Kadernota 2016: Dienstbare overheid

DSC02691.JPGmaandag 27 juni 2016 23:33

Eind juni sprak de gemeenteraad over de Kadernota, de contouren voor de nieuw op te stellen begroting voor het jaar 2017. De ChristenUnie deed in de eerste termijn onder meer voorstellen voor meer ambitie bij het afvalbeheer, een betere procedure voor het vaststellen van het aantal uren huishoudelijke hulp en een betere service verlening door de gemeente aan burgers.

Voorzitter ik begin mijn bijdrage met een compliment. Ik stelde vorige week om 22 uur ’s avonds een technische vraag over de herinrichting van de Churchillaan. Ik ontving al om half één ’s nachts antwoord. Onze ambtenaren en de griffiemedewerkers werken hard en dat mag bij een debat waarin veel politieke wensen over tafel vliegen wel eens gezegd worden. De inzet van deze ambtenaar past bij een dienstbare overheid wat het thema is voor mijn bijdrage.

Financiële kaders

Maar eerst de financiële kaders. Mooi dat het college werkt aan reductie van de schuld. Maar in deze kadernota ontbreekt opnieuw ambitie een stapje extra te zetten. De laatste bezuinigingen worden zelfs gestopt. Waarom niet de bezuinigingen afronden en dit extra geld inzetten voor extra schuldreductie en voor nieuw beleid zoals de fietsenstallingen bij het station. Ik heb in het verleden al veel moties over schuldreductie ingediend, dat doe ik vandaag niet, hopelijk heeft deze herhaalde oproep aan wethouder van Spijk meer effect….

Afgelopen donderdag ontvingen we een financiële analyse van het sociaal domein. Het positief resultaat in 2015 van het sociaal domein was een kleine 16 miljoen. Er zijn nog wat onzekerheden wat dit de komende jaren betekent en we hebben natuurlijk nog opgaven bij de huishoudelijke hulp, maar het ziet er uit dat er wat ruimte is voor een socialer beleid. De ChristenUnie denkt dan bijvoorbeeld aan ruimere voorzieningen in de bijzondere bijstand en de langdurigheidstoeslag met name wanneer er sprake is van gezinnen met kinderen, meer hulp voor mantelzorgers en tegemoetkoming van chronisch zieken en gehandicapten. Ik roep de wethouder sociaal domein op bij de begroting met voorstellen te komen.

De stad kan ook duurzamer. Het strategisch plan afvalbeheer gaat uit van 68% afvalscheiding maar nu al zegt de grootste coalitiepartij het belangrijkste element dat hiervoor nodig is niet uit te willen voeren namelijk, gedifferentieerde tarieven of te wel DIFTAR. En dat terwijl dit systeem in meer dan de helft van de Nederlandse gemeenten succesvol is. We lopen hopeloos achter bij deze gemeenten die vaak al 80 tot 90% halen. Het college stelt letterlijk: “Als wordt gekozen voor het hoogste ambitieniveau dan geven de ervaringen aan dat dit alleen met diftar te bereiken is”. Duidelijker kan ik het niet zeggen. De ChristenUnie roept het college op durf te tonen zoals D66 ook vroeg. Diftar leidt tot lagere woonlasten waarbij mensen die beter afvalscheiden nog eens extra positief beloond worden. Ik daag D66 uit nog deze week met een financieel onderbouwd plan te komen waardoor we in 2018 die 68% halen zonder diftar en anders haar verzet tegen dit systeem dat in meer dan de helft van Nederland succesvol is te staken. In mijn motie Meer ambitie Strategisch afvalbeheerplan doe ik nog enkele voorstellen om te komen tot het landelijke gemiddelde van 75% afvalscheiding.

Dienstbare overheid

Voorzitter, college, raad en ambtenaren: we zetten ons allemaal in voor onze mooie stad en haar inwoners. Onze standpunten kunnen uiteenlopen maar ik zie bij iedereen ten diepste een passie om dienstbaar te zijn. Maar soms kunnen we zo gericht zijn op bestuurlijke processen of op politieke geldingsdrang dat we onszelf daaraan moeten helpen herinneren. We hebben immers allemaal onze karakters met mooie kanten maar ook zo zijn scherpe randjes.

