donderdag 26 januari 2017 20:54 Om meer ruimte te geven aan bewonersinitiatieven stelt het college voor een leefbaarheid & initiatievenbudget in te stellen. Dit kan door budgetten die nu nog heel specifiek zijn omschreven en niet rechtstreeks voor alle Haarlemmers toegankelijk zijn om te zetten naar één budget met soepelere
criteria. Het voorstel van het college om dit leefbaarheid & initiatievenbudget in te stellen is tot stand gekomen na participatie met wijkraden en initiatiefnemers. Niet alle participanten zijn het eens met het voorstel en ook in de gemeenteraad zijn nog veel vragen. De onderstaande reactie van de ChristenUnie is gepubliceerd in de Stadskrant.
Mooi dat er één pot met geld komt waar zowel bewoners als wijkraden initiatieven uit kunnen betalen. Als wijkraden echter
alleen nog eigen budget overhouden om te vergaderen, geen eigen geld hebben voor de wijk en niets te zeggen hebben over initiatieven van andere bewoners uit de wijk dan kan dat ervoor zorgen dat het inzetten als wijkraadslid onaantrekkelijker wordt. Wij zijn het er daarom niet mee eens dat een adviesraad van vijf ambtenaren en vijf burgers straks over de verdeling van het geld gaat. Geef juist de wijkraden een rol bij besluiten over besteding van geld!
Laat bewonersinitiatieven altijd eerst langs de wijkraad gaan. Plannen kunnen hierdoor beter worden en er kan op wijkniveau een afweging worden gemaakt welke initiatieven prioriteit hebben in plaats van door een adviesraad op stadsniveau. Daarnaast moet er natuurlijk wel ruimte zijn voor initiatieven die wijkraden niet steunen, maar die het college van B&W wel van belang vindt. Dat is ook een oplossing voor wijken zonder wijkraad of waar de wijkraad voor zichzelf geen rol ziet in het beoordelen van bewonersinitiatieven.
Tenslotte vindt de ChristenUnie dat bewoners en wijkraden los van het initiatiefbudget ook een serieus onderzoeksbudget moeten krijgen. Als de gemeente met een ingrijpend plan komt dan moeten zij vanuit dit budget externe expertise kunnen inhuren.
Schrijf een reactie via Facebook