Variantenstudie openbaar vervoer

DSC02807.JPGdonderdag 31 januari 2019 22:16

Wat is de beste investering in het openbaar vervoer voor Haarlem? Om dit goed in kaart te brengen heeft de ChristenUnie samen met Actiepartij en SP gepleit voor een variantenstudie. Een amendement om hier geld voor beschikbaar te stellen is echter door de gemeenteraad verworpen.

In 2019 is er 3 miljoen euro beschikbaar voor allerlei projecten in de openbare ruimte die passen bij de structuurvisie openbare ruimte. Een deel van dit geld wordt besteed aan twee onderzoeken naar mogelijke toekomstige parkeergarages rond de binnenstad namelijk bij de Parklaan en bij de Vijfhoek De ChristenUnie erkent de noodzaak van deze onderzoeken, zeker nu de Beynesgarage in de toekomst zal sluiten omdat de huur door de eigenaar is opgezegd.

De ChristenUnie vindt echter ook dat er onderzoek nodig is naar investeringen in het openbaar vervoer. Raadslid Frank Visser: “Een meerderheid van de gemeenteraad wil verduurzaming van de mobiliteit. Dan is het gek dat we wel geld stoppen in onderzoek naar 2 dure parkeergarages die tientallen miljoenen euro zullen kosten, maar geen serieus onderzoek doen naar investeringen in het OV. Als we een lightrail willen op het tracé van de Zuidtangent, een busbaan langs de A9 en/of verdubbeling van het spoor naar Amsterdam dan kan dat niet zonder een forse investering van provincie en Rijk. Dat geld komt er alleen als we als Haarlem ons huiswerk doen en zorgen voor een overtuigend rapport dat de noodzaak van deze projecten aantoont.”

Daarom heeft de ChristenUnie samen met Actiepartij en SP voorgesteld één van de parkeeronderzoeken anders te financieren. “Voor het onderzoek naar de eventuele parkeergarage bij de Parklaan is een directe aanleiding: deze straat gaat op de schop en de Beynesgarage gaat dicht. Voor het onderzoek naar een parkeergarage bij de Vijfhoek geldt dit niet. Het idee om de kansen van een parkeergarage op deze locatie te onderzoeken heeft alleen te maken met de wens deze wijk autoluw te maken. Prima om dat te onderzoeken, maar dat moet gewoon uit het parkeerbudget betaald worden. Het beschikbare budget voor dit onderzoek kunnen we dan gebruiken voor een onderzoek naar investeringen in het OV!”

Amendement “variantenstudie railgebonden OV”

De Gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen, op donderdag 31 januari 2019,

bij de bespreking van het agendapunt Uitvoeringsprogramma SOR 2019,

constaterende dat,

- in de uitvoeringsagenda Structuurvisie Openbare Ruimte 2019 twee onderzoeken zijn opgenomen naar parkeergarages in de oude binnenstad van Haarlem,

- die parkeergarages samen rond de 80 miljoen gaan kosten waarmee maar beperkt parkeerplaatsen van de straat kunnen worden gehaald,

- deze investering ook kan worden ingezet als basis om bij het rijk en provincie geld los te maken voor een systeemsprong naar railgebonden OV,

- het aandeel OV tussen Haarlem en Amsterdam Centrum opvallend hoog is, maar het aandeel OV tussen Haarlem en Amsterdam Zuid/Amstelveen/Schiphol opvallend laag is terwijl hier dagelijks files staan;

- investeren in uitbreiding van railgebonden OV rond Haarlem dagelijks tussen de 20.000 en 40.000 inwoners kan helpen aan betere OV-verbindingen richting Schiphol, Amstelveen en Amsterdam, - daarmee een echte impuls wordt gegeven om de bereikbaarheid van de stad duurzaam te verbeteren,

- dit een verbetering zou betekenen voor een heel groot gedeelte van de stad wat betreft luchtkwaliteit, verkeersveiligheid, leefbaarheid en geluidsoverlast, - daarmee vervoersarmoede bestreden kan worden, overwegende dat,

- de grenzen aan het huidige vervoersysteem met (dubbeldeks en gelede) bussen bereikt is, - de klimaatdoelstelling onvermijdelijk tot een herbezinning op collectief railgebonden vervoer zal leiden omdat het de meest ruimte en energie zuinige manier is om grote groepen mensen te verplaatsen, - goed OV met goede haltes leidt tot meer fietsen en lopen in de stad,

- ondergronds parkeren niet leidt tot minder autogebruik,

- een varianten studie naar uitbreiding van het railgebonden OV-netwerk rond Haarlem de mogelijk biedt uit te leggen aan bewoners, actiegroepen, bedrijfsleven, het Rijk, Vervoerregio en Provincie waar we in Haarlem aan willen werken,

- het realiseren van een spoor, lightrail of tram verbinding 8 jaar kan duren, geen tijd te verliezen dus,

BESLUIT;

- de behoeftestudie parkeergarages (onderdeel 22 van het uitvoeringsprogramma) te dekken uit extra inkomsten uit parkeren en indien de inkomsten in 2019 hiervoor onvoldoende blijken dit te dekken bij de eerstvolgende aanpassing van de parkeertarieven;

- het vrijkomende budget binnen het uitvoeringsprogramma SOR te besteden aan een spoor, tram of lightrail varianten studie om het overvolle spoor tussen Haarlem en Amsterdam en buslijnen 300 en 346/356 te ontlasten;

- dit onderzoek uit te voeren samen met de provincie en de vervoerregio Amsterdam - in dit onderzoek in kaart te brengen: impact op reistijden, reizigersaantallen en de modal split, de mogelijke nieuwe stations of halte locaties.

- In dit onderzoek ook de mogelijkheden van station Haarlem-West te onderzoeken gezien de woningbouwplannen in dit gebied;

en gaat over tot de orde van de dag.

Gertjan Hulster, Actiepartij
Frank Visser, ChristenUnie