Het systeem

Wat dienstbaarheid ook in de weg kan zitten is “het systeem”. Zo werkt het nu eenmaal, dingen kosten tijd, we moeten zaken goed juridisch onderbouwen, dit past niet binnen de financiële kaders, dit hebben we zo niet afgesproken, allemaal argumenten die we regelmatig van stal halen. Ik bezondig mij zelf er ook wel aan moet ik toegeven. Maar uiteindelijk gaat het om de mens achter het systeem. De mens die het systeem niet snapt of er tegenaan botst. Of het belang zoals het milieu dat zelf niet kan opkomen tegen het systeem.

Ik ben daarom met mijn fractie eens in dat systeem gedoken. En dan kom je nogal wat zaken tegen.

-         De telefonische bereikbaarheid van de gemeente moet beter zoals dhr Aynan van de PvdA al heeft aangetoond. Mooi dat hiervoor service normen komen. Als je gericht een bepaalde ambtenaar belt en die is afwezig dan krijg je niet automatisch een collega. Wanneer wordt dit probleem nu eindelijk eens aangepakt?

-         Ander voorbeeld: stel je hebt bijzondere bijstand nodig. Je gaat naar de website van Haarlem. Daar krijg je een reeks van voorwaarden te zien. Haarlem is weliswaar de digiproofste gemeente maar het aanvraagformulier kun je niet downloaden. Daarvoor moet je bellen met de gemeente. Daar zit vast de gedachte achter dat er dan gelijk een eerste contact is, maar het kan ook een drempel zijn voor mensen die eerst eens rustig zo’n formulier willen lezen en op hun eigen tijdstip de aanvraag willen doen in plaats van direct te bellen.

-         En hoe lang duurt het invullen van zo’n aanvraagformulier voor bijstand? Volgens een landelijk onderzoek duurt dit al snel 2,5 uur. Ik vrees dat het in Haarlem niet veel anders is. En dan moet je daarna dagen of weken wachten op een beschikking. Hoe anders gaat het in Schagen en Hollands Kroon. In binnenlands bestuur stond een mooi verhaal over hun snelbalie [1]. Je doet je aanvraag bijzondere bijstand volledig digitaal in 80 minuten. Je bespaart dus 50% van de tijd, postzegels en een telefonische wachtrij. En het mooie is: de aanvraag wordt automatisch getoetst en na 10 minuten heb je je beschikking en is het geld overgeboekt. Zo’n snelbalie is ideaal zo lijkt het, maar niet als je na 10 minuten een afwijzing hebt. Wat dat betreft heeft het maatwerk dat Haarlem biedt wel zijn charme. Maar hoeveel kost dat ons, al die ambtelijke capaciteit daarvoor? En moeten de eenvoudige aanvragen leiden onder deze bureaucratie? Ik daag het college uit in kaart te brengen of de overhead niet omlaag kan zodat er meer geld overblijft voor de minima.

In Haarlem geven we bijvoorbeeld geen geld voor bijvoorbeeld een wasmachine [2]. Uitgangspunt is dat mensen voor grote uitgaven geld moeten reserveren en dat de bijstand alleen bijspringt door het verstrekken van een lening. Begrijpelijk, maar de praktijk is weerbarstiger. Je kunt immers geen lening verstrekken aan mensen die al in de schulden zitten. En dat gebeurt regelmatig. En dus denkt de wethouder aan vereenvoudiging voor deze groep. Sleutelwoord is nog meer maatwerk. Voorzitter, zouden we niet beter voor mensen die langdurig in de bijstand zijn een witgoedregeling kunnen introduceren in plaats van zo’n ingewikkeld toetsingsproces?

-         Een ander voorbeeld, stel je wilt gebruik maken van de gemeentelijke duurzaamheidslening. Het aanvraagformulier is wel te downloaden maar die moet je dan per post opsturen. Gelukkig bleek het na een mailtje ook per mail te kunnen.  Ik had vervolgens binnen een dag een ontvangstbevestiging… Weer chapeau! Maar waarom ontving ik deze ontvangstbevestiging in mijn ouderwetse brievenbus. Hoezo digitaal werken? En waarom is een aanvraag zo ontzettend ingewikkeld? Zo wordt een EPA-maatwerkadvies gevraagd, dat kost zo’n 200 euro. Nu had ik toevallig nog zo’n advies liggen maar de gemeente wilde ook nog weten welk energielabel mijn huis heeft na alle aanpassingen. En laat nu dat maatwerkadvies van mij daar geen antwoord op geven omdat dit advies wat minder vergaande stappen bevat dan dat ik wil gaan nemen…. Gelukkig navraag leerde dat ik ook wel op een website wat kon invullen als onderbouwing. Maar ja: dan moet die site wel werken, niet dus…. Hoe anders werkt de gemeente Nijmegen[3]. Die vindt een offerte van een erkend bedrijf genoeg en stelt geen ingewikkelde vragen over energielabels en maatwerkadviezen.

