ChristenUnie wil opheldering verwaarlozing pand Zijlweg
Vandaag berichten Haarlems Dagblad en Hart voor Nederland over misstanden met het beheer van het pand Zijlweg 245 waar ondermeer studenten zijn gehuisvest. De gemeente huurt daarnaast een verdieping in dit pand voor de huisvesting van statushouders. De laatste maanden is er sprake van veel woonoverlast en achterstallig onderhoud. Brandblussers, liften en deuren zouden kapot zijn en afspraken over onder meer schoonmaak zouden niet door de beheerder worden nagekomen. De ChristenUnie heeft daarom vragen gesteld.
- Heeft u kennis genomen van de uitzending van Hart van Nederland van 6 september 2016 en de berichtgeving in het Haarlems Dagblad van vandaag onder de koppen “Studenten massaal weg uit Polenhotel”, “Vernielingen, herrie en troep” en “Schrijnende verhalen van bewoners ‘studentenflat’ “?
- Bent u op de hoogte van de omstandigheden van de studenten en statushouders die kamers huren in het pand aan de Zijlweg 245? Klopt het dat er door de studenten meerdere meldingen bij de gemeente zijn gedaan maar dat hier tot nu toe niets mee is gedaan? Zo nee, wat is er wel met deze meldingen gebeurd?
- Klopt het dat in dit pand naast studenten en statushouders inmiddels ook Poolse uitzendkrachten worden gehuisvest en dat de verhuurder bezig is kamers van vertrekkende studenten te vullen met nieuwe Poolse huurders?
- Is de brandveiligheid recent door de brandweer gecontroleerd gezien de meldingen over kapotte brandmelders en brandblussers?
- Wat vindt u er van dat het lekke dak en de kapotte lift ondanks de meldingen die zijn gedaan nog steeds niet zijn gerepareerd?
- Deelt u de mening dat deze situatie, waaronder ook een kapotte toegangsdeur en vervuiling geen goede omgeving is voor studenten om te studeren en voor statushouders om aan hun toekomst te werken en trauma’s te verwerken?
- Bent u, als belangrijke huurder en onderverhuurder van dit pand, bereid op korte termijn maatregelen te nemen zodat de brandveiligheid gegarandeerd is?
- Welke afspraken zijn er met de eigenaar van het pand over de te leveren service/beheer/onderhoud met de bewoners van de kamers die worden gehuurd door de gemeente? Zijn dit dezelfde afspraken als de te leveren service/beheer/onderhoud als met de studenten? Klopt het dat deze afspraken zoals het wassen van de ramen niet worden nagekomen terwijl de huurders daar via de servicekosten wel voor betalen?
- Welke maatregelen gaat u nemen om de woonoverlast en de gebrekkige voorzieningen in het pand aan de Zijlweg op te lossen? Is het voor de gemeente en voor de studenten mogelijk om huur in te houden om zo de gebouwbeheerder aan te zetten tot het nemen van maatregelen om te stimuleren dat de problemen op de kortst mogelijke termijn worden opgelost?
Schrijf een reactie via Facebook