Openbare ruimte van de toekomst

IMG_5333.JPGdonderdag 23 juni 2016 22:12

Haarlem werkt aan een structuurvisie voor de openbare ruimte. Hoe moet de stad er in de toekomst uit zien? De ruimte is beperkt en hierdoor ontstaan regelmatig discussies wie er voorrang moet krijgen: auto, fiets, voetganger, OV, parkeerplekken, groen, enzovoort. De structuurvisie moet hier richting aan geven De gemeenteraad heeft gesproken over de uitgangspunten. Na de zomer komt er een voorstel voor de te maken keuzes op plekken in de stad waar nu een dilemma is omdat niet al het beleid uitvoerbaar is. Zo botsen plannen voor verkeer en groen vaak met elkaar.

Voorzitter, de hoofdrichting voor de nieuwe structuurvisie spreekt aan. Het stuk spreekt over het omvormen van de huidige parkeerring om de binnenstad tot een fietsring, niet om de auto te verdrijven uiteraard, maar wel om duidelijker keuzes te maken. De Kampgarage als bewonersparkeergarage is ook een interessant idee, zo komt er een duidelijke plek voor de bewoners van de binnenstad. Ook is het goed om te kijken naar een HOV knooppunt bij de Europaweg waar snel kan worden overgestapt en waar ook functies worden toegevoegd in de nabijheid van dit knooppunt. Nu is er een wir war van bushaltes. Ook de aandacht voor de voetganger in gebieden direct rond centrum prima!

In een visie mag je ook dromen over een tunnel onder het spaarne en vertrammen van het HOV, maar het vraagt ook realiteitszin: we zullen flink moeten lobbyen voor geld anders kunnen we in 2040 hier nog steeds van dromen. Het omdopen van de Mariatunnel in Kennemertunnel is wat dit betreft slim want hiermee benadrukken we het belang voor de hele regio.

De wethouder vraag aandachtspunten en die zijn er zeker. Allereerst ben ik over twee voorstellen nog wat sceptisch. Allereerst is dat de voorgestelde knip bij de Kennemerbrug. Hoe krijg je al het verkeer uit Indische buurt richting Spaarndamseweg? De Zaanenlaan zit nu al vol en ik voorzie grote files bij de Prinsenbrug. Sceptisch ben ik ook over de westelijke centrumring Wilhelminastraat-Dreef zonder verkeerslichten: dan moeten we wel voor elkaar krijgen dat er minder auto’s vanaf Zijlweg de Wilhelminastraat op gaan. Het lijkt me dat dit niet lukt zolang de Kennemertunnel er niet ligt. Weghalen verkeerslichten is anders een utopie, want dan loopt onmiddellijk het HOV vast dat ook over de centrumring gaat.

Van één voorstel viel ik van mijn stoel: er wordt gezegd dat mogelijk extra capaciteit nodig is op de Oudeweg. Nog geen jaar geleden heeft de ChristenUnie dit bepleit en toen zei wethouder: nee het is niet nodig. De weg is nu voor veel geld vernieuwd. Verder verbreden zal veel duurder zijn dan als we het gelijk hadden gedaan.

Ik mis in de visie nog wel wat punten.  De ChristenUnie ziet in de definitieve structuurvisie graag terug:

• Mbt OV: een HOV halte Marsmanplein, een HOV-baan langs de westelijke randweg voor lijn 2 in plaats van de route door Delftwijk, het sleutelproject Kennemerlijn, met uiteraard focus op Station Spaarnwoude

-          Mbt fiets: het slechten van de barrière Westelijke Randweg, een fietssnelweg langs de westelijke randweg en de F9 globaal langs de A9 en fietsparkeren in woonstraten, met name in wijken direct rond centrum is dit probleem van openbare ruimte

-          Mbt auto: de Prins Bernhardtunnel onder het spoor door

In het stuk staat iets over vergroten van de doorrijhoogte van de spoorbrug bij de Friese Varkenmarkt. Nu gaat deze weg binnenkort op de schop: gaan we de doorrijhoogte nu gelijk aanpassen?

Op de kaart zie ik nog wat foutjes op kaart zoals het lokaal OV richting Velserbroek het HOV in Driehuis en de fietsroutes rond het Delftplein. Ik sluit mij tenslotte aan bij de opmerkingen van GroenLinks dat we bij de nieuwe structuurvisie wel moeten werken met actuele verkeersmodellen en rekening moeten houden met de opkomst van de elektrische fiets en de mogelijkheid van milieuzones.

Archief > 2016 > juni