Ondertussen vindt de gemeente het geen probleem om 8 weken over zo’n eenvoudige aanvraag te doen. En dan moet je dus na goedkeuring van de gemeente nog naar het stimuleringsfonds volkshuisvesting om de lening daadwerkelijk te krijgen en is je offerte al lang verlopen. Gelukkig kreeg ik na 3 weken mijn beschikking, maar is dit nu werkelijk nodig voor zo’n eenvoudige aanvraag? Waarom kan er niet binnen een dag worden beslist. Zo moeilijk is het toch niet om even een adres en een offerte te checken en een paraaf te zetten? De financiële toets gebeurt immers al door het stimuleringsfonds volkshuisvesting.

-         Voorzitter ik kan zo nog wel even doorgaan met voorbeelden. Mijn conclusie is dat de dienstverlening van de gemeente beter en sneller kan en dat dit ook veel uren ambtelijke capaciteit kan besparen. Vandaar mijn motie “Service gerichte gemeente” waarin ik het hele college oproep om met de stofkam door allerlei aanvraagformulieren en procedures te gaan en deze waar mogelijk te vereenvoudigen.

En om toch nog even terug te komen op de duurzaamheidslening: als het in het huidige tempo doorgaat is het geld voor de duurzaamheidslening trouwens begin 2017 op. Vandaar mijn motie “Geld zoeken voor duurzaamheidslening”.

Huishoudelijke hulp

Waar meer service zeker ook nodig is, is bij de huishoudelijke hulp. We hebben veel gediscussieerd de laatste weken over wat nu schoon en leefbaar is en hoe de keukentafelgesprekken gevoerd moeten worden.  Uitspraken van de rechter dwingen ons onze procedures aan te pakken. Het gaat uiteindelijk om de burger die hulp nodig heeft. Dat duurt ook na aanpassing van onze huidige procedures al snel 6 weken want eerst moet er onderzoek worden gedaan en een beschikking worden afgegeven.

De ChristenUnie wil dit samen met de PvdA, GroenLinks, CDA en D66 omdraaien. In onze motie “Draai het eens om” vragen wij de wethouder om een proef te doen waarbij na een hulpvraag waarvan duidelijk is dat huishoudelijke hulp nodig is gelijk te starten met de hulp. Juist in de praktijk kun je zien hoeveel hulp iemand echt nodig heeft en hoeveel mantelzorg realistisch is. Na een paar weken kan dan een beschikking worden afgegeven maar dat is dan niet alleen op basis van een keukentafelgesprek maar ook op basis van echte ervaring met het schoonmaken van deze keuken.

Dienstbare burgers

Er zijn ook heel wat burgers die dienstbaar willen zijn. De vele mantelzorgers in onze stad verdienen een pluim. Maar ze verdienen ook zo nu en dan vakantie. Er is zo’n 6 ton vrijgemaakt voor respijtzorg. Waar gaat dit geld heen? Het college antwoord: dit gaat naar website www.helpenzorgen.nl (we zouden dat toch niet meer doen, zie mijn motie waaier van websites), een communicatiecampagne, naar een respijtzorgcoach en naar een onderzoek naar financiering van respijtzorg. Kan de wethouder mij uitleggen waarom dit geld niet simpelweg wordt besteed om in verscheidene verpleeg of verzorgingshuizen een kamer te reserveren waar respijtzorg kan worden verleend? Hoe moeilijk is dat?[4] Ik overweeg nog een motie hierover.

Participerende burgers zijn ook dienstbare burgers. Het college is goed bezig om burgerparticipatie te moderniseren. Maar dit moeten we niet alleen doen als het om de voor- of achtertuin van mensen gaat. Er is zoveel kennis in de stad aanwezig dat veel burgers zich ook graag voor andere onderwerpen belangeloos willen inzetten. Hoeveel ambtenaren van ministeries en andere gemeenten wonen er niet in Haarlem. Hoeveel hoogleraren? Gebruik die kennis!

