Carpet right or wrong?

IMG_20200503_094950351.jpgdonderdag 23 april 2020 22:39

Op de plek waar voorheen Carpet Right was gevestigd aan het begin van de Spaarndamseweg verrijzen binnenkort woningen. Na bezwaren vanuit de wijk op een eerder plan zal de woontoren minder hoog worden. De discussie in de gemeenteraad over de startnotitie voor het nieuwe plan spitste zich toe op het parkeren en de vraag of er opnieuw een winkel moet komen op de begane grond.

De ChristenUnie heeft gemengde gevoelens over het plan. We zijn blij dat er eindelijk een bouwplan ligt voor het gebied en dat dit voor Haarlem extra woningen oplevert vlak bij het station. Minder blij zijn we echter met het voorstel om weer zogenaamde perifere detailhandel toe te staan op de begane grond. Dit gaat dan om bijvoorbeeld een meubelzaak of een bouwhandel. Rond de locatie is namelijk nauwelijks parkeerruimte.

De ChristenUnie heeft daarom een motie van Actiepartij, Trots, OPHaarlem en SP gesteund om perifere detailhandel niet meer toe te staan. Deze motie haalde helaas geen meerderheid. Wel werd een motie aangenomen van de coalitiepartijen om parkeren bij voorkeur ondergrond en in ieder geval onzichtbaar op te lossen. Als parkeren op het dak wordt gerealiseerd zal er dus een dak boven de auto’s moeten komen met bijvoorbeeld zonnepanelen.

Uiteindelijk heeft onze fractie voor de startnotitie gestemd. Er is nog geen huurder gevonden voor de winkellocatie. Wij hopen daarom dat de huidige marktontwikkelingen er uiteindelijk toe zullen leiden dat de projectontwikkelaar toch met een andere functie voor de begane grond komt, bijvoorbeeld een kantoor, studentenwoningen of en een dienstverlener. Wij snappen dat het college uiteindelijk perifere detailhandel niet heeft verboden omdat het binnen het huidige bestemmingsplan ook mogelijk is. Verbieden zou mogelijk tot planschade kunnen leiden.

Archief > 2020 > april