Oplossing parkeren kerken

IMG_20180111_224131donderdag 19 juli 2018 22:29

Op voorstel van de ChristenUnie is de nieuwe parkeerregeling voor wijken rond het centrum die op 1 oktober ingaat aangepast zodat ook kerken en andere maatschappelijke instellingen in aanmerking komen voor een parkeervergunning.

Met de nieuwe digitale bezoekersregeling kunnen kerken en maatschappelijke instellingen niet meer gebruik maken van geleende bezoekersschijven van buurtbewoners. Ze komen echter ook niet in aanmerking voor een bewonersvergunning of een bedrijvenvergunning. Daarom komt er nu een aparte parkeervergunning voor maatschappelijke instellingen. Via deze vergunning kunnen maximaal 4 auto’s tegelijk parkeren. De regeling is bedoeld om zo met name het mogelijk te maken dat de vrijwilligers van deze instellingen kunnen blijven parkeren. Raadslid Frank Visser: “Ik ben blij dat het college op ons verzoek deze regeling heeft uitgewerkt en dat de raad dit uiteindelijk unaniem gesteund heeft. Wij zullen uiteraard in de gaten gaan houden dat de regeling ook op een goede wijze wordt ingevuld.”

Op zondagochtend blijft parkeren in alle wijken gratis. ’s Middags wordt in verband met de geopende winkels wel betaald parkeren ingevuld. De ChristenUnie is vanaf het begin hier tegen geweest maar deze maatregel wordt in de gemeenteraad breed gesteund. Helaas zijn hierdoor wel een aantal kerken in met name de binnenstad waar bezoekers van middagdiensten straks moeten gaan betalen voor het parkeren.

Ook besloot de gemeenteraad de parkeerduurbeperking in de wijken rond het centrum te verruimen van 1 naar 3 uur. Frank Visser: “Hiermee worden veel knelpunten met de nieuwe parkeerregeling opgeloste want 1 uur is gewoon te kort. Maar liever hadden wij die beperking helemaal geschrapt. Het was beter geweest als het tarief vanaf het derde uur gewoon hoger was geweest om zo mensen te stimuleren niet op straat te parkeren maar in de parkeergarages. Ook hadden we kunnen kiezen om de parkeerduurbeperking alleen in een beperkt aantal straten te laten gelden direct rond het centrum. Of de parkeerduurbeperking had alleen ’s avonds en in het weekend kunnen gelden. Immers: overdag is er op werkdagen vrijwel nergens parkeeroverlast.”

Archief > 2018 > juli