Op basis van het discussieplatform haarlemparkeert.nl wordt momenteel een breed inzetbaar participatieplatform ontwikkeld [5]. Wat betreft de ChristenUnie wordt dit niet alleen ingezet bij een paar grote thema’s maar gaan ambtenaren hierin ook expliciete vragen stellen aan burgers voor oplossingen voor concrete problemen. Roep bijvoorbeeld burgers op handige apps te ontwikkelen of vraag ze waar ze in Haarlem vuurwerkvrije zones willen hebben zoals Groningen dat doet. Groningen heeft bijvoorbeeld ook geen Participatieraad maar een breed stedelijk netwerk van deskundigen[6]. Ik zeg niet dat we met de Participatieraad moeten stoppen want die functioneert juist heel goed, maar ik zeg wel dat we nog veel meer burgers kunnen betrekken dan alleen de leden van deze raad.

De drempel moet laag liggen, de lat mag hoog liggen. Ik zag laatst een fantastisch voorbeeld van een landschapsarchitect die voor niet meer dan een cadeaubon een zeer professionele nota had gemaakt voor de wijkraad Vijfhoek die de gemeente zo zou kunnen omarmen. In mijn motie “Crowdsource en burgerauditing Haarlem“ roep ik het college op kennis die in de stad aanwezig is aan te boren. Dit begint met een open houding en het geven van waardering aan mensen. Dit vraagt wel een goede organisatie en duidelijke afspraken zodat het een lust is en geen last voor de ambtelijke organisatie. Concreet vraagt mijn motie om de nieuwe omgevingsvisie te gaan crowdsourcen. We hebben nu allemaal debatavonden over de toekomstvisie maar dat is erg 1.0. Uiteindelijk moet de toekomstvisie een plek krijgen in de nieuwe omgevingsvisie. Maak deze echt 2.0 en laat mensen direct hieraan meeschrijven. Ook stel ik voor een experiment te doen met burgerauditing.

Kerels voor de klas

Voorzitter, er zijn nog niet veel vragen gesteld aan onze wethouder onderwijs, maar ik heb er wel één. De vraag is: wie staat er eigenlijk voor de klas? De kans is tegenwoordig heel klein dat Haarlemse basisscholieren een meester treffen. Op een school met 20 juffen zijn er misschien 2 of 3 meesters. Zelfs onder de Haarlemse schooldirecteuren is een zeer ruime meerderheid vrouw.

De feminisering van het basisonderwijs is natuurlijk niet iets van vandaag of gisteren. Het aandeel mannen was in 1995 nog een dikke 30%, 10 jaar later was hier nog ruim 20% van over en inmiddels zitten we landelijk op ruim 15%. Een halvering dus in 20 jaar. En deze dalende trend zet nog altijd door. Maar wat is het probleem? Juffen geven toch niet minder goed les dan meesters? Waar maak je je druk om? Uit veel onderzoeken is gebleken hoe zeer de aanwezigheid van mannelijke leerkrachten, van rolmodellen, op school goed is voor jongens én voor meisjes. Meer kerels voor de klas heeft een positief effect op de persoonlijke ontwikkeling van alle kinderen. Maar liefst 91% van de leerkrachten vindt het een slechte zaak dat er te weinig mannen werken in het primair onderwijs. Bovendien geldt ook hier: gemengde teams functioneren beter. Daar komt nog iets bij. Het aantal eenoudergezinnen neemt toe. Jongens die opgroeien zonder ooit met een mannelijk rolmodel of identificatiefiguur te zijn geconfronteerd tot pak ’m beet hun 12e jaar, dat is een slechte zaak.

Voorzitter, ik besef dat in deze kwestie vooral op landelijk niveau beleid moet worden ontwikkeld, bijvoorbeeld waar het gaat om het aanpassen van de PABO’s en van onderwijsprogramma’s. Daar is mijn partij op landelijk niveau al mee aan de slag. Echter, ook op lokaal niveau kunnen we iets doen. In Rotterdam is bijvoorbeeld de Vereniging voor Katholiek onderwijs begonnen met een “hij-instromersproject”. Ook in Amsterdam is er politiek een dergelijk initiatief gestart en de gemeenteraad van Den Haag heeft het college opgeroepen hier ook me aan de slag te gaan. Vandaar mijn motie “Kerels voor de klas” om ook in Haarlem hiermee aan de slag te gaan. Ik zie uit naar een welwillende reactie.

