Geen verdere verruiming winkeltijden op zondag

IMG_5375.JPGdonderdag 21 juni 2018 22:55

Meerdere partijen in de Haarlemse gemeenteraad willen de winkeltijden op zondag verder verruimen. Nu mogen winkels elke zondag open vanaf 12 uur tot 18 uur. Een adviesbureau dat een enquête heeft gedaan onder bewoners en ondernemers adviseert verruiming tot 10 tot 20 of zelfs 21 uur. De ChristenUnie vindt dit geen goed plan en ziet hiervoor ook geen grond in de uitgevoerde enquête.

Verruiming van de winkeltijden op zondag is slecht voor het MKB. De meeste ondernemers hebben er ook geen behoefte aan. Alleen IKEA, supermarkten en enkele grote winkelketens. Maar dan is het hek van de dam en zijn juist kleine ondernemers de dupe. Verruiming van de openingstijden vraagt ook meer inzet van de gemeente, denk aan handhavers en aan de schoonmakers van Spaarnelanden. Inzet van medewerkers van Spaarnelanden op zondag is bovendien dubbel zo duur als door de weeks.

Nu is er nog één moment in de week dat het overdag rustig is in de binnenstad. Wij willen dit zo houden. Ook binnenstadsbewoners zitten er niet op te wachten. Een groot deel wil geen verruiming of zelfs beperking. Dat is al bijna 50 procent. Een grote meerderheid van de bewoners is tegen de grote verruiming zoals door het adviesbureau wordt voorgesteld.

Het college gaat nu een voorstel uitwerken. Na de zomer zal hierover worden gestemd.

Archief > 2018 > juni