1985 stemmen in Haarlem: beste uitslag ooit!

Bedankt voor uw stem.jpgmaandag 25 maart 2019 16:01

De ChristenUnie heeft bij de Provinciale Statenverkiezingen in Haarlem 1985 stemmen gehaald (3,0% bij een opkomst van 57,5%). Procentueel is dit de beste uitslag in Haarlem ooit. In 2015 haalde de partij samen met de SGP bij de Statenverkiezingen 1330 stemmen (2,37% bij een opkomst van 48,57%). Met 655 stemmen winst is de ChristenUnie dus in Haarlem met bijna 50% gegroeid.

De uitslag betekent ook dat we stemmen hebben gewonnen ten opzichte van de gemeenteraadsverkiezingen in 2018. Bij die verkiezingen haalden we 1791 stemmen (2,65% bij een opkomst van 54,53%).

Slechts één keer eerder haalde de ChristenUnie meer stemmen in Haarlem. Bij de Tweede Kamerverkiezingen van 2006. Toen haalde de ChristenUnie 2059 stemmen (2,33%). De opkomst was toen echter fors hoger: 79,48%.

Ook in de andere gemeenten in de regio deed de ChristenUnie het goed. In Bloemendaal haalden we 392 stemmen (3,24%!), in Heemstede 404 stemmen (2,89%) en in Zandvoort 104 stemmen (1,4%). In totaal haalde de ChristenUnie in heel Noord-Holland 36491 stemmen (3,1%) een groei van 10557 stemmen! In 2015 haalde ChristenUnie-SGP namelijk 25934 stemmen (2,7%). Het leek er op dat de ChristenUnie hiermee een tweede zetel had gehaald bij de verkiezingen. Helaas bleek in de uiteindelijke uitslag dat we in totaal 1129 stemmen tekort kwamen.

Rijnland

Ook bij de verkiezingen voor het Hoogheemraadschap van Rijnland boekte de ChristenUnie stemmenwinst. Wel was hier procentueel een lichte daling. Net als in 2015 werd deelgenomen samen met de SGP. In totaal werden in het hele gebied van Rijnland 42905 stemmen behaald (7,92%). In 2015 was dit 35761 (8,07%). In Haarlem behaalde ChristenUnie-SGP 2493 stemmen (3,80%). In 2015 was dit 2020 stemmen (3,85%). In Heemstede haalden we 446 stemmen, in Bloemendaal 410 stemmen en in Zandvoort 151 stemmen.

Voorkeurstemmen

Op beide kandidatenlijsten stonden ook leden van onze afdeling. Bij de verkiezingen voor Provinciale Staten stond raadslid Frank Visser op plek 15. Hij behaalde 533 voorkeurstemmen. Bij Rijnland stond schaduwraadslid Johan Slik op plaats 20 en haalde 341 stemmen. Op plaats 25 stond Klaas-Jan Knol. Hij haalde 183 stemmen. Frank Visser stond op plaats 28 en haalde 356 stemmen.

Archief > 2019 > maart