Overige

Voorzitter ik rond af met enkele losse opmerkingen.

Waar blijft het vlekkenplan van de wethouder wonen voor nieuwe bouwlocaties? Deze zijn snel nodig. De ChristenUnie daagt het college uit de woningbouwproductie per jaar op te voeren, nieuwe locaties zoals de Amsterdamse Vaart nog dit jaar in de markt te zetten en locaties voor de toekomst zoals rond de Stephensonstraat in Haarlem West versneld te onderzoeken. Maak het maar SMART zoals OPHaarlem vroeg. De ChristenUnie zou graag met het college een deal sluiten dat zij gaat zorgen dat de zoektijd voor een sociale huurwoning vanaf nu niet meer verder zal stijgen en aan het eind van deze collegeperiode minstens een jaar korter is. Deal of geen deal wethouder Langenacker?

Zorgelijk vind ik het doorschuiven van rioleringsonderhoud. Vorig jaar ging het om 9,5 miljoen, dit jaar om 8 miljoen. Hoeveel jaar duurt het nog dat we weer op schema zijn vraag ik wethouder Sikkema? Want nu al wil het college (blz. 69) weer rioleringsmaatregelen doorschuiven, dit keer om aan het kasstroomplafond te voldoen.

De ChristenUnie is tegen het schrappen van de papieren stadskrant. Voor veel mensen is dit nog steeds een belangrijke bron van informatie. Goede communicatie hoort ook bij een dienstbare overheid.

Dienstbaar betekent voor ondernemers onder meer: op tijd betalen. Haarlem betaalt zijn rekeningen gemiddeld in 20 dagen en 87% binnen de wettelijke termijn van 30 dagen. Haarlemmermeer scoort met 15 dagen en 96% heel wat beter[7]. Wat gaat het college doen om dit te verbeteren?

De Nieuwe Groenmarkt is opgenomen in de jaarschijf 2021 van het Investeringsplan 2016-2021. Er is nog geen ruimte gevonden om dit naar voren te halen. Ik roep het college op deze zoektocht door te zetten. Het zou toch mooi zijn als de schop uiterlijk in 2018 de grond in gaat.

Een nog urgentere zoektocht is nodig voor de kathedrale basiliek. Het is allereerst een zaak van het Rijk maar Haarlem zou net als andere gemeenten hebben gedaan ook kunnen bijdragen. Ik had hierover een motie klaarliggen maar de VVD heeft een prima motie die ik graag steun. Hij gaat zelfs wat verder dan ik had gevraagd.

Dienstbaar en waakzaam, dat is het motto van de politie. Graag hoor ik van de burgemeester hoe hij aankijkt tegen de grote opgave voor de politie en de beperkte budgetten. Dienstbaar en waakzaam dat is wat betreft de ChristenUnie ook het motto voor de komende begroting. De bezuinigingen zijn klaar maar we moeten de touwen niet laten vieren. Juist gezien alle wensen die ik net al noemde moeten we blijven kijken waar de gemeente slimmer en efficiënter kan en hoe we sneller onze schuld kunnen reduceren. Ik wens het college veel wijsheid en zegen bij het uitwerken van de plannen.

MOTIE Meer ambitie Strategisch afvalbeheerplan

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 27, 29 en 30 juni 2016, 

In beraadslaging over de Kadernota 2016,

Overwegende dat:

  • Het college met het Strategisch plan afvalbeheer wil voldoen aan de landelijke afvalscheidingsnorm van 68%;
  • Veel gemeenten al boven de 90% scoren en het landelijke doel gemiddeld 75% is;

 

Verzoekt het college:

Aanvullende maatregelen uit te werken met als doel in Haarlem te komen tot meer afvalscheiding en voor de begroting de raad in ieder geval te informeren over de mogelijkheid van:

