Voorstellen moderniseren parkeren niet modern genoeg

WP_20160604_10_03_52_Prodonderdag 02 juni 2016 22:15

Het college is gekomen met een reeks voorstellen om het parkeren in Haarlem te moderniseren. Donderdag besprak de commissie beheer voor het eerst deze voorstellen voordat ze de inspraak ingaan. De ChristenUnie vindt de voorstellen niet modern genoeg. Raadslid Frank Visser: “Een belangrijk deel van de plannen is digitalisering. Maar de voorstellen benutten onvoldoende de mogelijkheden van deze digitalisering waardoor bewoners straks een onaantrekkelijke bezoekersregeling krijgen en onnodig op kosten worden gejaagd. Dit kan beter. Overigens zijn wij het wel eens met het college dat aanpassingen hard nodig zijn. In het pakket zitten ook veel goede voorstellen. De denkrichting is goed, maar het venijn zit in de details die nog uitgewerkt moeten worden.”

Veranderingen in het parkeersysteem zijn ook volgens de ChristenUnie hard nodig gezien de toenemende parkeeroverlast. Dit komt onder meer omdat in het verleden veel te veel parkeervergunningen zijn verstrekt in verhouding tot de beschikbare ruimte. Ook is het noodzakelijk doordat de gemeente sinds dit jaar geld voor parkeerboetes misloopt. Deze boetes gaan voortaan naar het Rijk terwijl de gemeente wel de kosten maakt voor handhavers. Een ander parkeersysteem maakt het mogelijk dat deze boete-opbrengsten toch weer bij de gemeente terecht komen. Ook moet Haarlem 10 mln bezuinigen en is door coalitiepartijen besloten dat hiervan 1 mln moet worden gevonden bij het parkeren.

Voorzitter, er is goed geluisterd naar de participatie die de afgelopen maanden is gehouden. Zo worden in het pakket van het college goedkope bedrijfsvergunningen aangepakt, loopt het gereguleerd parkeren door tot 23 uur en gaan mensen die toch betaald willen parkeren in de wijken rond het centrum een hoog tarief betalen zodat de parkeerdruk niet toeneemt terwijl de gemeente voortaan wel weer de boetes ontvangt. De ChristenUnie wil liever deze boetes naar de gemeente dan de tarieven nog verder verhogen.

Veel voorstellen kan de ChristenUnie steunen maar we hebben ook nog veel vragen en wensen met name rond de bezoekersregeling en het benutten van de garages.

Allereerst moet nog veel worden uitgewerkt, zaken die voor ChristenUnie wel cruciaal zijn. Ik doel dan op

-          Lagere tarieven straatparkeren op rustige tijdstippen (tariefdifferentiatie)

-          Realisatie van P&R plaatsen en benutten van lege parkeerplaatsen van bedrijven

-          Bezoekersregeling voor kerken, artsen, verloskundigen en mantelzorgers.

-          Kosten van kraskaarten voor bewoners die een papieren bezoekersvergunning willen houden in plaats van de nieuwe digitale optie. Het college stelt dat dit duurder zal zijn. De ChristenUnie wil een redelijke prijs hiervoor.

-          En waar worden nu precies fysieke maatregelen genomen tegen fout parkeren.

-          Ook is uitwerking nodig van hardheidsclausules voor uitzonderlijke situaties  (ik kan mij voorstellen dat de maatregel over “Parkeren op Eigen Terrein” in sommige hele specifieke gevallen niet redelijk is voor bewoners, bijvoorbeeld als een voormalige garage is omgebouwd tot voorzieningen voor het wonen voor een gehandicapte bewoner zoals een badkamer op de begane grond)

Ik loop een aantal voorstellen af waar de ChristenUnie graag nog wat aanpassingen ziet.

Vervanging parkeerautomaten

Allereerst de vervanging van de parkeerautomaten. De wethouder is niet bereid om het programma van eisen voor de aanbesteding te delen met de commissie. Ondanks de vraag vanuit de commissie, wil de wethouder de commissie niet meenemen in de aanbesteding, omdat het een collegebevoegdheid is.

De ChristenUnie heeft twee aanbevelingen voor de nieuwe aanbesteding vervanging van parkeerautomaten. Fijn dat je straks bij de nieuwe parkeerautomaten met de pinpas kan betalen. Cash betalen moet echter wat ons betreft wel een optie blijven, ook al zijn deze automaten duurder. Hoe vervelend is het als je nergens je auto kwijt kunt, omdat je geen pinpas mee hebt genomen. De wethouder wil dit voorstel niet honoreren, omdat het de kosten verhoogt. Daarnaast zouden automaten met cash geld gevoeliger zijn voor diefstal.

Ten tweede moet de maximale loopafstand van de auto naar de automaat  wat betreft de ChristenUnie verkleind worden van 250 m naar 200 m. De wethouder wil dit voorstel niet honoreren. De loopafstand is weliswaar langer dan nu maar doordat de nieuwe automaten met kentekenregistratie werken hoef je niet terug naar de auto. Dat klopt, maar als je anoniem wilt parkeren en dus wel een bonnetje achter de ruiten moet leggen dan moet je wel teruglopen en dan is 250 meter heel wat langer dan de huidige afstanden.

