Herbestrating stationsplein voorbereiden op toekomst

DSC02801.JPGdonderdag 16 juni 2016 23:19

Het natuursteen op het stationsplein wordt verwijderd. Keer op keer waren er noodreparaties nodig. Het busverkeer bleek te zwaar voor deze bestrating. De schade bedraagt 150.000 euro per jaar. Raadslid Frank Visser: “Dit is een dure fout van de gemeente. Er had nooit gekozen moeten worden voor dit materiaal. Natuursteen was nog nergens toegepast op een busstation. Het is goed dat nu met een schone lei wordt begonnen, maar dit heeft de gemeente naast alle noodreparaties wel ruim 2 miljoen euro gekost. Dit was de investering in het natuursteen dat nog jaren had moeten liggen maar nu versneld moet worden afgeschreven”

Het stationsplein zal nu voorzien worden van beton. Dit kost circa 1,5 miljoen euro. Voordeel is wel dat het onderhoud straks nog maar 32.500 euro per jaar kost in plaats van 150.000 euro. Zo wordt deze investering dus terugverdiend. Het college stelde daarom voor het budget voor beheer en onderhoud structureel te verlagen. Visser: “Er zijn echter nog veel wensen voor het stationsplein zoals meer fietsenstallingen. We krijgen bovendien nog de hele herontwikkeling van de Beyneshal. Wij vinden daarom dat het geld dat in de toekomst wordt bespaard zodra de investering in het beton is terugverdiend beschikbaar moet blijven voor het stationsplein”. De ChristenUnie heeft daarom op dit punt een amendement ingediend dat aangenomen is door de gemeenteraad

Een ruime raadsmeerderheid heeft het college verder via een ludieke motie van Trots Haarlem gevraagd na te gaan of met ledverlichting het plein bij bijzondere gelegenheden zoals Koningsdag een andere kleur kan krijgen. Visser: “De motie vraagt alleen om een offerte hiervoor. Ik zie zelf nog wat risico’s, want ga je dan niet dezelfde problemen krijgen met de bussen als we hebben gehad met het natuursteen? Ook zijn de kosten denk ik te hoog, maar in kaart brengen van de kosten heb ik geen bezwaar tegen. Het is wel een locatie die een unieke uitstraling mag hebben.”

De ChristenUnie heeft gevraagd bij het storten van het beton zo veel mogelijk rekening te houden met de toekomst. Visser: “Het plein kent nog veel meer ontwerpfouten. De wethouder gaat nu kijken wat er binnen het budget nog mogelijk is zoals mogelijk het plaatsen van bankjes en het verbeteren van de reisinformatie borden boven de perrons. Het liefst zouden veel partijen ook de perrons verbreed zien. Dit is echter veel duurder en alleen mogelijk als het plein kleiner wordt of als in de toekomst de Beyneshal eventueel gesloopt wordt. Voor de ChristenUnie was het daarom van belang te weten hoe lang het nog duurt voordat deze bouwontwikkelingen starten. Navraag leerde echter dat het nog wel een paar jaar voordat duidelijk is wat er met de Beyneshal gaat gebeuren. Daarom steunt de ChristenUnie het snelle opknappen van het busstation. Wel vindt de ChristenUnie dat er gekeken moet worden of dit op zo’n manier kan gebeuren dat de indeling van het plein op een later moment relatief goedkoop kan worden aangepast. Haal bijvoorbeeld de kuilen voor de bussen weg en “schroef” de perrons op deze vlakke betonvloer zodat je de perrons makkelijk kunt verbreden en verschuiven en mogelijk zelfs wat draaien als dat in de toekomst nodig is.”

Idealiter ziet de ChristenUnie bij eventuele sloop van de Beyneshal de bouw van een tweede fietsenkelder om zo het fietsparkeerprobleem rond het station definitief op te lossen. Het busstation kan dan iets verschuiven richting de hoofdingang van het station met bredere perrons. Door meer perrons te realiseren kunnen deze ook korter worden zodat de bussen niet meer achter elkaar hoeven te staan. Zo ontstaat er ruimte voor bouwontwikkelingen aan de zuidkant van het plein en kan het evenementenplein aan de westzijde verder worden vergroot. Een dergelijke aanpassing is alleen mogelijk als het Rijk hieraan wil meebetalen want zo’n kelder kost miljoenen. Visser: “Ik zie hiervoor wel mogelijkheden want het Rijk heeft een speciale subsidiepot voor fietsenstallingen bij grote stations zoals Haarlem”.

 

AMENDEMENT Bestem besparing onderhoudsgeld voor volgende verbeterslag Stationsplein

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op donderdag 16 juni 2016, 

 

Gelezen:

  • Het collegevoorstel Verharding rijgedeelte busstation Stationsplein

 

Overwegende dat:

  • Het storten van beton op het Stationsplein leidt tot fors lagere kosten voor vervangingsonderhoud (20.000 euro op jaarbasis) en dagelijks onderhoud (97.500 euro op jaarbasis);
  • Het collegevoorstel dit gebruikt als dekking voor de kapitaallasten voor investering in beton en daarbij uitgaat van structurele verlaging van de begroting dagelijks onderhoud elementenverharding en groot onderhoud elementenverharding, ook in de jaren nadat de investering in betonverharding is “terugverdiend”;
  • Er in de toekomst mogelijk nog nieuwe investeringen nodig zijn op het Stationsplein bijvoorbeeld met betrekking tot kansen voor extra fietsparkeervoorzieningen, bredere busperrons en extra busperrons bij herontwikkeling van het Beresteyn complex;

 

Besluit het voorgestelde raadsbesluit aan te vullen met de volgende punten 6 en 7:

6. Vanaf het moment dat de extra investering in het Stationsplein is terugverdiend door de verlaging van de begroting dagelijks onderhoud en groot onderhoud deze 117.500 euro beschikbaar te stellen voor het budget “werk-met-werk” maken;

7. Het college te verzoeken uit te werken wanneer dit ‘break-even’ punt wordt bereikt en dit geld vanuit het budget “werk-met-werk” maken tot en met de definitieve besluitvorming over de herontwikkeling van het Beresteyn complex te reserveren voor een volgende verbeterslag voor het Stationsplein zoals bijvoorbeeld extra fietsparkeervoorzieningen, bredere busperrons en extra busperrons op en rond het Stationsplein.

 

En gaat over tot de orde van de dag.

Frank Visser

ChristenUnie

« Terug

Archief > 2016 > juni

Geen berichten gevonden