Egelantier wordt hotel

Frank Visser-02-p_164x164donderdag 02 maart 2017 21:15

De ChristenUnie steunt het plan voor de realisatie van een hotel in de Egelantier. Dit levert de stad extra inkomsten. Niet alleen door toeristenbelasting maar vooral ook doordat elke overnachting ook leidt tot uitgaven in de stad.

Een aantal partijen wilde graag vastleggen dat er als er eventueel in een deel van het complex woningen komen deze voor tenminste 1/3 sociaal moeten zijn. Frank Visser: “Het zou gaan om hooguit 4 woningen, maar dit zouden wel qua kosten heel dure sociale huurwoningen worden. Er moeten veel meer sociale huurwoningen komen in Haarlem maar je moet dat niet voor elk project willen regelen. Op deze locatie is het juist door de kleine schaal en de locatie duur en dan heb ik liever dat er elders meer sociale huurwoningen komen” Uiteindelijk heeft een meerderheid van de raad besloten dat er naast de hotelfunctie “kleine stadswoningen” in het complex moeten komen. Visser: “Laat er nu eerst maar een exploitant komen en laat die een goed plan maken. Voor ons staat op deze locatie de hotelfunctie voorop. Het is wel goed als het complex multifunctioneel wordt gebruikt.”

Zorgen waren er verder in de raad over de bereikbaarheid van het hotel. Visser: “Bereikbaarheid in centrum altijd punt maar juist hier kunnen touringcars voor de deur de toeristen afzetten. In de buurt staat de Dreefgarage en daar is heel veel plek. Zorg dat auto’s daar worden geparkeerd, bijvoorbeeld met een valet parking service zodat de drukbezette Kamp garage niet extra wordt belast.

Meerdere partijen drongen aan op een actualisering van het hotelbeleid. Visser: “Dat is prima. Zaken als de ontwikkeling van AirBnb wat in andere steden overlast geeft en woonruime onttrekt moeten we in de gaten houden. Maar een vergelijking met Amsterdam waar te veel hotels zouden zijn past echt niet. We hebben in Haarlem geen overlast van toeristen. De schaal van het toerisme is volgens mij in Haarlem op dit moment geen probleem. Wel de toename van evenementen in de binnenstad, daar zijn klachten over.

Tenslotte stelde de ChristenUnie de eisen die aan de ontwikkelaar worden gesteld aan de orde. “Het is prima dat om referentieprojecten wordt gevraagd. Maar dat hoeft niet perse een hotel te zijn. Het kan ook een ander groot project gaan met herontwikkeling van een monumentaal gebouw. Ik ben bang dat nu goede kandidaten af kunnen vallen door deze strengen eisen”.

Archief > 2017 > maart