  • Een proef in samenwerking met kinderopvangcentra met het inzamelen van luiers gecombineerd met lobby richting Rijk en VNG voor een goede recycling hiervan;
  • Uniforme inzamelpunten voor glas, papier/karton en textiel in de wijken (niet meer misgrijpen);
  • Wekelijks inzamelen van Plastic, Metaal en Drankenkartons in plaats van tweewekelijks;
  • Nascheiden van grof huishoudelijk afval dat aan huis wordt opgehaald door Spaarnelanden;
  • Wijkinzamelpunten voor klein grof huishoudelijk afval als alternatief voor het voorgestelde betaald aan huis ophalen en de voor veel mensen te grote afstand tot milieuplein;
  • Een proef met gescheiden afvalinzameling bij hoge flats in Schalkwijk waar nog stortkokers voor dit doel aanwezig zijn zodat mensen niet tien verdiepingen naar beneden hoeven om hun afval te scheiden;

En gaat over tot de orde van de dag.

Frank Visser, ChristenUnie

MOTIE Service gerichte gemeente: eenvoudige formulieren en procedures

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 27, 29 en 30 juni 2016, 

In beraadslaging over de Kadernota 2016,

Constaterende dat:

  • het aanvragen van bijzondere bijstand in Haarlem nog niet digitaal mogelijk is maar eerst telefonisch een aanvraagformulier moet worden aangevraagd;
  • andere gemeenten zoals Schagen werken met een snelbalie met binnen 10 minuten een beschikking [8] of zoals Groningen een eenvoudige witgoedregeling hebben voor mensen die langdurig in de bijstand zitten [9].
  • het aanvragen van een duurzaamheidslening in Haarlem een ingewikkeld proces is waarbij gegevens worden opgevraagd die niet strikt noodzakelijk zijn en de beslistermijn voor deze lening onnodig lang duurt;
  • Ingewikkelde procedures niet alleen burgers en ondernemers veel tijd kosten, maar ook extra druk leggen op de ambtelijke capaciteit

Verzoekt het college:

Gemeentebreed op basis van LEAN-principes in kaart te brengen waar de dienstverlening richting burgers en ondernemers sneller, goedkoper en eenvoudiger kan door:

  • Mogelijk maken van digitaal aanvragen van regelingen;
  • Systematische vereenvoudiging van aanvraagformulieren voor bijvoorbeeld subsidies, leningen, bijzondere bijstand en maatschappelijke ondersteuning door onder andere het verminderen van opvragen van gegevens die niet strikt noodzakelijk zijn en het verbeteren van de leesbaarheid
  • Verkorting van beslistermijnen met waar mogelijk als uitgangspunt verstrekking binnen één dag;
  • Vereenvoudiging van regelingen zoals een witgoedregeling voor mensen die langdurig in de bijstand zitten in plaats van de omslachtige regeling duurzame gebruiksgoederen in de bijzondere bijstand;

En de raad binnen een jaar te informeren van de resultaten van deze analyse en voorstellen te doen voor door te voeren verbeteringen in de service aan burgers en ondernemingen in de stad.

En gaat over tot de orde van de dag.

Frank Visser, ChristenUnie

MOTIE Geld zoeken voor duurzaamheidslening

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 27, 29 en 30 juni 2016, 

In beraadslaging over de Kadernota 2016,

Overwegende dat:

  • In 2010 de duurzaamheidslening is gestart met een budget van €1.350.000 waarvan thans nog €315.726 beschikbaar is wat bestaat uit nog niet verstrekte leningen (€76.000), reeds terugbetaalde leningen (€203.000) en rente (€36.726);
  • Het gemiddelde leenbedrag €10.274 bedraagt (totaal leenbedrag €1.274.000 /  aantal leningen 124)
  • In het huidige tempo het budget voor de duurzaamheidslening begin 2017 op zal zijn;
  • Het geld voor de duurzaamheidslening weer terugkomt met terugbetaling en rente;

Jaar

Aantal

2010

17

2011

13

2012

14

2013

16

2014

28

2015

33

2016

3

Totaal

124

Verzoekt het college:

Voor de programmabegroting 2017 te onderzoeken of het budget voor de duurzaamheidsleningen kan worden verhoogd.

En gaat over tot de orde van de dag.

