Snel duidelijkheid nodig over loden waterleidingen

drinkwater.jpgvrijdag 07 februari 2020 20:13

Op zijn minst 165 Nederlandse gemeenten weten niet of er binnen de eigen grenzen nog gebouwen staan met loden drinkwaterleidingen. Dat blijkt uit een enquête van de NOS. Ook Haarlem heeft hier nog geen zicht op. De ChristenUnie-fractie heeft daarom vragen gesteld.

De gemeente Utrecht heeft deze week besloten dat op 6 basisscholen niet meer uit de kraan mag worden gedronken omdat lood is aangetroffen. Dit werd duidelijk nadat Utrecht vorige maand besloot alle waterleidingen op scholen te controleren. ChristenUnie Haarlem wil zo snel mogelijk duidelijkheid of dit probleem ook in onze gemeente speelt.

Raadslid Frank Visser: "Dit had al lang in kaart moeten zijn, het is immers eenvoudig te meten en het is al jaren bekend dat loden waterleidingen schadelijk zijn, met name voor kinderen. Het tast de hersenen aan"

Volgens de enquete van de NOS gaat Haarlem nu ook onderzoek doen. De ChristenUnie heeft hierover de volgende vragen gesteld:

1. Welke gebouwen worden momenteel onderzocht? Is dit al het gemeentelijk vastgoed? Worden ook gebouwen van scholen en kinderopvangcentra die niet in het bezit van de gemeente zijn gecontroleerd?
  2. Heeft u zich of er nog loden waterleidingen zijn in het publieke deel van het waterleidingnet dus onder de straten tot aan de voordeur?
  3. Indien u dit beeld niet volledig heeft: is het mogelijk om voor burgers wel inzicht te geven in de locaties die u wel inzichtelijk hebt, bijvoorbeeld via het open data portaal?
  4. Wanneer wordt het onderzoek naar de aanwezigheid van loden waterleidingen afgerond? Is het mogelijk het onderzoek naar scholen en kinderopvangen binnen een maand af te ronden zoals ook de gemeente Utrecht heeft gedaan? (zie: https://nos.nl/artikel/2321914-lood-in-drinkwater-van-zes-utrechtse-basisscholen.html)

Archief > 2020 > februari