit

• Deze motie te versturen aan de minister voor Wonen en Rijksdienst met het verzoek zijn invloed aan te wenden zodat de door de regio gewenste woningmarktregio Zuid-Kennemerland/IJmond kan worden gerealiseerd.

En gaat over tot de orde van de dag.

Frank Visser, ChristenUnie

Sander van den Raadt, Trots Haarlem