Onderzoek naar opladen auto vanuit eigen huis
Het college gaat op voorstel van de ChristenUnie onderzoeken of inwoners van Haarlem hun elektrische auto ook vanuit hun eigen huis mogen opladen. Momenteel is dit verboden in Haarlem omdat dit overlast kan veroorzaken. Raadslid Frank Visser: “In Zaandam mag het wel. Daar zijn regels opgesteld onder welke voorwaarden dit mag. Zo moeten kabels goed afgedekt zijn zodat niemand er over kan struikelen.” De gemeenteraad stemde unaniem in met een motie die vraagt om de voors en tegens van het opheffen van het verbod op een rij te zetten. Het college zal naar verwachting rond de zomer de resultaten van het onderzoek presenteren aan de gemeenteraad.
De ChristenUnie is met het voorstel gekomen nu het aantal elektrische auto’s snel groeit terwijl er een wachtlijst is voor publieke oplaadpalen. Visser: “Als mensen hun auto vanuit eigen huis opladen kost dit de overheid minder geld. Niet alleen zijn er dan minder publieke laadpalen nodig. Ook kunnen mensen energie die is opgewekt met zonnepanelen op het eigen dak gebruiken voor het opladen in plaats van het overschot aan energie terug te leveren aan het publieke netwerk. Hierdoor hoeft dit netwerk de komende jaren minder verzwaard te worden. En de bewoner profiteert omdat de terugleververgoeding voor energie uit zonnepanelen over een paar jaar omlaag gaat. Dan is het aantrekkelijker de energie te gebruiken voor de eigen auto!”
Laden van eigen terrein is niet voor iedereen een optie. Visser: “Je zult aanpassingen moeten doen aan je stoppenkast en investeren in materiaal om de kabel veilig af te dekken. En er moet ruimte zijn voor een laadvoorziening aan je voor- of achtergevel. Ook is het niet wenselijk dat er kabels gaan lopen over fietspaden. En voor bewoners van flats is een publieke laadpaal ook het meest voor de hand liggend."
MOTIE Opladen van eigen terrein is fijn
De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 31 januari 2019,
In beraadslaging over de Beleidsregel plaatsen van EV laadpalen Haarlem
Overwegende dat:
- Er in Haarlem een wachtlijst is voor het plaatsen van openbare EV laadpalen;
- Het aantal elektrische auto’s de komende jaren fors zal groeien gezien de beleidsvoornemens in het concept klimaatakkoord;
- Het ook mogelijk is een privé oplaadpunt in de eigen voortuin te maken wat niet alleen goedkoper is voor de gemeente maar ook als extra voordeel heeft dat energie van eigen zonnepanelen kan worden opgeslagen in de eigen auto en hierdoor het publieke elektriciteitsnetwerk minder zwaar belast wordt;
- De meeste huizen in Haarlem geen eigen oprit hebben waardoor tijdens het opladen vanaf een privé oplaadpunt een kabel over de stoep heen moet lopen;
- In onder meer de gemeente Zaanstad[1] dit is toegestaan, maar in Haarlem niet;
- Er in Zaanstad wel moet worden voldaan aan enkele richtlijnen[2] zoals: geen kabels over rijbaan of fietspad, niet claimen van openbare parkeerplaatsen, maximale lengte kabel en deugdelijke afdekking in verband met toegankelijkheid;
- Voor het toestaan in Haarlem mogelijk aanpassing van de APV nodig is gezien artikel 2:10 en 2:15 van de huidige APV;
Verzoekt het college
- Mede op grond van ervaringen in bijvoorbeeld Zaanstad en Bloemendaal de voors en tegens op een rij te zetten van het toestaan van opladen van elektrische auto’s via privé oplaadpunten op eigen terrein en in hoeverre het hiervoor nodig is beleidsregels op te stellen en/of de APV aan te passen;
- Bij een positieve uitkomst van deze analyse de raad uiterlijk 1 augustus 2019 een voorstel voor te leggen;
En gaat over tot de orde van de dag.
Frank Visser, ChristenUnie
Moussa Aynan, Jouw Haarlem
Gertjan Hulster, Actiepartij
Bas van Leeuwen, D66
Ron Dreijer, CDA
[2] Beleidsregel opladen van een elektrische auto https://www.zaanstad.nl/mozard/document/docnr/998412
Schrijf een reactie via Facebook