Gevaarlijk roestvrij staal in Haarlems zwembad?

P1040498 (2)vrijdag 31 augustus 2018 09:33

RTL nieuws bericht vandaag dat ondanks strengere regelgeving er nog altijd zeker 64 overdekte zwembaden in Nederland zijn waar gevaarlijk roestvrij staal (rvs) aanwezig is in delen waar dat niet is toegestaan. Van nog eens bijna 50 zwembaden hebben gemeenten geen idee of er gevaarlijke materialen gebruikt worden. Omdat volgens het onderzoek van één Haarlems zwembad onduidelijk is of er rvs is toegepast heeft de ChristenUnie-fractie schriftelijke vragen gesteld.

Als rvs wordt gebruikt voor het ophangen van bijvoorbeeld lampen of de montage van zwembadtrapjes dan kan de constructie aangetast worden door corrosie als gevolg van chloordampen. Hierdoor is in Tilburg in 2011 een baby overleden. Daarom moesten zwembaden per 1 januari 2017 het gevaarlijke rvs verwijderd hebben.

Nog steeds voldoen veel zwembaden niet of weten veel gemeenten niet of zwembaden niet voldoen. Er zijn ook veel gemeenten die niet willen zeggen welke zwembaden nog rvs gebruiken in verband met het commerciële belang van de zwembaden.

RTL nieuws heeft niet alle gemeenten ondervraagd, maar alleen de gemeenten waar in juli 2017 zwembaden waren waar gevaarlijk rvs aanwezig was óf waarvan onduidelijk was of er gevaarlijk rvs was. Haarlem zit ook bij deze gemeenten en krijgt als classificatie dat het “onduidelijk” is of de zwembaden aan de veiligheidseisen voldoen. Concreet zou het gaan om 1 zwembad waarvan onduidelijk is of aan de eisen wordt voldaan.

Dit baart de ChristenUnie-fractie zorgen. De gemeente zou dit al lang op een rij kunnen hebben en actie moeten hebben genomen. De ChristenUnie wil helderheid en heeft daarom de volgende vragen:

1. Kent u het bericht “Nog steeds tientallen zwembaden met gevaarlijk roestvrij staal”?[1]
  2. Zijn alle Haarlemse zwembaden inmiddels geïnspecteerd en de bouwtekeningen e.d. onderzocht? Wat waren hiervan de resultaten? Bij hoeveel zwembaden zijn maatregelen genomen?
  3. Deelt u de mening dat veiligheid boven het commerciële belang van zwembaden gaat en dat de gemeente daarom niet geheim mag houden als een zwembad nog potentieel gevaarlijke rvs constructies gebruikt of als dit onduidelijk is?
  4. Kunt u aangeven van welk zwembad nog onduidelijk is of gebruik wordt gemaakt van potentieel onveilige rvs constructies? Voldoen alle andere Haarlemse zwembaden wel?
  5. Wat is de verklaring dat het bij het betreffende zwembad nog steeds onduidelijk is of potentieel gevaarlijke rvs constructies worden toegepast terwijl het risico al 7 jaar bekend is en de wettelijke verplichting om aanpassingen te doen al anderhalf jaar geldt? Welke maatregelen worden genomen om deze onduidelijkheid op korte termijn weg te nemen en indien dit speelt situaties die niet aan de veiligheidseisen voldoen aan te pakken?

Archief > 2018 > augustus