Bezoekersregeling

Maatregel 1 gaat over een nieuwe bezoekersregeling. Mooi dat straks meerdere bezoekers tegelijk gebruik kunnen maken van de bezoekersregeling. Tarief 25 cent per uur klinkt redelijk, maar als het gemiddelde verbruik inderdaad 200 uur is dan is dit dus een tariefstijging van zo’n 35% naar 50 euro. Dat moet gecorrigeerd. Maak bijvoorbeeld de eerste 200 uur 20 cent en de volgende 200 uur 30 cent. Dan is het geen tariefstijging. Maar dan zijn we er nog niet want dan betekent deze maatregel nog steeds een extreme prijsverhoging voor oppasoma’s en opa’s terwijl tijdens het oppassen de auto van de bewoners weg is!! De ChristenUnie wil daarom dat wordt gekeken naar lagere tarieven voor bezoek overdag tijdens werkdagen.

Ook vinden we de bovengrens van 400 uur te laag. In een digitale wereld is zo’n grens helemaal niet nodig als je geleidelijk tarief laat oplopen!!

Verder denk ik dat het afmelden van bezoek snel vergeten zal worden, zeker door oudere mensen voor wie de digitalisering een hele stap zal zijn. Daarom stelt de ChristenUnie voor per bezoeker maximaal 2 uur in rekening te brengen.

Prijs bewonersvergunning

Het voorstel voor een tariefverhoging van 50 euro voor de 2e bewonersvergunning (maatregel 2) gaat vrees ik onvoldoende effect hebben. Hoe groot het protest ook is, mensen betalen liever dit geld, netto 40 euro per jaar omdat de eerste vergunning 10 euro goedkoper wordt, dan dat ze hun 2e auto opgeven. Uit cijfers van het college blijkt dat eigenlijk meer dan de helft van de 2e vergunningen zou moeten vervallen om de parkeerdruk op te lossen (687 vd 1213, maatregel 14 wachtlijsten) Een reëel effect krijg je alleen als het tarief veel verder omhoog gaat zoals in veel andere steden is gedaan, anders voorspel ik dat de klachten zullen blijven en dat het alleen een manier is om wat extra geld binnen te halen. Daarom liever 2e vergunning nog wat duurder. Wat betreft de ChristenUnie kan de eerste vergunning in ruil daarvoor goedkoper kunnen worden.

Iets dergelijks geldt ook voor de maatregel parkeren op eigen terrein (maatregel 9). Iedereen met een POET mag zijn vergunning houden, er wijzigt pas wat bij een nieuwe bewoner. De ChristenUnie pleit voor een uitsterfregeling tot 2020 zodat deze maatregel echt effect heeft. Mensen die toch vergunning nodig hebben kunnen dan in aanmerking komen voor de duurdere 2e vergunning.

Garage abonnementen

Het is een mooie gedachte om bewoners te stimuleren te parkeren in garages waar nog ruimte is (maatregel 5). Garage abonnementen zijn in het voorstel echter nog steeds duurder dan een bewonersvergunning en het kiezen voor een heel jaar tussen straat of garage is ouderwets. Dit gaat echt niet werken. Maak het aantal plekken voor bewoners dynamisch naar gelang het aantal beschikbare plekken in de garage en beloon bewoners per keer dat zij niet op straat parkeren maar in de garage. Dat kan dan gewoon met de bewonersvergunning.

Parkeren op zondag

Ook wordt voorgesteld betaald parkeren op zondag in te voeren (maatregel 6). Hiermee zetten we weer een stap naar een 24 uurseconomie. Dit is gevolg van de winkelopenstelling op zondag en nu moeten handhavers ook nog extra gaan werken hiervoor. De ChristenUnie betreurt daarom dit voorstel. Wij zijn wel blij dat het pas om 13 uur ingaat zodat ’s ochtends nog steeds kerkbezoek mogelijk is in de binnenstad.

Wensen

Tenslotte heeft de ChristenUnie nog een aantal suggesties en wensen:

-          Wij kunnen ons voorstellen dat we tarieven van garages nog wat differentieren. Zo is Appelaar veel populairder maar toch even duur als de meeste andere garages.

-          Er moet een laag starttarief komen voor kort parkeren bij winkels zoals Zijlweg

-          Behoud betaalde parkeerplekken bij bijvoorbeeld verloskundigenpraktijken waar bewoners niet mogen parkeren. Een bezoekregeling gaat niet werken als de plekken bezet zijn omdat bewoners er ook mogen parkeren.

-          Zorg dat je online kunt zien of een parkeergarage al vol is zodat je vervoerwijze of route kunt aanpassen

-          Doe veel meer om de garages vol te krijgen. Gebruik hiervoor grote promotieborden en zorg dat buslijn 3 richting centrum gratis wordt voor gebruikers van de Cronjegarage.

-          Zorg dat de nieuwe parkeerautomaten in de wijken rond het centrum vanuit de invalsstraten zoals de Zijlweg niet zichtbaar zijn zodat bezoekers niet snel doorhebben dat in de wijken rond het centrum betaald kan worden geparkeerd.

Vervolg

De wethouder heeft niet inhoudelijke gereageerd op de bijdragen van de fracties omdat ze eerst de resultaten van de inspraak wil afwachten en de vergadertijd op was. De inspraakperiode loopt tot de zomer. Na de zomer wordt een definitief voorstel besproken en vastgesteld door de Raad. Het ziet er naar uit dat de plannen dan nog niet worden ingevoerd omdat de VVD een referendum wil organiseren. Raadslid Frank Visser: “Een eventueel referendum zal gelijk een gat in de gemeente begroting slaan want er is wel rekening gehouden worden met de opbrengsten van het parkeerplan vanaf eind 2016. Ik moet overigens nog zien of er een voorstel komt dat voldoet aan de referendumverordening want een raadgevend referendum is niet over alle onderwerpen mogelijk”

Archief > 2016 > juni