Frank Visser, ChristenUnie

Gertjan Hulster, Actiepartij

Motie: Draai het eens om

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 27, 29 en 30 juni 2016, 

In beraadslaging over de Kadernota 2016,

Constaterende dat:

  • Het toewijzen van huishoudelijke ondersteuning een ingewikkeld proces is geworden;
  • Hierin veel tijd gaat zitten, waardoor het langer duurt voordat de cliënt de ondersteuning krijgt die hij of zij nodig heeft;
  • Er veel rechtszaken zijn gevoerd, terwijl dit bij goede ondersteuning niet nodig zou moeten zijn;

Overwegende dat:

  • Het bepalen van de juiste vorm en hoeveelheid van huishoudelijke ondersteuning het best in de praktijk kan plaatsvinden;
  • Bepaling of de ondersteuning ‘onvoldoende’ of ‘teveel’ is het beste in direct contact kan gebeuren op basis van ervaringen;
  • Een alternatieve procedure van ‘omgekeerd toewijzen’ mogelijk is, waarbij zo snel mogelijk wordt gestart met het verlenen van huishoudelijke ondersteuning en de beschikking pas op een later moment wordt afgegeven;
  • Deze alternatieve procedure er zo uit zou kunnen zien:
    • Bepalen óf huishoudelijke ondersteuning nodig is
    • Zo snel mogelijk (bijvoorbeeld binnen drie werkdagen) laten bepalen hoeveel activiteiten/uren ongeveer nodig zijn.
    • Deze activiteiten gelijk gaan uitvoeren.
    • Na vier tot zes weken evalueren
    • De benodigde activiteiten/uren vastleggen in de beschikking.
  • Deze procedure een goede onderbouwing van de activiteiten of het aantal uren beter mogelijk maakt;

Verzoekt het college om:

  • Op basis van vrijwillige deelname een proef uit te voeren met ‘omgekeerd toewijzen’ volgens bovengenoemde stappen;
  • Hierbij ook te onderzoeken welke personen de verschillende stappen zouden moeten uitvoeren om het systeem ook juridisch sluitend te maken;
  • Over de resultaten te rapporteren in de commissie Samenleving;
  • De resultaten te betrekken bij de discussie over de aanbestedingen voor 2018 of zoveel eerder als mogelijk;


En gaat over tot de orde van de dag.

Frank Visser, ChristenUnie
Martien Brander, Pvda
Pascal Spijkerman, D66
Eva de Raadt, CDA
Ziggy Klazes, GroenLinks

MOTIE Crowdsource en burgerauditing Haarlem

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 27, 29 en 30 juni 2016, 

In beraadslaging over de Kadernota 2016,

Overwegende dat:

  • Het coalitieprogramma uitgaat van een eigentijdse democratische stad waarin het stadsbestuur zich open en meedenkend en meewerkend opstelt en de invloed van Haarlemmers op hun buurt en in hun stad wordt vergroot.
  • Op basis van het discussieplatform haarlemparkeert.nl en motie 49 Digitaal participeren [10] een breed inzetbaar participatieplatform wordt ontwikkeld;
  • Burgerparticipatie veel meer kan inhouden dan inspreken, meebeslissen, eigen initiatief of zelfbeheer, maar ook kan worden toegepast in de vorm van co-creatie en burgerauditing [11];
  • Haarlem een stad is met relatief veel hoger opgeleiden die hun kennis vaak ook beschikbaar willen stellen voor de stad;
  • Veel gemeenten al ervaring hebben met vergaande vormen van crowdsourcing van gemeentelijk beleid;
  • In de gemeente Oude IJsselstreek een Burgervisitatiecommissie is ingesteld die gedurende een halfjaar een intensieve beschouwing en beoordeling van het gemeentebeleid uitvoerde, niet als vervanging van de bestaande auditvormen, maar ter aanvulling op het bestaande lokale systeem van checks & balances;

Verzoekt het college:

  • Te onderzoeken hoe Haarlemse burgers die deskundig zijn op een bepaald terrein in beeld kunnen komen van de ambtelijke organisatie en ingezet kunnen worden als adviseur bij beleidsvoorbereiding op die momenten en op zo’n manier dat dit een meerwaarde is voor de organisatie en voor deze burgers;
  • De nieuwe omgevingsvisie van Haarlem mede op te stellen met behulp van crowdsourcing;
  • Een experiment te doen met burgerauditing van een in samenspraak met de Rekenkamercommissie te selecteren beleidsveld van de gemeente

En gaat over tot de orde van de dag.

