Houtplein: maak het niet alleen mooi maar ook veilig
Het college van B&W wil met ruim 3 miljoen subsidie van de provincie het Houtplein opnieuw inrichten. Doel is om het verblijfsklimaat op het plein te verbeteren door een betere doorstroming van het OV en meer groen. Dit kan volgens het college worden bereikt door het onmogelijk maken van doorgaand autoverkeer vanaf de Tempelierstraat naar het Frederikspark en het verplaatsen van de bushaltes van de Tempelierstraat naar het Houtplein.
De raadscommissie beheer sprak over een voorbereidingskrediet voor het maken van een voorlopig ontwerp. Vertrekpunt daarbij is een ontwerp uit 2011 wat nooit is gerealiseerd door bezuinigingen en omdat er toen al veel kritiek was op het ontwerp. De ChristenUnie steunt een onderzoek naar een betere herinrichting, maar vindt het ontwerp uit 2011 niet goed omdat de situatie onveiliger lijkt te worden voor fietsers. Wij willen dat de wethouder met frisse blik gaat kijken naar een mooie oplossing voor deze toegangspoort van de binnenstad.
Voorzitter, mooi dat de herinrichting van het Houtplein weer wordt opgepakt. Het bsisidee met nadruk op het terugkeren van een pleinfunctie, meer groen en een centrale halte voor het OV is mooi. De ChristenUnie wil dan wel dat de hele omgeving integraal wordt aangepakt. Het stuk is nu niet duidelijk over de begrenzing van het plangebied. Wagenweg en Tempelierstraat moeten meegenomen worden in het plan.
De ChristenUnie wil niet dat de gemeente doorgaat met het ontwerp uit 2011. Er zitten essentiële weeffouten in die het plein erg onveilig zullen maken, met name voor fietsers.
Zorgelijk vind ik het ontbreken van een fietspad aan de oostzijde. Fietsers van zuid naar noord en vanaf het Frederikspark moeten dan twee keer een hele drukke HOV corridor kruisen in plaats van één keer en het kruispunt met de Tempelierstraat wordt erg gevaarlijk.
Aan de westzijde is nu een fietsstraat voorzien in plaats van het huidige fietspad en autorijbaan. Hier twijfelt de ChristenUnie. Een fietsstraat kan goed werken mits het autoverkeer maar voldoende wordt geweerd. De knip tussen Tempelierstraat en Frederikspark voor auto’s helpt daarbij, maar blijft er niet ook nog te veel sluipverkeer van Gasthuisvest naar Wagenweg?
Wat ook echt anders moet is de inrichting van het Frederikspark en de Tempelierstraat. Ik zie hier op de tekeningen fietsstroken. Ziet u het al voor zich, tussen al die honderden bussen door? Hier moeten gewoon fietspaden komen.
De nieuwe HOV-busbaan is nu aan de oostzijde van het Houtplein voorzien. Dan kan er volgens het college in het midden een plein komen tussen de busbaan en de fietsstraat. De ChristenUnie zou graag een variant zien waarbij de busbaan juist aan de westzijde van het plein zo dicht mogelijk langs de fietsstraat komt. Dan bundel je daar de verkeersstromen en is er minder versnippering en krijg je mogelijk een groter plein aan de oostzijde met daar doorheen alleen het fietspad van zuid naar noord. Dat sluit ook mooi aan bij wandelpromenade Dreef die ook aan oostzijde is.
Verder vraagt de ChristenUnie hoe voorkomen wordt dat bussen elkaar bij de nieuwe HOV-halte hinderen. Dit kan je voorkomen door bushaltes richting het station niet recht tegenover de bushaltes richting de Schipholweg te plaatsen. Dat zie je bijvoorbeeld bij het Verwulft. Daar liggen de haltes ook niet recht tegenover elkaar. In het ontwerp van 2011 liggen de haltes echter recht tegenover elkaar. Is dat wel slim?
Schrijf een reactie via Facebook