Frank Visser, ChristenUnie

MOTIE Kerels voor de klas

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 27, 29 en 30 juni 2016, 

In beraadslaging over de Kadernota 2016,

Constaterende dat:

  • het aandeel mannen in het basisonderwijs nog altijd daalt - van 30,9% in 1995 via 20,5% in 2005 tot 15,3% in 2015 [12] - en dat daarmee het aandeel mannen in het basisonderwijs in 20 jaar is gehalveerd;
  • het aandeel mannen dat daadwerkelijk voor de klas staat nog lager is: 11,8% man versus 88,2% vrouw;

Overwegende dat:

  • meer meesters voor de klas goed is voor de sociale ontwikkeling van jongens én meisjes;
  • gemengde teams beter presteren en dat juffen én meesters het een slechte zaak vinden dat er zo weinig kerels voor de klas staan;
  • in Rotterdam en Amsterdam reeds actie wordt ondernomen teneinde meer kerels voor de klas te krijgen met het initiatief ‘hij-instromers’ - naar analogie van de zij-instroomtrajecten;
  • middels een hij-instroomtraject een duaal leerwerktraject gestart kan worden, dat gericht is op mannen met een HBO- of WO-diploma die een nieuwe stap in hun loopbaan willen maken, waarmee ze opgeleid worden tot bekwame en bevoegde docenten [13];

Verzoekt het college te onderzoeken welke beleidsinzet en initiatieven, waaronder een pilot met hij-instromers in samenwerking met het ministerie van Onderwijs Cultuur en Wetenschappen, de PABO van InHolland en schoolbesturen, bijdragen aan meer kerels voor de klas en de raad hierover voor het einde van dit jaar te informeren,

 

En gaat over tot de orde van de dag.



[2] Nota minimabeleid januari 2016 https://gemeentebestuur.haarlem.nl/Vergaderingen/Commissie-samenleving/2016/14-januari/20:00 : “Bijzondere bijstand duurzame gebruiksgoederen: Er is beleidsvrijheid op dit punt. Nu wordt vaak ook een lening verstrekt als er al andere schulden of schuldregelingen zijn. Hierop kan het beleid worden aangepast. Bijvoorbeeld wel verstrekken als iemand een lening heeft, geen aflossingsverplichting zolang iemand in een schuldenregeling zit, en kwijtschelding wanneer de schuldenregeling netjes is afgerond. Dit vormt tevens een extra stimulans om ook de schuldenregeling vol te houden. (…) In Haarlem wordt alleen gewerkt met nieuwe gebruiksgoederen, andere gemeenten gebruiken ook tweedehands goederen. Dit zou een bezuiniging kunnen zijn als de uitgaven te veel toenemen. Advies: regeling voortzetten en vereenvoudigen. Budget reserveren voor mogelijke toename statushouders.”

[4]Vraag 50: Hoe wordt momenteel het budget respijtzorg voor mantelzorgers ingezet? Waar wordt dit besteed en in hoeverre wordt hiervan gebruik gemaakt? Antwoord: De middelen zijn ingezet voor: Preventie en signalering Een communicatiecampagne is gestart om het belang en de betekenis van respijtzorg bekend te maken. De website www.helpenzorgen.nl, die in nauwe samenspraak met aanbieders en gebruikers is ontwikkeld, is in november 2015 officieel gelanceerd. De communicatiecampagne is/wordt in 2016 uitgebreid met doelgroepgerichte communicatie en met specifiek aanbod. In 2016 wordt de invloed van de website geëvalueerd. Respijtzorgcoach In 2015 is de respijtcoach aan de slag gegaan als eerste aanspreekpunt en ondersteuning voor mantelzorgers. Onderzoek financiering respijtzorg In 2015 is gestart met het in kaart brengen van de huidige financiering van respijtvoorzieningen om inzicht te krijgen hoe respijtzorg in de toekomst hanteerbaar blijft voor burger en gemeente.

[5] Uitrol vindt in twee fasen plaats. In eerste instantie wordt een verbindingsplatform opgeleverd, waarop burgers maatschappelijke initiatieven in de stad kunnen delen. In tweede instantie worden daar participatiefunctionaliteiten aan toegevoegd (zoals polls, forums, stem- en discussiemogelijkheden). Oplevering: zomer 2016. Hiermee voldoen we aan Motie 49 Digitaal participeren (actie 11)

« Terug

Archief > 2016 > juni

Geen berichten gevonden